top of page

יום איכות הסביבה העולמי

כאשר אנו שומעים את המונח איכות הסביבה, תמיד עולה בראשנו המחשבה על זיהום האוויר ההולך ומתגבר בעולם ועל ההתחממות הגלובלית. חודש יוני הוא חודש המוקדש להעלאת המודעות לאיכות הסביבה, ואף קיים יום מיוחד בחודש זה אשר נקרא יום איכות הסביבה העולמי. מה עושים ביום הזה? למה חשוב לציין את יום זה ולמה הוא תורם? שירה טורג'מן יא4



העולם שלנו הולך ומתפתח בכל יום שעובר: מומצאים מכשירים חדשים, מכוניות חדשות ומתגלות תגליות חשובות. בנוסף, העולם גדל לא רק מבחינה טכנולוגית אלא גם מבחינת כמות האנשים שחיים בו, ולכן מספר כלי הרכב וכלי התחבורה בעולם הולך וגדל מדי שנה. אך למרות הצד החיובי שבדבר, כל הדברים הלל גם גורמים לזיהום אוויר חמור. ההמצאות והמכשירים החדשים, המכוניות הרבות ותעשיית הבגדים ותעשיית המסחר משתמשות במפעלים רבים אשר מייצרים גזים כמו פחמן דו חמצני שמזהמים את האוויר שאנחנו נושמים ואת המים שאנחנו שותים, כך שהסביבה בה אנו חיים הופכת ונהיית מזוהמת ומסוכנת.

זיהום אוויר זה, גורם בסופו של דבר למשבר האקלים. משבר האקלים הינו מונח שמתאר את התחממות כדור הארץ, שנגרמת בעקבות הצטברות של גזים הנקראים "גזי חממה" שיוצרות כל התעשיות, הצרכנות וכלי התחבורה. גזים אלו מצטברים באטמפוספירה, וגורמים להתחממות כדור הארץ באפקט שנקרא "אפקט החממה".

תחשבו על יום רגיל שבו אתם הולכים לבית ספר או לחוג, ותחשבו על מספר הפעמים שנתקלתם במכוניות, אוטובוסים, אופנועים. כל כלי תחבורה אלו גורמים לזיהום אוויר יומיומי שאנו לבסוף נחשפים אליו.

תחבורה הינו אחד הגורמים העיקריים למשבר האקלים וההתחממות הגלובלית. הרכבים הממוענים שבהם אנחנו מתניידים ממקום למקום פולטים גזים רעילים לכדור הארץ וכך לא רק שמסכנים את כדור הארץ וכלל הסביבה אלא מסכנים באופן יומיומי אותנו, בני האדם השוהים ליד כלי תחבורה באופן תמידי. מדי שנה מצטרפים מיליוני רכבים חדשים לכבישים אשר מחמירים את משבר האקלים בעולם. כיום זיהום האוויר מתחבורה בישראל הוא כ-20% מסך פליטת הזיהום אך מהווה כ-90% מסך זיהום האוויר שאליו נחשפים בני האדם.

בני אדם רבים אינם חשים בהתחממות הגלובלית ואינם "ערים" להשפעות שלה. אך קיום תופעה זאת החלה להיות יותר ויותר מדוברת. מדוע? ובכן התשובה הינה פשוטה, בעקבות ההשלכות שלה.

לצערי קיימות השלכות ותוצאות רבות אשר תופעת התחממות הגלובלית גרמה. העלייה בטמפרטורה של כדור הארץ גרמה להשלכות רבות מאוד על כדור הארץ כגון: המסת קרחונים בקטבים, עליית אדי המים באוויר וגזי חממה שינויי מזג אוויר קיצוניים ועוד. אך בנוסף התופעה גרמה להשלכות קשות מאוד גם בצורת התחלואה. עליית הטמפרטורה גרמה לשיעורי תמותה גבוהים בקבוצות מבוגרות ובנוסף גם בהרס עולם החיי.


על מנת לפתור את הבעיה, איכות הסביבה, שהינו תחום עיסוק הנוגע ליחסי הגומלין בין האדם לבין סביבתו הטבעית או זו שנוצרה על ידיו , עוזרת ומנסה למצוא פתרונות על מנת לפתור את בעיית ההתחממות הגלובלית.


בשנים האחרונות המושג איכות הסביבה הפך להיות מוכר ונפוץ מאוד, ויותר אנשים החלו לחבור לתחום זה ולעזור בבעיית זיהום האוויר וההתחממות הגלובלית בפרט. בעקבות העובדה שנושא זה חשוב מאוד ומשמעותי ביותר, קיים יום איכות סביבה עולמי על מנת לתפוס את תשומת הלב של אנשים בקרב העולם לבעיית זיהום האוויר, התחממות גלובלית ובעיות נוספות רבות אשר מסכנות ופוגעות בכדור הארץ.

יום איכות הסביבה העולמי מתרחש בחמישה ביוני מדיי שנה על ידי כל המדינות שחברות באו"ם.

ביום זה המטרה כפי שציינתי היא העלאת המודעות לאיכות הסביבה ובמהלך יום זה נערכים מפגשים וכנסים לחינוך ולהפצת והבהרת הנושא בארגונים ומוסדות שונים בעולם.


מטרת יום זה היא להעלות את המודעות לנושאים הקשורים לאיכות הסביבה, לקדם שינוי עמדות בנושאים של איכות הסביבה ולהגביר את שיתוף הפעולה של כל המדינות, כדי שאנשים ייהנו בעתיד מעולם נקי ובטוח יותר.


יום איכות הסביבה מצוין ברחבי העולם בפעילויות רבות, כמו קונצרטים בטבע, תהלוכות, נטיעות עצים, תחרויות כתיבה וציור כרזות בבתי הספר, וכן מבצעי מחזור וניקיון.


היום הזה הוא אחד המועדים הבינלאומיים הראשונים בשמירה על טבע, קיימות והסביבה.


אסיים את הכתבה בלתת דוגמה על ילדה בת 19 ששמה מגרטה טונברי , ילדה משוודיה כיום אשר פועלת למען עצירת התחממות גלובלית ובעקבות מאמציה הרבים ופעולותיה אף הוענקו לה פרסים רבים. נאומה המפורסם ריגש והועבר לחברי ממשלה רבים בעולם ובזכות רצונה הרבה פעולות ותקנות הוצאו לפועל.




bottom of page