top of page

כתבות אחרונות

עיצומי ארגון המורים

בחודשים האחרונים, אנו התלמידים, היינו עדים לשביתות ועיצומים במערכת החינוך. החל מימי שביתה דרך איסורים על בדיקות עבודות ומבחנים, וכלה בשבועות ללא מבחנים, המורים מחו בשלל דרכים. מחאות אלו באו לא בכדי, אלא כתוצאה, של משא ומתן ארוך וכושל של המורים למען שיפור תנאי העסקתם. רוב התלמידים נהנו מפירות המחאות ושמחו לא ללכת לבית הספר (וקצת פחות אחרי ביטול העיצומים שגרר עומס גדול), אך אינם הבינו מדוע מחו המורים ועל מה נלחמו. בכתבה זו אסביר בדיוק על נושאים אלו.

ארגון המורים בראשות רן ארז, הכריז על פתיחה בעיצומים בתיכונים לפני כחודשיים על רקע התמשכות המשא ומתן שהחל לפני כ-11 חודשים. זאת על אף שכבר אז הושגו בינו לבין משרד האוצר הסכמות על רוב תוספות השכר למורים, אך נותרו חילוקי דעות בנוגע לדרישות הנוספות שהציב.

הדרישות שארגון המורים הציב היו:

שכר התחלתי של 8,000 שקל למורים- התקבל.

תוספת שכר למורים הוותיקים- התקבל.

תוספת שכר למורים המתחילים- התקבל.

קבלת רוב תוספת השכר כבר השנה- התקבל בחלקו.

תוספת של ארבעה גמולי השתלמויות למורים שניצלו את כל גמולי ההשתלמויות- התקבל בחלקו.

תוספת שכר למנהלים- התקבל.

תוספת שכר לבעלי התפקידים בבתי הספר- התקבל בחלקו.

תוספת תקציב לקרנות של ארגון המורים- התקבל.

תוספת שכר ליועצות החינוכיות- התקבל.

הפחתת חמש שעות עבודה למורים שלא נבנו עבורם פינות עבודה- לא התקבל.

דרישות לשיפור תנאי העבודה בחטיבות הביניים- לא התקבל.

במסגרת ההסכם יקבלו מורי התיכונים תוספת שכר של 880 שקל בחודש ללא קשר לוותק שלהם. מתוך הסכום שיתווסף, כ-480 שקל יינתנו ב-4 פעמים לאורך 4 שנים, החל מ-2018. עם זאת, לגבי 400 שקל מתוך התוספת, כבר סוכם לפני כמה חודשים בין ארגון המורים למשרד האוצר שיקבלו אותה, והיא תתקבל במלואה במהלך חודשי 2018. כך, לסיכום, שכר המורים יעלה ב-520 שקל כבר במהלך 2018. בנוסף מורים בעלי ותק של עד 8 שנים יקבלו תוספת שכר נוספת של עד 1,100 שקל - בהתאם לוותק שלהם – כך שככל שהוותק נמוך יותר תוספת השכר תהיה גבוהה יותר.

תוספות השכר שהושגו במשא ומתן גבוהות במיוחד, אבל שכרם של המורים יישאר נמוך בהשוואה בינלאומית גם לאחר מכן, אף שבעשור האחרון הוא עלה עלייה של-33% - העלייה המהירה ביותר במדינות .OECD כיום, שכרם גבוה יותר מהממוצע במשק. אלא שהבעיה המרכזית נעוצה דווקא בשכרם של המורים המתחילים, שנחשב לנמוך, והעלאתו הצפויה תרים את הממוצע הכללי ותשפר את מעמד המורים ביחס למקובל במדינות המפותחות.

לעומת זאת, תוספת השכר בשיא הוותק תהיה משמעותית נמוכה יותר. כך למשל, מחנכים שצברו את כל גמולי ההשתלמות משתכרים כיום 20,420 שקל אם הם גם מגישים כיתות לבגרות. לאחר תוספת שכר של 800 שקל, שכרם יגדל בכ-4% בלבד.

רן ארז, צילום- ליאור מזרחי


bottom of page