top of page

כתבות אחרונות

השמנת יתר

השמנת יתר היא תופעה נפוצה בעולם ועלולה לגרום לבעיות בריאותיות רבות כמו מחלות לב, שבץ, סוכרת, דלקת מפרקים ניוונית וכמה סוגים של סרטן.

היא בדרך כלל מוגדרת כאשת מסת הרקמות השומניות עולה על שלושים אחוז ממסת הגוף הכוללת בגברים ועל ארבעים אחוז ממסת הגוף הכוללת בנשים. המדד הנפוץ ביותר כיום הוא BMI (body mass index). המדד מחושב על ידי חלוקת משקל הגוף בריבוע הגובה. אם המנה גבוהה מ-30 ניתן לרוב לקבוע כי הנבדק סובל מהשמנת יתר.

השמנת יתר גורמת להכבדה על פעילות הלב, הריאות, המפרקים, הכבד והכליות, להקשחת עורקים והרחבת ורידים.

בדרך כלל השמנה נגרמת מצריכה מוגברת של קלוריות וירידה בפעילות גופנית, אך ישנם גורמים נוספים להשמנה כמו גנטיקה וחוסר בשעות שינה הגורם לשינוי ברמות ההורמונים בגוף וגורם להגברת תחושת הרעב, דבר שמוביל לצריכת קלוריות נוספות וכך להשמנה.

ישנן גם תרופות הגורמות להשמנה וגם מחלות גורמות להשמנה אך אילו מקרים פחות נפוצים.

השמנת יתר הופכת לבעיה יותר ויותר נפוצה בעולם בכל הגילאים, בעיקר בשנים האחרונות.

אנשים רבים מאשימים את התרבות המערבית הגורמת לאנשים לצרוך יותר ממה שהם צריכים ומעודדת אנשים לאכול הרבה בעזרת פרסומות, אך השמנת יתר נהייתה בעיה לא רק בתרבות המערבית. הסיבה שנמצאה לעליה באחוזי השמנת היתר היא זמינות של מאכלים זולים ועשירים בשומנים, סוכרים ומלחים. אחת הסיבות שגם מדינות עניות נפגעות מהשמנת יתר היא שהאזרחים קונים אוכל זול יותר מכיוון שזה מה שהם יכולים להרשות לעצמם, אך האוכל הזול הזה לא בריא ומשמין מאוד.

בנוסף ילדים רבים מושפעים מהבעיה הזאת, למשל, מחקר מ-2013 הראה כי אחד מתוך חמישה ילדים בכיתה א' סובל מעודף משקל, ובכיתה ז' 30% מהתלמידים סובלים מעודף משקל. בנוסף, מחקרים מראים כי למי שסבל מעודף משקל בילדותו יש סיכוי גבוה יותר לסבול מעודף משקל בהיותו מבוגר.

כדי למנוע השמנת יתר, הפתרונות הנפוצים ביותר הם דיאטה ופעילות גופנית או שילוב של שניהם. כמובן שחשוב לא להגזים, מכיוון שלא בריא לגוף להתאמן יותר מדי או לא לאכול מספיק, אבל אם פועלים בצורה נכונה וזהירה, פתרונות אלו יעילים מאוד ותורמים לבריאות. רופאים ממליצים שגם אם אתם לא סובלים מעודף משקל כדי לצרוך מזונות בריאים, עשירים בסיבים תזונתיים, דגנים מלאים, קטניות, פירות וירקות. בנוסף להפחית את צריכת המזון המהיר, הממתקים והחטיפים המזיקים לגוף, ולהפחית בכמות הישיבה ולעשות יותר פעילות גופנית.

כמובן שישנם גם ניתוחים רבים להורדת משקל, אך רופאים ממליצים על אורח חיים בריא במקום ניתוח, בגלל הסיכונים בניתוח וכמובן המחיר.


bottom of page