top of page

כתבות אחרונות

האם יש לישראל סיכוי לנצח באירוויזיון?

תחרות הזמר של האירוויזיון היא תחרות שירים שנתית שמארגן איגוד השידור האירופי. התחרות מתקיימת בדרך כלל בין המדינות של האיחוד האירופאי. התחרות משודרת בטלוויזיה וברדיו ברחבי אירופה בערוצי התחנות המשתתפות משנת 1956.

כל מדינה שמשתתפת שולחת נציג שמבצע שיר מקורי בשידור חי בטלוויזיה וברדיו, ומי שמנצח זה הנציג שזכה להכי הרבה קולות משאר המדינות. המדינה שמנצחת זוכה לקיים את האירוויזיון אצלה בשנה הבאה.

החל מאירוויזיון 2008, הוחלט על שיטת חצי הגמר: כל המדינות המשתתפות, למעט ארבעת המדינות העיקריות שממנות את האירוויזיון- בריטניה, צרפת, גרמניה וספרד והמדינה המארחת, מתחרות בשני חצאי גמר הנערכים בשני ערבים נפרדים. כל מדינה מחויבת לשדר רק את חצי הגמר שבו היא משתתפת ואת תחרות הגמר, ומשתתפת בהצבעה רק בהם. מכל תחרות חצי גמר עולות 10 מדינות לשלב הגמר, ויחד עם המדינות שהשתתפותן בגמר מובטחת, מתמודדות 25 מדינות בגמר.

ישראל החלה להשתתף באירוויזיון בשנת 1973, ומאז ניצחה בתחרות שלוש פעמים: לראשונה בשנת 1978 עם השיר "אבניבי" אותו כתבו אהוד מנור ונורית הירש, וביצעו יזהר כהן ולהקת "אלפא-ביתא", בפעם השנייה בשנת 1979 עם השיר "הללויה" אותו כתבו שמרית אור וקובי אשרת, וביצעו גלי עטרי ולהקת "חלב ודבש" ובפעם השלישית בשנת 1998 עם השיר "דיווה" אותו כתב יואב גינאי, הלחין צביקה פיק וביצעה דנה אינטרנשיונל.

כ-10 פעמים בתולדותיה ישראל הצליחה להגיע לחמשת המקומות הראשונים בגמר התחרות, וכ-9 פעמים הגיעה לאחד מעשרת המקומות הראשונים בתחרות. כמו כן, ישראל היא אחת המדינות היחידות בתחרות, יחד עם ספרד, לוקסמבורג ואירלנד, שניצחה בתחרות פעמיים ברציפות. ההישג הגרוע ביותר של ישראל בגמר תחרות אירוויזיון הוא המקום ה-24 עם 4 נקודות אליו היא הגיעה בתחרות בשנת 1993. עם זאת, ישראל היא אחת המדינות היחידות שמעולם לא הגיעה למקום האחרון בתחרות ולא סיימה מעולם את גמר התחרות עם אפס נקודות. ישראל אירחה את האירוויזיון בארץ פעמיים, בשנת 1979 ובשנת 1999.

בתחילת שנות ה-2000 ישראל לא הצליחה להגיע למקומות גבוהים בתחרות ואף כשלה פעמים רבות לעבור את שלב חצי הגמר. לאחר כארבע שנים רעות בהן ישראל לא הצליחה להעפיל לגמר התחרות בין השנים 2011- 2014, הוחלט כי האמן שישמש כנציגה של ישראל בתחרות ייבחר במסגרת תכנית הריאליטי "הכוכב הבא לאירוויזיון" שתשמש כתחליף לתחרות קדם-אירוויזיון. הנציגים שנשלחו לתחרות דרכה הצליחו להעפיל לגמר התחרות וגם להגיע במקומות מכובדים: בשנת 2015, עלה נדב גדג' עם השיר "Golden Boy" שהתמקם במקום ה-9 בגמר התחרות, ובמקום ה-3 בחצי-הגמר של התחרות, המיקום הגבוה ביותר של ישראל בחצאי-הגמר של התחרות. בשנת 2016 זכה חובי סטאר בכוכב הבא לאירוויזיון ונשלח לייצג את ישראל עם השיר "Made of Stars" והגיע למקום ה14 בגמר, ובשנת 2017 אימרי זיו ייצג את ישראל עם השיר "I Feel Alive", אך זכה במקום ה23 בגמר.

