top of page

כתבות אחרונות

צבע את זה בשחור

כתבנו, יהונתן אשל, ניתח בעבורנו יצירות מוזיקה נבחרות שעיצבו את פני המוזיקה למי שזה היום.

והפעם- Paint It Black של להקת ה"רולינג סטונ'ז".

רקע על השיר:

מטרת השיר הייתה להביע את דיכאונו של מיק ג'אגר, סולן הלהקה. הוא השתמש בצבעים על מנת להמחיז רגשות שהרגיש לאורך שנות חייו. אך לאחר זמן מה, השיר קיבל תפנית מפתיעה, ונהפך לשיר אנטי מלחמתי בשנות מלחמת ויאטנם, בין השנים.

מילות השיר:

I see a red door and I want it painted black No colors anymore I want them to turn black

אדום נחשב לצבע "חם", לצבע שמח. המבצע רואה מישהו שמח, אך הוא רוצה שהוא יהיה "שחור"-שאינו נחשב לצבע, אלא כמחסור בצבע, והוא מסמל חוסר ברגש וריקנות. מכאן שהמבצע לא רוצה להרגיש כלום, דבר אפייני למי שנמצא בדיכאון. I see the girls walk by dressed in their summer clothes I have to turn my head until my darkness goes

המבצע רואה בחורות בבגדים קצרים וישר מתמלא במחשבות אפלות, אך הוא אינו אדם רע, הוא לא רוצה לפגוע באף אחד, לכן הוא מחכה בפאסיביות עד שהמחשבות האלה עוברות.

I see a line of cars and they're all painted black With flowers and my love both never to come back

מכיוון שהוא בדיכאון, כל דבר נראה לו אפל, אפילו דבר סתמי ויומיומי כמו שורה של מכוניות. אזכור הפרחים מהווה דרך אמנותית לומר שאהובתו מתה, כנראה שזה מה שגרם לדיכאון שלו.

I see people turn their heads and quickly look away Like a new born baby it just happens every day

המבצע רואה שאנשים מסתכלים עליו בצורה מוזרה ומהר מפנים את מבטם (מעמידים פנים שלא הסתכלו עליו), אבל כבר לא אכפת לו, הוא אדיש, הוא מתעלם מהרגש ופשוט אומר " זה קורה כל יום, כמו תינוק שנולד", עצם העובדה שהוא משווה דבר משפיל ומעליב לדבר כל כך טהור ושמח, מראה על חוסר היכולת שלו להרגיש שימו לב שגם חוזר פה מוטיב הפאסיביות.

I look inside myself and see my heart is black I see my red door, I must have it painted black

זוהי נקודת מפנה בשיר, הוא מבין מה קורה לו, הוא מבין למה הוא נהפך, בהמשך הבית נראה שמוטיב הפאסיביות נעלם והוא מנסה להילחם בדיכאון שלו. הוא נזכר בחיים הטובים והשמחים שהיו לו פעם, לפני המלחמה, הוא נזכר שפעם היה לו טוב, אך הוא מדחיק את הרגשות, הוא חייב להתעלם מהם, לצבוע אותם.

Maybe then I'll fade away and not have to face the facts It's not easy facin' up when your whole world is black

הוא חושב שאם הוא ידחיק את כל הרגשות, יצבע אותם בשחור., אז הוא יוכל להעלים את הסבל שלו. אך הוא כבר התייאש , הוא וויתר, הוא נמצא בייאוש כל כך עמוק שהוא כבר לא רואה שום סיכוי, הוא מבין שכבר מאוחר מדי.

No more will my green sea go turn a deeper blue I could not foresee this thing happening to you

כחול נחשב צבע "קר", הוא מסמל עצב ודיכאון, ולעומת זאת לירוק הוא היחיד מבין שלושת הצבעים שאין לו משמעות, וזאת בדיוק המשמעות שלו: הוא מסמל ניטרליות. בשורה השנייה, חברו הטוב משתגע, מה שרק גורם לו להיכנס עמוק יותר לתוך הדיכאון.

If I look hard enough into the settin' sun My love will laugh with me before the mornin' comes

הדובר התייאש מלנסות להילחם בדיכאון שלו, ולכן הוא חוזר לפאסיביות שאפיינה אותו קודם, הוא רוצה פשוט לשבת ולחכות עד שהדברים הטובים יקרו לו מעצמם.

I see a red door and I want it painted black No colors anymore I want them to turn black I see the girls walk by dressed in their summer clothes I have to turn my head until my darkness goes I wanna see your face, painted black Black as night, black as coal

פנים מסמלות משהו אישי, זה נחשב לחלק הכי אינטימי בגוף האדם, דרך הפרצוף מתבטאות כל המחשבות, כל הרגשות שלנו, הוא הגיע למצב שהוא רוצה לראות אנשים סובלים; ראינו בפסקות הקודמות שהוא אינו אדם רע, וזה רק מדגיש את זה שהוא כבר לא הוא, עכשיו הוא נשלט על ידי הדיכאון שלו.

השורה השנייה מדגישה את כך שכל העולם שלו הוא שחור, לכן כעת במקום להשתמש בצבעים אחרים, הוא פשוט משתמש ב"גוונים של שחור", כמו הביטוי " כשהדבר היחיד שיש לך זה פטיש, כל הבעיות נראות כמו מסמר".

I wanna see the sun flying high in the sky I wanna see it painted, painted, painted, painted black

הדיכאון כבר השתלט לו על המחשבה, כל דבר שהוא רואה הוא ישר מקשר את זה לייאוש, זעם ותסכול.

בשורה האחרונה- החזרה על אותה מילה שוב ושוב מדגישה את השיגעון שאליו הוא נכנס, כעת הדבר היחיד שמעסיק אותו זה הדיכאון.


bottom of page