top of page

שפעת הקורונה: מניעת הידבקות

נגיף הקורונה האנושי הוא סוג של שפעת מדבקת מאוד וגורם לזיהומים באף, בגרון ובריאות. אילו צעדים ניתן לנקוט על מנת למנוע הידבקות? – הילה מעברי.

הידבקות בנגיף נגרמת באמצעות העברת טיפות נשימה הנוצרות במהלך שיעול או התעטשות מאדם נגוע לאדם בריא, ובאה לידי ביטוי באמצעות מגע אנושי ממושך, כגון חיבוק או לחיצת יד ונגיעה במשהו הנגוע בנגיף, ואז נגיעה בפה, באף או בעיניים לפני שטיפת ידיים. סימנים ותסמינים של נגיף הקורונה עשויים להופיע יומיים עד 14 יום לאחר החשיפה לנגיף ויכולים לכלול חום, שיעול, קוצר נשימה או קשיי נשימה, עייפות, כאבי שרירים, נזלת וכאב גרון.

חומרת תסמיני הקורונה יכולה לנוע בין קלה מאוד לחמורה מאוד. יש אנשים שאינם סובלים מתסמינים. אנשים מבוגרים או הסובלים ממצבים רפואיים כרוניים קיימים, כמו מחלות לב, ריאות או סוכרת, עשויים להיות בסיכון גבוה יותר למחלה קשה. הקורונה דומה למחלות נשימה אחרות, כמו שפעת. על מנת להימנע מהדבקה והידבקות יש לנקוט בכמה צעדים:

מניעת הידבקות

שטיפה יסודית של הידיים – יש לשטוף את הידיים לעיתים קרובות עם מים וסבון לפחות 20 שניות במיוחד לאחר שהייה במקום ציבורי, או לאחר קינוח האף, השתעלות או התעטשות. אם סבון ומים אינם זמינים, יש להשתמש בחיטוי ידני המכיל לפחות 60% אלכוהול תוך כיסוי כל משטחי הידיים ושפשוף הידיים זו בזו עד שהן יבשות. בנוסף יש להימנע מכל מגע בעיניים, באף ובפה בידיים לא רחוצות.

הימנעות ממגע קרוב – יש להימנע מקשר הדוק עם אנשים חולים ולהתרחק מאנשים אחרים מרחק של לפחות 2 מטרים.



מניעת הדבקה

במידה ואדם מרגיש לא טוב או חולה עליו להישאר בביתו ולא לצאת החוצה חוץ מיציאה על מנת לקבל טיפול רפואי.

כיסוי שיעולים והתעטשויות – יש לכסות את הפה והאף בנייר טואלט או מטלית (במקרה ואין - בחלק הפנימי של המרפק) בעת שיעול או התעטשות ולזרוק את המטלית או הנייר המשומש לפח. יש לשטוף מיד את הידיים עם סבון ומים למשך 20 שניות לפחות. אם סבון ומים אינם זמינים, יש לחטא את הידיים בעזרת חומר ניקוי ידני המכיל לפחות 60% אלכוהול.

לבישת מסכת פנים – על אדם חולה לעטות מסכת פנים בסביבת אנשים אחרים (חדר או רכב) ולפני כניסה למשרד שירותי הבריאות.

ניקוי משטחים - לנקות ולחטא משטחים נגועים בתדירות גבוהה מדי יום כגון שולחנות, ידיות, מתגי תאורה, משטחי שולחן, ידיות, שולחנות, טלפונים, מקלדות, שירותים, ברזים וכיורים.

הימנעות מהידבקות בנגיף הקורונה מקודמת גם באופן קהילתי ולא רק אישי. במדינות רבות מתקיימת התרחקות חברתית הכוללת פעולות למניעת זיהום שנועדו להאט את התפשטות המחלה על ידי צמצום קשר הדוק בין אנשים. השיטות כוללות הסגר, מגבלות תחבורתיות, וסגירת בתי ספר, מקומות עבודה, אצטדיונים, תיאטראות ומרכזי קניות. אנשים מיישמים שיטות התרחקות חברתית על ידי שהייה בבית, הגבלת נסיעות, הימנעות מאזורים צפופים, והתרחקות פיזית מאחרים. ממשלות רבות מחייבות או ממליצות כעת על התרחקות חברתית באזורים שנפגעו על ידי ההתפרצות במטרה לדכא את המחלה ולהוביל לסיומה.

bottom of page