גם השנה נבחר הנציג הבא שלנו לאירוויזיון בעזרת התוכנית "הכוכב הבא לאירוויזיון", אותה מנחים כבר 5 שנים אסי עזר ורותם סלע, והשופטים השנה היו קרן פלס, אסף אמדורסקי, הראל סקעת, סטטיק ובן אל תבורי.

לאחר עונה ארוכה, בעלת מתמודדים מוכשרים ביותר, הגיעו לגמר הגדול ארבעה מתמודדים: נטע ברזילי, חן אהרוני, ריקי בן ארי ויהונתן מרגי, ובסופו של דבר השלושה שהתחרו על הניצחון היו נטע ברזילי, יהונתן מרגי וריקי בן ארי.

נטע ברזילי הופיעה באודישן הראשון שלה עם מכשיר המכונה "לופר" בו היא מקליטה את עצמה תוך כדי שהיא שרה ומשתמשת בהקלטה כקולות הרקע שלה. השופטים מההתחלה הבינו שהיא משהו מיוחד, ולאורך כמעט כל העונה המשיכה להשתמש בלופר ולהדהים את השופטים והקהל. נאמר עליה שהיא "מקדימה את זמנה" ו"מפלצת של כשרון". בביצוע הגמר שלה היא איחדה את השירים "Tik Tok" ו-"Gangam Style", תוך כדי שהשתמשה בלופר, והעיפה את כל הקהל והשופטים.

ריקי בן ארי, בת ה52, מגיעה לתוכנית ללא שום ניסיון מקצועי, לאחר שהבנים שלה רשמו אותה לאודישן. היא עברה את האודישן הראשון עם 94 אחוזים (שזה מלא), וגרמה לכל השופטים להתפעל ממנה ומהקול העוצמתי שלה. היא רואה את עצמה כ"דיווה" ולמרות שלאורך העונה היו לה כמה נפילות, בגמר הפציצה בשני הביצועים שלה, כאשר אחד מהם היה לקלאסיקה "Total Eclipse of The Heart".

יהונתן מרגי בן ה-17, או כמו שהוא מעדיף לקרוא לעצמו, מרגי, כבר מתחילת העונה כבש את כל השופטים והקהל בבית כאשר שר את השיר "How Far I'll Go" מתוך הסרט של דיסני, מואנה, וכבר אז היה ברור ש"כוכב חדש נולד" כמו שנאמר עליו. כבר באודישן הראשון סטטיק ובן אל הימרו עליו ואמרו שהוא יגיע לגמר. לאורך העונה תמיד שמר על דירוג גבוה (מלבד ביצוע או שניים) ותמיד זכה לאהדה רבה מהקהל. בביצוע הגמר שלו הוא שר את השיר "Get Ugly" כאשר רקד תוך כדי, וזכה ל90 אחוזים (40 מהשופטים ו50 אחוזים מהקהל!). "יש לך הכל", "אלוהים נגע בבן אדם הזה" ו- "אתה כוכב ברמה בינלאומית"- אלו רק חלק מהדברים שנאמרו עליו במהלך התוכנית.

כבר מהפרקים הראשונים היה ברור שהקרב האמיתי הוא בין נטע ברזילי ויהונתן מרגי, שני המתמודדים הכי בולטים בתוכנית, שהכי הלהיבו את השופטים.

הבחירה בנציג נערכה בשיטה הדומה לשיטת הבחירות באירוויזיון: כל אחד משלושת המתמודדים היה צריך לבצע שיר, ובסוף שלושת הביצועים, השופטים בתוכנית ושופטים ברחבי הארץ יחלקו נקודות: 12 למתמודד שהכי אהבו ("דוז פואה"), 10 למקום השני ו8 למקום האחרון, והקהל בבית יצביע גם למתמודד האהוב עליו, כאשר להצבעות מהבית יש משקל רב.

