top of page

תקווה לעולם ירוק יותר

בעשורי השנים האחרונים הפכה הסביבה להיות נושא בעל חשיבות עליונה משום שאנו חיים בתוך חברה גלובאלית מתרחבת, שבה תהליך ההרס של נופי הטבע חוצה גבולות ועמים מבלי להתחשב בחוקים, בערכים ובאידיאולוגיות.-נעם אברג'יל יב3


השחתת הסביבה הפיסית החלה מאז קיומו של האדם, וקשה היה לו להימנע מלנצל את הטבע לצרכיו. יש לנו רק כדור ארץ אחד ואם נחבל בו או אם נפגע בו, לא יהיה לנו לאן ללכת. כדור הארץ ממשיך לסוב סביב עצמו כרגיל, אולם שלומו כיום אינו בכי טוב, ובוודאי גרוע יותר מכפי שהיה בעבר. בני האדם מנצלים כיום את משאבי כדור הארץ בקצב העולה על קצב התחדשותם, האוכלוסייה העשירה, המהווה כ-15% מכלל האנושות, צורכת יותר ממחצית משאבי הטבע הקיימים בעולם. צריכת-יתר זו מאיימת להביא לירידה מהירה מאוד בפוטנציאל המשאבים שביבשות. הרס כדור הארץ על ידי האנושות הוא מן התופעות החמורות המתרחשות בימינו.


נשאלת השאלה, כמה אפשר לשמור בצורה נאותה על כדור הארץ? האם אפשר לבטל את התעשייה, התחבורה ואת הייצור? ומהי הדרך הטובה ביותר כדי ליזום פיתוח כלכלי בר-קיימא ויחד עם זאת לשמור על איכות הסביבה? האנושות מגלה כיום עניין רב ביחסי הגומלין בין אדם לסביבה, וכתוצאה מן המצב החדש שנתהווה בעולם עולה ההתייחסות אל נושאי אקולוגיה, חברה וסביבה תוך העמקת המידע הקשור בין אדם לאדמה, לצומח ולחי. האקולוגיה והכלכלה נעשות עתה יותר שלובות זו בזו במטרה לפתור בעיות אקטואליות שהאדם יצר בסביבתו.


בעקבות התפרצות נגיף הקורונה, בתחילת המשבר נרשמה ירידה חדה בזיהום האוויר בסין. מנתונים שפורסמו באתר נאס״א עולה כי נצפתה ירידה משמעותית בריכוזי החנקן הדו-חמצני בסין. באתר נכתב כי ירידה זו קשורה לפחות בחלקה להאטה הכלכלית במדינה, שנגרמה בעקבות התפרצות נגיף הקורונה. בניסיון להגביל את התפשטות הנגיף במדינה, הופסקה פעילות התחבורה הציבורית והמפעלים באזורים מסוימים במדינה. תחבורה ותעשייה מהווים מקור משמעותי לפליטות חנקן דו-חמצני.


עם זאת, בעקבות התפרצות נגיף הקורונה, נרשם איום סביבתי חדש: המסכות החד פעמיות. המסכות החד פעמיות גורמות לנזק סביבתי כשהן מצטברות כפסולת בפחי האשפה, ברחובות ואף באוקיאנוסים.







ישנן חברות טכנולוגיה שהחליטו להרים את הכפפה ולצמצמם זיהום סביבתי. הגדולה שבהן היא ענקית הטכנולוגיה אפל, אשר הוציא בחודש אוקטובר אייפונים. עם ההכרזה על האייפונים החדשים, הודיעה אפל כי היא לא תספק יותר מטען ואוזניות באריזה. לטענת אפל ההחלטה נובעת אך ורק מטעמים אקולוגיים: למירב הצרכנים, כך לפי אפל, כבר יש מטען ואוזניות בביתם. החברה סיפקה נתונים לפיהם יש עבור מכשיריה שם בחוץ 700 מיליון אוזניות ו-2 מיליארד מטענים. מדובר בחיסכון בחומרים בהם תאלץ אפל להשתמש, בזיהום אוויר הנפלט במהלך תהליך הייצור, ובסופו של דבר גם באשפה הנערמת במזבלות.


בנוסף, צמצמה אפל את גודל הקופסה שבה נמכרים מכשירים ה iPhone-השונים, מה שיאפשר לה לארוז יחדיו 70 אחוז יותר מכשירים בכל משלוח. בסך הכל, טוענת אפל כי מידת החיסכון האקולוגי הנובעת באופן ישיר מהמהלך, שקולה להסרת כחצי מיליון כלי-רכב מהכביש בכל שנה.


לסיכום, אכן רבים הם הרוצים למנוע את הרס הסביבה. אחת השאיפות היא, למשל, שמנהיגי העולם ייאותו לחתום על הסכם, שלפיו 10% מאספקת האנרגיה הישירה בעולם תגיע ממקורות שאינם מתבלים, כמו האנרגיה הסולארית, ולחייב את המדינות המפותחות והמתפתחות בהסכמים, שיפחיתו את איום ההרס באותם אזורים שבהם חלה התחממות-יתר של האטמוספרה. מקורות האנרגיה שאינם מתכלים מספקים כיום רק 2% מכלל צריכת האנרגיה בעולם. אולם אנרגיה סולארית הופכת להיות חסכונית רק בהיקף רחב של שימוש, כך שרק ענקי התעשייה בעולם יכולים לחולל את השינוי שיביא את ניצולו במחיר נמוך.

ניתן לפתור בעיות סביבה אך ורק במשא ומתן גלובאלי ובהסכמים בין מדינות. כדור הארץ יש לראותו כמערכת אקולוגית שלמה. הסביבה הגלובאלית בנויה ממיליונים של תהליכים מרחביים. לנו ידוע כיום על הסביבה יותר מאשר היה ידוע לאבותינו. הפתרונות הגלובאליים הם מאוד יקרים ודרוש הרבה מאוד כסף כדי לשנות את המציאות כדי לאמץ מדיניות אחרת. אך אם אנו רוצים לחיות בעתיד הרמוני יש להבין שהסביבה היא דינאמית ופועלת כמערכת ויש לראות אותה מפרספקטיבה מרחבית משום שכל המקומות שלובים אלה באלה.



bottom of page