top of page

כתבות אחרונות

הפרשה המסתורית בסטיילס / אגאתה כריסטי- ביקורת ספר

עד לפני כחודש בדיוק, לא נמניתי בין מיליוני הקוראים של הסופרת המפורסמת - אגאתה כריסטי.

בעודי מהלכת בין כותלי הספרייה ומעיפה מבטים עייפים במדף ספרי הפנטזיה והרומן הישן והמאוס, נחה עלי רוח סקרנות.

פתאום תפס את עיני השם אגאתה כריסטי. בתור אחת שקוראת בעיקר בספרי רומן מציאותיים, התחלתי להתחבט ביני לבין עצמי בשאלה - האם לאזור אומץ ולקרוא ספר שונה?

בזמן שאני מנהלת וויכוח ביני לבין עצמי, אני שמה לב כיצד הספרים האלו נקטפים האחד אחרי השני מהמדף. אני רואה כותרות ספרים נעלמות - "הרצח באוריינט אקספרס" נחטף! "תעלומת האלפא ביתא" נלקח!

"תעלומת סודות העבר" נעלם כלא היה!

מלאת סטרס, חטפתי את הספר הראשון שראיתי מהמדף. ירדה לי אבן מהלב.

"הפרשה המסתורית בסטיילס" היה כתוב באותיות שחורות על הכריכה הירוקה, המקושטת באיור של בקבוקון זכוכית עם ציור מאיים של גולגולת עליו. בדיעבד, גיליתי שזהו גם ספר הבלשים הראשון שכתבה אגאתה כריסטי. את הספר התחלתי לקרוא כשחזרתי הביתה. הכנתי תה חם , הבאתי עוגיות , קראתי לחתול להצטרף, אבל מהר מאוד הבנתי שכל אלו היו לשווא. בשנייה שהתחלתי לקרוא את הספר, שאר העולם התכהה נחלש והתעמעם. פתאום עלילתו של הבלש האמיץ פוארו נהייתה המציאות שבה חייתי, ובן רגע הפכתי בלשית של ממש. אחרי שעות ארוכות של קריאה, בעודי מלקטת רמזים על מנת לפתור את התעלומה בה עוסק הספר, הבנתי שהתה התקרר, אחי הקטן אכל לי את העוגיות והחתול כבר מזמן הלך למקום מעניין יותר.

אז מה באמת החזיק אותי מרותקת ומסוקרנת כל כך לתעלומה?

ראשית אסביר במה הספר עוסק. הנרצחת בספר היא אמילי אינגלתורפ, בעלת אחוזת סטיילס. החשוד המידי הוא בעלה, הצעיר ממנה בעשרים שנה. מתגוררים באחוזה גם שני בניה החורגים, אשתו של אחד הבנים, ובת-חסות צעירה. סביבם סובבים רופא יהודי, מומחה לרעלים, משרתת מסורה וצוות העובדים בבית. המספר, חברו של אחד הבנים, הוא בלש חובב שבא לביקור. בדרך מקרה נקלע לכפר גם מכרו הוותיק של המספר, הבלש הבלגי הרקול פוארו. כדי למנוע עיסוק ציבורי ברצח, מופקדת החקירה בידיו הדיסקרטיות של פוארו. במהלך רוב הספר "ידעתי" בוודאות מי הרוצח, אם כי בכל דף נאלצתי להטיל ספק ב"ידיעה" הזו, עד שבניתי תיאוריה סבוכה שכרכה כמה חשודים יחדיו. בסופו של הספר התברר כמובן שטעיתי. "התנחמתי" בעובדה שהראיה המוצקה נחשפה ממש לקראת הסיום, ובכל מקרה משחק הבילוש שעברתי הוא חלק מחווית הספר.

אגאתה כריסטי כותבת בצורה מעניינת, מרתקת, שמשתפת אותי, בתור קוראת, בפתירת התעלומה וזהו כל הקסם בכתיבתה של כריסטי.

אז כמו שאמרתי - עד לפני כחודש בדיוק, לא נמניתי בין מיליוני הקוראים של אגאתה כריסטי. היום אני שואפת להיות בין מיליוני הקוראים שלה שקראו כל ספר וספר.

ממליצה בחום להתחיל לקרוא את ספריה של אגאתה!


bottom of page