top of page

החששות בתחילת השנה

בתחילת השנה החששות בקרב התלמידים רבים. חששות אלו קשורים להיבטים שונים. אילו חששות? מה הסיבות לחששות? האם הם משפיעים עלינו?- שירה טורג'מן יא'4


כשנה וחצי שנגיף הקורונה איתנו ואיתו גם הסגרים החולפים אשר בגללם העברנו את מרבית שנת הלימודים הקודמת מהזום בבית. הלמידה מרחוק גרמה לקשיים רבים בקרב תלמידי מערכת החינוך אשר הסתגלו למסגרת חדשה ומאתגרת במיוחד. וכך, לאחר הלמידה המורכבת של שנה שעברה, בחודש אוגוסט האחרון היו מחשבות וחששות רבים בקרב התלמידים, המורים וההורים לגבי פתיחת שנת הלימודים.

שנה זו (תשפ"ב) היא שנת הלימודים השנייה הנפתחת בצל נגיף הקורונה והחששות הם רבים.

מצד אחד קיימים חששות רבים בנוגע לנגיף הקורונה. האם נשאר ללמוד בבית הספר או שנחזור בשלב מסוים ללמידה מהבית? קיים חשש שהחזרה למסגרות הלימוד תגרום לעלייה בתחלואה ועקב כך ייסגרו בתי הספר ונאלץ לחזור ללימודים מהבית דרך הזום.

למידה דרך הזום גרמה לשינויים רבים אשר השפיעו על כל אחד ואחת מאיתנו באופן חברתי ובאופן לימודי.

ילדים רבים התקשו ללמוד מול מסך מחשב ולהבין את החומר באופן ברור. צורת הלמידה בזום לחלק מהתלמידים לא הייתה אפקטיבית במיוחד. למרבית מהתלמידים היה קשה מאוד להתרכז שעות על גבי שעות במחשב ולהקשיב שוב ושוב מבלי לצאת מריכוז. במציאות העכשווית שלנו קיימים כל כך הרבה מכשירים אלקטרונים הגורמים להיסח הדעת שלנו ולכן, קל מאוד לא להיות מרוכזים בשיעור ולהתרכז בכלל במשהו אחר. הלמידה בזום גרמה לתלמידים רבים לצבור פערים לימודיים רבים, ולכן הם חוששים לחזור ללמידה זאת שוב.

מחקרים מראים שעיבוד המידע כאשר החומר נלמד באמצעות הזום אינו יעיל כמו בלימודים בבית הספר. היכולת לזכור חומרים מושפעת מהדרך שבהם הם נלמדים. למידה בבית ספר כאשר יש שימוש באמצעים חזותיים מייצרת נתיבים נוספים לזיכרון מה שמשפיע על עיבוד יעיל יותר של החומר.

בנוסף, הלמידה בבית גרמה לקשיים חברתיים רבים. היא גרמה לקושי רב ביצירת קשר חברתי הדוק בקרב ילדים רבים. בית הספר נותן אופציה ללימוד חוויתי בקרב ילדים ולמקור ליצירת קשרים וחברויות בשונה מהזום שכולנו היינו בחדרנו כל הזמן ולא יצאנו ממנו (דבר אשר הקשה עלינו גם בהיבט הנפשי).

בהמשך לשנה האחרונה בה ילדים רבים חוו את בעיות אלו, קיים חשש שבעיות אלו יכולות לקרות שוב במידה ונחזור ללמידה בזום. חשש זה קיים לא רק בקרב התלמידים אלא גם בקרב המורים ובקרב ההורים אשר היו עדים לכך.

מצד שני קיימים חששות רבים בנוגע לתחילת שנת הלימודים באופן כללי הכוללים חששות מהפן החברתי והלימודי.

מחקרים מראים כי החודש הראשון בבית הספר קשה וסוער לתלמידים לא משנה באיזו שכבת גיל הם. בין אם ילדים שעולים לכיתה א, ילדים שעולים לחטיבת הביניים ואף ילדים העולים לתיכון. החשש תמיד יכול להופיע ובטח בתחילת שנה כאשר אתה "מוצף" במחשבות לקראת מה יהיה ומה שמצפה לך ומנסה להתרגל לשגרה החדשה.

לא מעט ילדים מתמודדים עם המחשבות הלא פשוטות הללו שנובעות מהפחד לשינוי. שנת לימודים חדשה תמיד מעוררת חששות בקרב תלמידים. בסיום החופש הגדול כשכולנו מתכוננים לתחילת הלימודים, בחודש ספטמבר קיים שינוי של 180 מעלות היוצר פחדים רבים. קיים קושי להתמודד עם השינויים הקשורים להיכרות עם ילדים חדשים, התרגלות לקצב החומר הנלמד, למידה עם מורים חדשים ועוד....

יתר על כן, חששות נוספים הלא פוסקים הם חששות הניכרים לעין בקרב תלמידים הלומדים בחטיבות הביניים ובתיכונים. ניתן לראות שתלמידים אלו חוששים ממבחנים ובחנים צפויים, חוששים מהעומס הצפוי, מהקושי הלימודי ועוד הגורמים להיסח דעתם ולמחשבות לא פוסקות בנושאים הללו.

לפעמים חששות בנושאים לימודיים עלולים לפגוע בנו. נמצא כי 15% מתלמידים אשר יודעים את החומר הנלמד מתקשים לבצע שאלות מסוימות על חומר זה בגלל הלחץ הרב. החשש מקשה עליהם לבצע בחינה באופן המייצג את מצב הידע שלהם בנושא. דבר זה אינו קשור לרמת האינטליגנציה של התלמיד אלא לחשש המשפיע עליו ומונע ממנו לענות על השאלות.

לסיכום, אין ספק שהתחלה של שנת לימודים חדשה מציבה אתגרים רבים, ושהימים הראשונים של תחילת השנה יכולים להיות לא פשוטים לילדים רבים. אך תמיד יש חששות מדברים חדשים ומהתחלות חדשות וכאשר מתרגלים אליהם חששות ופחדים אלו נעלמים ונחלשים יותר ויותר עד שלא שמים לב אליהם כלל.





bottom of page