top of page

כתבות אחרונות

כיפת ברזל- ביקורת סדרה

אז מהי הסדרה כיפת ברזל? הסדרה יצאה לאחרונה בערוץ 12 של קשת, והיא עוסקת בשילוב של חרדים בצה"ל. הסדרה מלווה את החיילים בתקופת הטירונות שלהם. הפרק הראשון של הסדרה עלה ב- 17 לאוקטובר 2017, ומאז הספיקה לשדר שני עונות , כאשר השנייה נגמרה רק ב – 28 לינואר 2018.

הסדרה ליוותה בשני העונות , שתי דמויות ראשיות:

  • יענקי/יעקב אנילביץ' (מגולם על ידי דולב מסיקה) - חסיד ויז'ניץ, מתגייס לצה"ל למרות שכל משפחתו מתנגדת, עובר חרם ממשפחתו בעקבות זאת, וגם משפחתו חווה בידוד מהחברה החרדית בעקבות זאת ואף איומים. בעונה השנייה הוא הופך מטירון לסמל מפקד.

  • עמרם אלקיים (מגולם על ידי רועי ניק) – עלה לאוטובוס לבקו"ם כשברח אחרי גניבה. כל הזמן תחת איומים וממשיך להסתבך יותר ויותר, למרות שמנסה לפעול נכון.

בנוסף לכך בעונה הראשונה הייתה דמות נוספת מאוד משמעותית והיא: גור אריה כהן (מגולם על ידי אבי מצליח), גור אריה הוא חרדי לאומי שהיה בעבר פעיל בנוער הגבעות, וכל העונה הראשונה העלילה המשנית עוסקת בו. אנו מגלים במהלך העונה הראשונה כי גור אריה עבר אונס על ידי הרב שלו. בסוף העונה הראשונה, *ספוילר*, גור אריה מתאבד לאחר שהתעמת עם הרב שאנס אותו, ולפני כן כאשר כל מי שסמך עליו וסיפר לו על זה לא האמין לו ולא עזר לו.

(בתמונה מימין לשמאל: עמרם, גור אריה ויעקב)

הסוף של העונה הראשונה היה קשה במיוחד- היה קשה לראות את הקושי הרב שהיה לגור אריה, והרצון שהוא ישתפר במצבו, אך בסופו של דבר הגיעה האכזבה ונפרדנו מהדמות הטראגית הזו.

הסדרה עוסקת בעניינים חשובים מאוד שקשורים לציבור החרדי בארץ. האחד הוא גיוס חרדים, האם זה נכון שלא לגייס אותם? כיצד באמת הציבור שלהם מגיב כאשר מישהו כן מחליט להתגייס? ואנו רואים בסדרה שאכן, גם אלה שבוחרים להתגייס עוברים הרבה מאוד קשיים, הן מההסתגלות לתנאים של צה"ל והן מהתגובות של המשפחה, החרם, ולפעמים אף פגיעה פיזית מהציבור החרדי.

הנושא השני הוא אונס בחברה הדתית. לא פעם ולא פעמיים שמענו על כך שרב אנס את תלמידיו. אונס הוא נושא שמאוד קשה לדבר עליו בחברה ובמיוחד במיוחד בחברה דתית, ולכן זה כה חשוב להעלות את הנושא, להראות למה זה עלול להוביל, וכיצד ניתן למנוע זאת.

לדעתי "כיפת ברזל", היא סדרה מאוד חשובה, הסדרה אכן גרמה להרבה רעש בנושאים האלה, ובחלק מהכתבות עם השחקנים של הסדרה, הם מודים שאנשים מהציבור החרדי פנו אליהם, נפתחו אליהם ושיתפו אותם בקשיים שלהם. אבי מצליח שמגלם את גור אריה שעבר התעללות מינית על ידי הרב שלו גם קיבל תגובות טובות לתפקידו אשר משבחות אותו על הכניסה המצוינת לדמות והודו לו ואמרו כי בזכות הסדרה הם הרגישו יותר בנוח לפתוח את הנושא גם.

אני ממליצה לכולם לראות את התוכנית, להכיר קצת יותר את הנושא ולקרוא עליו, הסדרה אינה קלה לצפייה אך בהחלט מרגשת מאוד.


bottom of page