top of page

כתבות אחרונות

הלווין הישראלי AMOS6 התפוצץ בתחילת החודש במהלך ניסוי הטיל Falcone 9

במתקן השיגור בפלורידה בשעה 9:07AM ET, ויחד איתו הלוויין הישראלי AMOS6. הפיצוץ התרחש במהלך בדיקת אש סטטית במנועי הטיל, ועל פי חברת SpaceX אין נפגעים מהפיצוץ.

הלווין AMOS6 שנבנה על ידי התעשייה האווירית הישראלית ופותח על ידי חברת spacecom הישראלית היה מיועד לספק אינטרנט לאפריקה באזור הדרומי לסהרה כחלק מתכנית internet.org של חברת הטכנולוגיה 'פייסבוק' להפצת אינטרנט ברחבי העולם באמצעות לוויינים. מוערך שעלות פיתוח הלווין עמדה על כמאתיים מיליון דולר, בעוד שעלות הטיל עמדה על שישים מיליון דולר חברת spacecom דורשת כעת מאילון מאסק, מייסד ומנכ"ל חברת SpaceX, פיצוי של כחמישים מיליון דולר או שיגור חינם מחברתו. ערכי מניות spacecom, המתפעלת שלושה לווינים נוספים, ירדו ב40 אחוז בעקבות הפיצוץ. מקורות בחברה הודיעו שיתכן ו- Spacecom תדרוש מאתיים וחמישה מיליוני דולרים מהתעשיה האווירית הישראלית שבנתה אותו. כעת לא ברור אם העסקה שנחתמה בין spacecom לחברת הטכנולוגיה הסינית xinwei technology בחודש שעבר תבוטל או לא. העסקה ששוויה עומד על מאתיים שמונים וחמישה מיליוני דולרים נחתמה בתנאי שיגור מוצלח של לווין חדש. מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל חברת פייסבוק, השתמש ברשת החברתית שלו כדי לגנות את SpaceX ואת אילון מאסק מאחר ובעיניו הם האחראים לפיצוץ הטיל שהרס את הלווין החדש שרכש. צוקרברג איים לנתק את קשריו איתם מאחר והפיצוץ פגע במוטיבציה שלו לעבוד איתם בעתיד. צוקרברג הדגיש שהבעיה אינה הכסף, אלה הזמן שיקח לשקם את הנזק שנגרם על ידי הפיצוץ. "אנחנו מאוכזבים מההפסד", אמר נציג מפייסבוק לעיתונות, "אבל אנחנו נשארים חדורי מטרה ונחושים להשלים את המשימה, שהיא לחבר את כל העולם לאינטרנט". גם חברת SpaceX, בעלת תכניות שאפתניות לעתיד, חוששת לעתידה בגלל הפרסום הרע שהפיצוץ גרם. לאחר שהצליחו לשגר טיל לחלל במשימת חידוש אספקה לתחנת החלל הבינלאומית ולהנחיתו מחדש על ספינה באמצע האוקיינוס לצורך שימוש חוזר, והכל בשליטה אוטומטית - החברה מתכננת לשגר את הדגם הבא שלה, Falcon Heavy, שהוא טיל בעל עצמה חזקה יותר באופן משמעותי מאשר הדגם הנוכחי Falcon 9.

כבר בסוף 2017 SpaceX מתכננים לשגר אסטרונאוטים מנאס"א לתחנת החלל הבינלאומית באמצעות הדגם החדש, ובשנת 2018 טיל למאדים. אבל בעקבות האירועים האחרונים יתכן ויחולו עיכובים בתכניות אלו.


bottom of page