top of page

כתבות אחרונות

חג האורות – צדדים שלא הכרתם

אתמול אחי הקטן שאל אותי – "מה בעצם כל כך מיוחד בחנוכה? בכריסמס יש מתנות, וקישוטים וסנטה קלאוס?..." אז מה באמת מייחד את חנוכה? לפעמים נדמה שיש רגשות ותחושות שכמעט בלתי אפשרי להעלות על הכתב, נדמה שאוצר המילים שעומד לרשותי לא מספיק, אבל בכל זאת אני אנסה להעביר לכם את הקסם שבחג החנוכה. חנוכה זה להיכנס הביתה לריחות שממלאים את הבית ומציפים אותו בחום ביתי, ריח של סופגנייה טעימה שאמא מכינה או של לביבה וכמובן לא לשכוח את הספינג' (שמקורו בצפון אפריקה). כל הדלקת נרות היא התכנסות משפחתית חמה. כשהגשם השוטף והמבורך שמגיע עם החג מתדפק על החלון, האח הקטן מתעקש להדליק את הנרות ראשון, ואז מתחילים השירים. והשירים – וואו השירים - נדמה כאילו כל שיר של חנוכה מתאים את עצמו לאווירה החמימה, החיבור המשפחתי מתחזק, וכמובן, מיתרי הקול . ובכל בית שמבקרים בו להדלקת נרות יש חנוכיות אחרות – גדולות, קטנות, צבעוניות, משעממות, מסורתיות, ובוודאי אלו שהילדים מכינים בבית הספר ורק מחכים לרגע בו יוכלו להדליק את יצירת האומנות שלהם. אז בשבילי חנוכה זה זמן איכות עם המשפחה, חמימות של בית, הזדמנות לבקר קרובים להדלקת נרות, גשם, צמיחה וברור – חופש.

אני מקווה שהשתכנעתם שחג החנוכה הוא יחיד במינו, אבל אם לא, לא נורא, אני מציגה לפניכם 9 עובדות מעניינות על חנוכה (לפי מספר הקנים), מקווה שתשכנעו:

1) מקור האותיות נ.ג.ה.ש על סביבונים אינו "נס גדול היה שם" אלא ראשי תיבות ביידיש ניכט (אפס), גאנץ (הכל), האלב (מחצית) ושטיל (עמוד במקום). הסביבון שימש כקוביית משחק בגרמניה אצל ילדים נוצרים ויהודים כאחד.

2) בכורדיסטאן נהגו לשרוף בובה של אנטיוכוס לאחר קריאת מגילת אנטיוכוס.

3)למי שרוצה להקפיד על הדיאטה: ערכה הקלורי של סופגניה ממוצעת נע בין 400 ל- 500 קלוריות!

4) מטרת הצבת החנוכיה הדולקת על אדן חלון הבית היא פירסום נס פך השמן. עצם הצבתה של החנוכיה על אדן החלון מאפשרת לעוברים ושבים ברחוב להיזכר בנס.

5) את השיר "לכבוד החנוכה" כתב המשורר הלאומי חיים נחמן ביאליק.

6) בחג החנוכה גם נשים מחוייבות במצוות הדלקת נרות. ההסבר המובא לכך הוא שגם נשים השתתפו במרד החשמונאים ונטלו חלק פעיל בהתקוממות (דוגמת הנס בו יהודית הרגה את הולופרנס).

7) חיפוש מהיר באתר שירונט מעלה כי קיימים 45 שירים בנושא חג החנוכה.

8) עשרים ושניים מליון סופגניות נמכרות לקראת ובמהלך חג החנוכה!

9) אנטיוכוס הרשע הוא אנטיוכוס הרביעי. אנטיוכוס השלישי היה סבבה ואף הגיע לנפוש בירושלים עם פילי המלחמה שלו.


bottom of page