top of page

כתבות אחרונות

יש דרך ללמוד שפה חדשה, בשנתיים ובחינם

במהלך השנה האחרונה (למען האמת, מאז ספטמבר של 2016) למדתי רוסית. בלי שום ידע קודם ובלי שום ידע איך להתחיל אפילו! אבל באחד מן הימים החלטתי – "בעוד שנתיים אדע רוסית!"

ובכן לקח לי 3 חודשים רק למצוא איך ללמוד ביעילות את השפה, חיפשתי במאות אתרים חינמיים (או פרוצים), ניסיתי, וניסיתי ובסופו של דבר, הגיתי תכנית לימוד שבעזרתה ניתן לדעת כמעט כל שפה (למעט האסייתיות שלמידתם שונה) בתוך שנתיים. *חשוב לציין שני דברים: ראשית כל, האתר כאן הוא בחינם, ללא פריצות וכדומה. שנית, אנגלית תעזור לכם באופן משמעותי, שכן מקורות המידע באנגלית הם עצומים (וגם אלו שציינתי פה)... בלי אנגלית זה יהיה קשה בהרבה, דעו אנגלית לפני (לא ברמה מעולה, אך שתהיה ברמה סבירה +).

*חשוב לציין שלדעת את השפה משמע לדעת אותה ברמה B2 (רמה הנחשבת איכותית מספיק, וזו בערך הרמה של דוברי האנגלית הישראלים המוצלחים יותר – יכולת לתקשר נהדר על דברים מסובכים כמו מדע, לימודים ולמעשה בכל נושא - אך כמובן לא לדעת כמו דובר שזו היא שפת האם שלו).

השיטה עובדת כך: דקדוק -> אוצר מילים -> הבנת שמיעה -> דיבור.

ראשית דקדוק. ישנם רבים הטוענים שהדקדוק הוא דבר רע להתחיל בו שכן הוא קשה ומסובך... לדעתי, זה נכון. אבל, היתרון בידיעת דקדוק הוא היכולת לבנות עליו את אוצר המילים. בכל אופן, חובה ללמוד מילים, ולדעתי צריך ללמוד בערך 500 מילים חשובות ובסיסיות, ולהשתמש בהן בצורה נכונה.

איך ללמוד דקדוק? חפשו תרגולים אינטרנטיים עם בדיקה והסברים. לדוגמה, אתרים בהם נתון משפט, וצריך להכניס לתוכו את המילה עם ההטיה הנכונה – זה סופר יעיל. גם דואולינגו, האפליקציה המפורסמת טובה, אך לא כל כך יעילה וחסרת הסברים... כלומר, ללמידת הדקדוק כך או כך חייבים לימוד אינטרנטי, ודואולינגו בכל אופן רק לתרגול.

*אתר כמו זה ,למשל. עם הסברים ותרגול.

כמה זמן לוקח ללמוד דקדוק? בערך חצי שנה באימון של 30-20 דקות ביום.

שני – אוצר המילים. לאחר ידיעת הדקדוק, אפשר ללמוד מילים בקצב אדיר. אם שומרים על יציבות והתמדה אפשר להגיע לכ150 מילים לשבוע! הייתי ממליץ לתקשר בכתב עם דובר השפה שכן זה עוזר מאוד בתרגול.

איך ללמוד אוצר מילים? התוכנה הכי טובה לטעמי היא דווקא חינמית, קוראים לה lingvist ויש בה לפחות 4000 מילים ללמוד, הבעיה היא שכרגע יש בה רק 4 שפות. אבל ישנן אפליקציות כמו memrise אשר מכילות יותר מילים, והמון שפות, אך הן פחות יעילות. דרך מהנה היא דרך מילים של שירים. מצאו שירים שאתם אוהבים ותרגמו אותם לאט לאט, האהבה שלכם אל השיר תעזור לכם לזכור את המילים ☺. בכל דרך חובה לשמוע את המילים מדוברות, שכן כשתשמעו אותם הן לא יהיו זרות לכם.

*המסך שאתם רואים כאשר אתם פותחים את lingvist.

בקשר לתקשורת עם אנשים, הייתי ממליץ על HelloTalk, יש בה קהילה גדולה של אנשים שישמחו לשוחח אתכם ולעזור. יש אחרות, אך מזו הכי נהניתי, אולי אתם תאהבו אחרות.

*HelloTalk, פשוט נהדרת!

כמה זמן לוקח ללמוד אוצר מילים? תלוי, צריך להגיע בערך ל4000 מילים כדי לדעת שפה טוב, 100 מילים בשבוע? 40 שבועות, 50? 80 שבועות. על מנת לשמור על קצב שיתאים לתוכנית (לסיים את זה בשנה), נסו ללמוד 80 מילים בשבוע. מה שלוקח בערך 20 דקות ביום.

בשלב השלישי עברו לשמיעה, חשוב לקבל את חוש השמיעה של השפה. להבין בפשטות מה אומרים. זה דורש הרבה זמן אבל זה חלק קל כי אין מה להתאמץ בו.

איך ללמוד את שמיעת השפה? בתחילה תראו סרטונים\סרטים\שירים עם המילים, ההקשר מהסרטון והמילים יעזרו לכם להבין את המתרחש. עם הזמן, היפרדו ראשית מהכתוביות, ואז גם מהמחזה הנראה לעין, כך שלאחר זמן מה תדעו להקשיב ולהבין.

כמה זמן לוקח לשמוע טוב את השפה? בערך 2-3 חודשים, התאמנו כמה שיותר כל יום, לפחות 45 דקות.

השלב האחרון הוא הדיבור, אין מה להרחיב במילים, בשביל מה למדנו את השפה?

איך לומדים לדבר? פשוט מדברים! עם כל מי שיכול לעזור לכם, בקשו ממנו שיתקן אתכם כשצריך, על מנת שתשתפרו עם הזמן ותצברו בטחון. נסו את אחת האפליקציות של תקשור עם אנשים מרחבי העולם, כי הן מצוינות לכך, אלא אם יש לכם חבר\איש משפחה זמין ששמח לעזור, כי אין יותר טוב מזה. נסו לדבר על דברים מאתגרים לדיבור כדי להשתפר.

כמה זמן לוקח ללמוד לדבר? בערך 3-4 חודשים. באימון של עד 20-25 דקות ליום. כשעולים מעל ה45 דקות זה ייקח הרבה פחות, כחודש בערך.

והנה, לאחר שנתיים השגתם לכם עוד שפה ☺, אתם תגלו שללמוד בשיטה הזו היא כמו פרבולה, בתחילה השיפור הוא איטי אך עם הזמן השיפור נהיה יותר ויותר משמעותי ככל שאתה מתקרב לסוף.

*ללא שקל אחד

רק זכרו – להתמיד.


bottom of page