top of page

כתבות אחרונות

האו"ם נגד דונלד טראמפ

ב- 6 בדצמבר 2017 דונלד טראמפ, נשיאה ה- 45 של ארה"ב, הכריז שמדינתו מכירה בהיותה של ירושלים בירתה הרשמית של מדינת ישראל ובזאת גם אושש באופן סופי שהוא מתכוון לקיים את הבטחת הבחירות שלו, שהיא העברת שגרירות ארה"ב לירושלים. בנאומו ששודר בשידור חי לעולם הוא הצהיר שגבולות ירושלים וכל הנוגע לשטחים שלה ושל יהודה ושומרון יהיו נתונים לשינוי על ידי משא ומתן עתידי בין ישראל והפלסטינים.

כלומר, הכרזתו על ירושלים כבירת ישראל הייתה רק מהלך פורמלי שלא נושא בחובו כל דבר שישנה את המצב הקיים. הוא גם הנשיא האמריקאי הראשון מאז הקמתה של ישראל שמכיר בירושלים כבירת ישראל. לדבריו, זה היה מהלך רצוי והגיוני שרק מכיר במציאות קיימת ועוזר להתקדם הלאה. הוא הוסיף ואמר שזו נוסחה חדשה שלא נוסתה עד כה ושהוא החליט להשתמש בה מכיוון שהנוסחאות הקודמות לא עבדו. הצהרה זו יצרה הדים רבים בעולם, בעיקר בשל העובדה שהיא הלכה נגד הקונצנזוס של האו"ם שעתידה של ירושלים יקבע אך ורק במשא ומתן בין הצדדים.

הרבה מדינות, בעיקר ערביות ומוסלמיות, יצאו נגד ההכרה של טראמפ באופן מיידי בטענה כי הצהרה זו מהווה איום על ביטחון האזור ויכולה להוביל למלחמה בעולם. מנהיגי הגא"פ (ג'יהאד איסלאמי פלסטיני) וחמאס הודיעו כי הכרה זו היא הכרזת מלחמה ויום לאחר ההצהרה מחבלים פלסטינים שיגרו פצצות מרגמה לעבר עוטף עזה. לאחר הצהרת טראמפ כונסה ועידת חירום של מועצת הביטחון של האו"ם על מנת לדון בהצהרה. בועידה הוחלט שההכרה של טראמפ אינה ראויה ומסכנת את המצב השברירי ממילא שקיים. לאחר מכן במועצת הביטחון ביצעו הצבעה שדנה בשאלה האם לגנות את ההכרה. כל המדינות החברות חוץ מארה"ב הצביעו בעד גינוי ההצהרה.

למרות זאת, לא היה כל גינוי מכיוון שארה"ב, מתוך זכותה כחברה קבועה במועצת הביטחון, הטילה וטו על ההצבעה. לאחר מכן, משמדינות העולם חשו שיש צורך לגנות את המהלך של טראמפ, הן פעלו למען ביצוע הצבעה בעצרת הכללית של האו"ם שתגנה את ההכרה. את ההצעה העלו תימן וטורקיה. בטרם ההצבעה, טראמפ איים בקיצוץ תמיכה כספית במדינות שיצביעו נגד ארה"ב, כולל את תמיכתה הכספית של ארה"ב באו"ם. ארה"ב מספקת כ- 22% מסך כל התקציב של האו"ם (המדינה שמשלמת הכי הרבה לאו"ם) ולכן קיצוץ שיבוא מארה"ב יהווה את המכה התקציבית הקשה ביותר שיכולה לפגוע באו"ם ובמוסדותיו. למרות איומיו של טראמפ לקצץ תמיכה כספית רבה ממדינות רבות בעולם, ההצבעה עברה ברוב של 128 מדינות בעד גינוי ההכרה של ארה"ב בירושלים כבירת ישראל. 35 מדינות נמנעו ו- 9 מדינות התנגדו בהצבעה. 21 מדינות נוספות נעדרו מההצבעה.

ההצבעה באו"ם עוררה רגשות שליליים בקרב החברות האמריקאיות והישראליות, ולאחר ההצבעה החליט הממשל האמריקאי ליישם בכל זאת את איומיו לקצץ בכספי סיוע. בנוסף לכך, לאחר שבוע של שקט יחסי הכריזה ארה"ב שתקצץ 285 מיליון דולר מכספי הסיוע לאו"ם כחלק מתוכנית המיסים החדשה של טראמפ. במהלך כל תקופה זו, בקרה ארה"ב רבות את פעולות האו”ם. מספר פעמים נאמה ניקי היילי שגרירת ארה"ב באו"ם כי איגוד מדינות זה מהווה מקום גדול לשחיטות ואנטישמיות. היא טענה את העובדה כי יותר מ- 60% מרזולוציות האו"ם היו כנגד מדינת ישראל במגוון מאוד גדול של נושאים שרובם אפילו לא נשאו את אשמתה של ישראל. הרבה אנשים ביקרו את הצבעת האו" וטוענים כי זוהי הוכחה גורסת לכך שהאו"ם הוא מקום מוטה נגד ישראל ולכן מצדיקים את מהלך ארה"ב של תחילת קיצוץ התקציב של האו"ם.


bottom of page