top of page

יום הסביבה הבינלאומי והאם הגענו ליעד הרצוי מבחינת השמירה על איכות הסביבה?

יום איכות הסביבה העולמי הוא מועד בינלאומי המצוין כל שנה ב-5 ביוני, על ידי המדינות החברות באו"ם, להעלאת המודעות לאיכות הסביבה. היום הוכרז על ידי העצרת הכללית של האומות המאוחדות ב-1972 וצוין לראשונה ב-1974. במהלך היום נערכים מפגשים וכנסים לחינוך ולמודעות בנושא, כולל דרכי טיפול ומניעה בבעיות סביבתיות.-רומי יופה יא3




מטרת יום זה היא להעלות את המודעות לנושאים הקשורים באיכות הסביבה, לקדם שינוי עמדות בנושאים של איכות הסביבה ולהגביר את שיתוף הפעולה של כל המדינות, כדי שאנשים יהנו בעתיד מעולם משגשג ובטוח.

העניין הוא, אכן קיים כל שנה ושנה יום שמטרתו הוא העלאת המודעות לגבי שמירת איכות הסביבה אבל האם הגענו ליעד הרצוי? האם יום איכות הסביבה הבינלאומי חותם על העובדה שהגענו ליעד הרצוי?


מאז התפתחותו של העולם והפיכתו לעולם מודרני, הסביבה נפגעה מכך לא מעט. מפעלים משתמשים בגזי חממה, בנפט ובפחם מזהמים את הסביבה ללא הרף ופוגעים בה. אמנם עם הפגיעה הגדולה בסביבה, להתפחותו של העולם המודרני יש גם פתרונות חדשים שלא היו יכולים להיות קיימים ללא פיתוחו של העולם המודרני. עם הבעיה המודרנית גם בא הפתרון המודרני.


לעומת זאת, בינואר 2021 הכריז נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן על משבר האקלים כסוגיה ביטחונית לאומית. הכריז וגם עשה. הוא מינה את ג'ון קרי, שר החוץ לשעבר, כשליח המיוחד לנושא האקלים ואת ג'ינה מקארתי כיועצת האקלים הלאומית. וגם בנט הצהיר: "משבר האקלים הוא אחד מהנושאים המרכזיים על סדר היום העולמי. זה נוגע לחיים של כולנו וגם לחיים של ילדינו ונכדינו. אנחנו נדרשים לזה גם כאן, בישראל, זה בנפשנו".

כלומר, ניתן להבין שפתרון ממשי לבעיה עדיין איננו קיים גם אנחנו מנסים להעלות את המודעות לגבי משבר האקלים.

כאמור, אחת מהדרכים להתמודדות עם משבר האקלים היא העלאת המודעות. העלאת המודעות מעלה תקווה שאולי אנשים ישנו את אורח את חייהם וינסו לעבור לדרכים שונות בהם יכולים להמשיך ולקיים את חייהם ללא גרימה לפגיעה בסביבה. אולי זוהי דרך לא מובטחת, שמשבר האקלים יחלוף, אבל היא אכן דרך פעולה ממשית שמתקיימת, כך למשל ​​במערכת החינוך כיום מתקיימות תוכניות לימודים, שמעמידות במרכזן ערכים של חינוך סביבתי ומתמקדות במגמות המובילות בלימודי סביבה, טבע וטכנולוגיה ירוקים. מטרת משרד החינוך היא לקדם באמצעותן את החינוך לקיימות ולהקנות לתלמידים ידע ומיומנויות, שיובילו להתנהגות אזרחית מודעת, מעורבת ואחראית כלפי לסביבה.


דרך נוספת להבנת חשיבות השמירה על הסביבה והקיימות מתקיימת במערכת החינוך באמצעות ציון “תאריכים ירוקים” במוסדות החינוך. זאת בעזרת אירועים, מצגות, מאמרים, משחקים ופעילויות, המותאמים לגיל התלמידים. כך, למשל, בספטמבר מציינים את היום הבינלאומי להגנה על שכבת האוזון ואת יום הניקיון במרחב הציבורי במדינות העולם ובמקביל את יום נקיון החופים הבינלאומי. באוקטובר מציינים את יום משבר האקלים, את יום ניקיון החופים הארצי וגם את יום ההליכה העולמי. כך בכל חודש, בהתאם לאירועים לאומיים ובינלאומיים. יש גם תחרויות בין תלמידים ממוסדות חינוך שונים, כגון תחרות ארצית בנושא מבני חינוך מאופסי אנרגיה, תחרות בנייה ירוקה, תחרות "חוקרים סביבה" ועוד.

אך לעומת זאת, מאמצים שונים למניהם כדי לשפר את המצב, כיום התגברותם והחמרתם של אירועי קיצון אקלימיים לצד שינויים בדפוסי האקלים, עלולים לגרום לנזק ניכר לכלכלה וטומנים בחובם "סיכון לביטחון הלאומי של ישראל במגוון תחומים". אך בניגוד לנדרש בהחלטות ממשלה מ-2009 ו-2018, לישראל אין תוכנית פעולה לאומית מתוקצבת ובת ביצוע להיערכות לשינויי אקלים.




bottom of page