top of page

אחרי האולימפיאדה – כיצד ייראו אליפויות העולם השנה?

התפרצות מגפת הקורונה בשנת 2020 גרמה, בין היתר, לדחיית המשחקים האולימפיים והמשחקים הפראלימפיים, ולקיומם בקיץ האחרון, בנוהל שונה מהרגיל. האם קיום אירועי הספורט הבאים ותחרויות אחרות, כגון אליפויות העולם, יושפע מכך – וכיצד אלו עשויים להתנהל? – סביון שחם יא4



כשלושה חודשים לפני האולימפיאדה, נכנסה יפן למצב חירום בעקבות המגיפה. גבולותיה היו סגורים במשך כשנה, ומרבית הציבור לא היה מחוסן באופן מלא (שני חיסונים של חברת פייזר). בעקבות אלו, ביקש רוב הציבור היפני לבטל את האולימפיאדה, שאמורה הייתה להתקיים ביפן בקיץ 2020. איגודי עובדי הרפואה ביפן אף טענו כי "מסכנים חיים של חולים בשביל לקיים את האולימפיאדה" וכי "ביטול אירוע שעשוי להגדיל את מספר ההדבקות ואת מספר המתים הוא ההחלטה הנכונה".

ואכן, המשחקים האולימפיים והמשחקים הפראלימפיים נדחו בשנה. מאחר והמגפה עוד רחוקה מלהסתיים, הוחלט לקיימם באופן שונה מהרגיל – ונקבעו מספר הנחיות למניעת הדבקה: ראשית, המשחקים התקיימו ללא קהל. הזרים היחידים שאושרו להיכנס ליפן הם הספורטאים, השופטים, וכן אנשים טכניים, חברי הוועד האולימפי הבין לאומי ועיתונאים.

בנוסף לכך, מרביתם היו ב"תנאי בועה": על הספורטאים, למשל, נאסר לעזוב את הכפר האולימפי כל עת שאינם מתאמנים או מתחרים – ועל כל הבאים לטוקיו נאסר לצאת מחוץ למתחמים האולימפיים (בפרט למקומות ציבוריים כגון אתרי תיירות ומסעדות). יתרה מכך, הם נדרשו לעטות מסיכה בקביעות למעט בשעות אימון, תחרות, אכילה ושתייה. בנוסף, ניתן לראות כי הספורטאים האולימפיים שזכו במדליות עמדו על פודיום רחב, כדי שיוכלו לשמור על מרחק ביניהם. בכל הנוגע לשהותם ביפן, היה על הספורטאים לעזוב את המדינה עד 48 שעות לאחר סיום השתתפותם בתחרויות. כל האנשים שהגיעו לטוקיו עברו בדיקות קורונה לעיתים תכופות. כללים אלו נוספו לכללים שאנו מכירים – שמירה על מרחק, נטילת ידיים לעיתים קרובות וכיו"ב.






ייתכן כי באולימפיאדה הבאה, שתתקיים בפריז בשנת 2024, ייאלצו הספורטאים להקפיד על הנחיות דומות. מטעם מארגני האולימפיאדה, נמסר כי יתכננו נוהל המאפשר הקפדה על הנחיות הקורונה. כך, במידה ותימשך המגפה עד למועד זה, עדיין ניתן יהיה לקיים את המשחקים האולימפיים והמשחקים הפראלימפיים.

באשר לשנה הקרובה, אני מניחה כי אליפויות העולם שיתקיימו השנה יפעלו באופן דומה לנוהל זה – בנוכחות מספר מינימלי של אנשים, ותוך הקפדה על כללים שונים למניעת ההדבקה. למשל, אליפות העולם בכדור-מים נשים עד גיל 20, שתתקיים בישראל (זוהי הפעם הראשונה בה תארח ישראל אליפות עולם בספורט אולימפי), תתנהל באופן זה: הקבוצות, המגיעות מ-16 מדינות שונות, יעברו בדיקות קורונה קפדניות. לאחר מכן יועברו למלון בנתניה, תוך הקפדה על הנחיות הקורונה והנחיות התו הירוק.

עם זאת, אני מצפה כי יהיו אליפויות עולם שיבוטלו או יידחו בהתאם למצב התחלואה. למשל, אליפות הגיימינג הבינלאומית נדחתה מספר פעמים בעקבות המגיפה עד שבוטלה; לבסוף, הוחלט כי תתקיים אליפות 2021 בעיר אילת. בנוסף, מספר מירוצים באליפויות העולם בראלי (ספורט מוטורי בו מתחרים המשתתפים ברכבים מסוגים שונים, שלרוב אינם חוקיים לנסיעה בכביש) התבטלו גם הם בשל המגפה.

בעקבות נתונים אלו, אני משערת כי אליפויות העולם שתוכננו לחול השנה יהיו מושפעות במידה רבה מן המגפה. לפי דעתי, יתבטלו או יידחו אליפויות רבות על סמך התפשטות הנגיף בעת התחרויות ובמקומות בהם אלו יתקיימו. למרות מצב התחלואה המשתנה, אני מניחה כי לעיתים ניתן יהיה לקיים אליפויות עולם ותחרויות אחרות. אלו יוכלו להתקיים, בדומה לאולימפיאדה שהתקיימה בקיץ האחרון, על ידי מאמצים למניעת ההדבקה והקפדה מחמירה על ההנחיות.

bottom of page