אך שנייה לפני סיכום ההצבעות-"מאקו" ו-"הכוכב הבא לארווזיון" העלו סקר לאחר חצי הגמר-כמה ימים לפני הגמר- ובו נתנו אפשרות לקהל מכל הארץ להצביע למתמודד שהוא חושב שהולך לנצח. רגע לפני הגמר, אלו היו תוצאות הסקר:

ניתן לראות כי יהונתן מרגי מוביל בפער מכל המתמודדים, עם 45 אחוז קולות מהקהל (כמעט חצי!), אחריו חן אהרוני ונטע שקיבלו בערך אותם מספר קולות ואחרונה היא ריקי. מה שאומר שמרגי הוא בחירת הקהל בבית.

ועכשיו להצבעות: קרן פלס, אסף אמדורסקי והראל סקעת נתנו את הדוז פואה שלהם לנטע, 10 נקודות למרגי ו8 לריקי. אולם, סטטיק ובן אל נתנו את הדוז פואה לזה שהם הימרו עליו מההתחלה, מרגי, 10 נקודות לנטע ו8 לריקי. בדומה לקרן, אסף והראל, כל השופטים ברחבי הארץ ללא יוצא מן הכלל נתנו לנטע את הדוז פואה, ורובם נתנו למרגי 10 נקודות, מלבד בודדים שנתנו לו במפתיע דווקא את ה8 נקודות.

טבלת הניקוד נראתה כך לאחר הצבעת השופטים נראתה כך:

הסיבה של רוב השופטים לניקוד הנמוך של ריקי היא שהיא מיושנת, ופחות מתאימה לאירוויזיון למרות שהיא זמרת מדהימה. כמו שאסף אמדורסקי אמר עליה- "היא נהדרת". "היא פחות מעודכנת בעיני, אבל היא עדיין זמרת נפלאה".

עד לכאן, נטע הובילה בפער של 16 נקודות ממרגי, שבמקום השני, וריקי מקום שלישי בהפרש – נטע היא בחירתם של השופטים, הבחירה המקצועית. למה? כי היא מיוחדת, ומישהי כמוה לא נראתה עדיין באירוויזיון, והם חושבים שהיא יכולה להביא לנו את הניצחון.

לאחר מכן, הגיע הזמן לשכלל את הנקודות עם ההצבעות מהבית, שלהן יש משקל רב כפי שצוין. בסך הכל הצביעו מעל חצי מיליון אנשים, והנקודות הסתכמו לסך של 270 נקודות שהתחלקו בין שלושת המתמודדים על פי יחס ההצבעות. והנה הטבלה של הנקודות לאחר שיכלול כל הנקודות:

נטע ניצחה בפער של כ-5 נקודות בלבד (!!) ממרגי, שהגיע במקום השני והמכובד, ובסוף ריקי בפער עצום של 80 נקודות ממרגי.

למרות שדווקא מרגי היה חביב הקהל, וזכה לרוב ההצבעות מהקהל בבית, ואם הבחירה הייתה נעשה רק על ידי דעת הקהל-מרגי היה מנצח ומגיע למקום הראשון, נטע בכל זאת ניצחה, והיא תהיה הנציגה שלנו באירוויזיון 2018 שיתקיים בליסבון, פורטוגל.

כל השופטים מאושרים מהבחירה ומאמינים בנטע מכמה סיבות: קודם כל, לאחר שנים, סוף סוף נבחרה נציגה בת, ובנוסף הם חושבים שבאמת יש לנו סיכוי לנצח השנה כאשר היא הנציגה שלנו, כי היא משהו מיוחד שהעולם עוד לא ראה.

אך האם יש לנו באמת סיכוי לנצח באירוויזיון? כנראה לא. למרות שהאירוויזיון אמור להיות תחרות שבה שמים את כל הפוליטיקה בצד ובוחרים את הזוכה רק על פי השיר והביצוע, בשנים האחרונות זה כבר לא נכון. בכל זאת האנשים והמדינות ימשיכו להכליל בשיקוליהם את הפוליטיקה ולשפוט על פיה, והתחרות לא באמת הוגנת. אני תמיד הצעתי שהאירוויזיון יהיה אנונימי ולא ידעו איזה שיר שייך לאיזו מדינה, אבל עד שיקשיבו לי- אפשר לפחות להיות אופטימיים ולקוות שנטע תצליח לייצג אותנו בכבוד, ולהביא את ישראל למקומות גבוהים.

לשמיעת כל הביצועים מ"הכוכב הבא לאירוויזיון" היכנסו למאקו.


bottom of page