top of page

כתבות אחרונות

אחד נגד מיליונים – משרד החינוך

לרובינו יש תלונות רבות על מערכת החינוך בישראל ועל תפקודה, אבל האם זו היא באמת, ולא אנחנו?

אנו נוטים להתלונן על דברים שאנחנו כן אשמים בהם, ולהטיל את האשמה על אחרים, חפים מפשע. דוגמה מצוינת לכך ניתן לראות במערכת החינוך שלנו. אנו טוענים שלא באמת יהיה לנו שימוש במקצועות כמו מתמטיקה, פיזיקה, בטח שלא בלשון, ספרות, תנ"ך או היסטוריה. האמנם?

למרות ההצדקה שלי על מערכת החינוך, אני חושב שיש תלונות שהן במקום ואף מוצדקות. לדוגמה, הלחץ שהמבחנים ובחינות הבגרות גורמים לתלמידים, במיוחד בשלב הזה של החיים שלהם כשהם רוצים ליהנות ולנצל את הזמן להיות עם חברים ומשפחה, לפני שהם מתגייסים לצבא.

מערכת החינוך בישראל היא דבר השנוי במחלוקת רבה. המקצועות ותכניות הלימוד בנויות היטב אך הלחץ שמצטבר בשנה וחצי האחרונות ללימודים מיותר, ואינו נחוץ, בעיקר משום שניתן למנוע אותו.

במיוחד בשבילכם, ארגנתי את מיטב הטיעונים נגד מערכת החינוך וניפצתי אותם:

"מלמדים אותנו איך לשנן חומר ולא איך להבין אותו" – אז זהו, שלא. המורים מלמדים אתכם את החומר בצורה שמשרד החינוך קבע, שאני בטוח שהיה בשכל, ואתם לא מתעניינים בו. לכן, כמה ימים לפני המבחן, אתם קולטים את הטעות של לא להקשיב בשעורים, ומשננים את כל החומר, כך שכמה ימים אחרי המבחן אתם שוכחים הכל.

"עושים מאתנו מכונות של ציונים" – המבחנים הם מקור למידע על התקדמות התלמיד במקצוע. חוץ מלהרות את כמות החומר שהתלמיד הבין (או שינן), המבחנים גם נותנים לתלמידים מוטיבציה ללמוד וכדי לתת משוב על האופן שבו הוא למד במהלך השנה.

"שעורי בית (ועבודות החופש) סתם מקשים על התלמיד ומבזבזים את זמנו" – נכון, אולי השעות שבהן ישבתם ופתרתם שעורי בית היו יכולות להיות מושקעות בפעילויות אחרות, אבל שעורי הבית ועבודות החופש הן דרך מעולה לרענן לכם את הידע בחומר, כדי שתזכרו ותבינו אותו.

"שום דבר ממה שאני לומד בבית הספר לא יעזור לי בחיים האמתיים" – טוב, הרמה בה החומר במקצוע ספציפי שנלמד יעזור לכם בחיים תלויה בתעסוקתכם בעתיד, אבל ידע זה כח. המקצועות המדעיים יתנו לכם בונוס בחיים האמתיים ויעזרו לכם להתקבל לאוניברסיטאות ולעבודות נחשקות. היסטוריה, אזרחות ותנ"ך מלמדים אתכם על ההיסטוריה של העולם ושל העם שלכם. לשון מלמד אתכם כיצד לדבר ולהתבטא נכון, וספרות מקנה לכם ידע בתרבות.

אז כן, שום דבר לא מושלם, ואנחנו רחוקים ממערכת חינוך מושלמת, אבל היא מעולה. האנטי שאנו מייצרים כלפיה מגיעה לרוב מעצלנות, דחייה ומאי רצון להתמודד עם דברים. בעתיד, תבינו כמה מערכת החינוך הייתה חשובה לחייכם, אז בבקשה, תנצלו את הזמן שיש לכם היטב, ותנסו לשלב עם הלימודים הנאה. זה לא קשה כמו שאתם חושבים.


bottom of page