top of page

לחץ של רגע לפני כיתה י"א וטיפים לשנה רגועה יותר

אחת התכונות שהכי מאפיינת התחלות חדשות היא לחץ וחשש, ובשבילי זה ממש שמי השני. כמה מחשבות חשובות בפתחה של השנה החדשה וטיפים מתלמידה ותיקה. – שושן סטרול יא



לפעמים אני פשוט לא שולטת בזה. אני מנסה בכל השיטות האפשריות לשדר לעצמי שהכל בסדר וזה טבעי ויעבור. אני מנסה למשל דרך ספורט, דיבור פנימי ודיבור עם אנשים או פסיכולוגיה חיובית אבל זה פשוט בלתי נמנע.

השנה החדשה כבר כאן, שנה חורצת גורלות (לתלמידי יא ומעלה) אם תשאלו אותי, ואני רועדת מפחד ומלאה בהתרגשות - בין אם אני מודה בזה ובין אם לא.

היום התאריך הוא ה31.8 ובשבוע האחרון אני לא מפסיקה להתעסק ולנתח את השאלה "מה בעצם כל כך מפחיד אותי?". זו הייתה שאלה מורכבת אבל לאחר שבוע שלם הגעתי למסקנה- החשש מהרצון להצטיין בכל כך הרבה תחומים שמחכים לי השנה כתלמידת יא, הוא הפחד שלי.

ואז! אני מקבלת פרופורציה אז הייתי רוצה להזכיר לכולנו שאף אחד מאתנו הוא לא האסטרונאוט הראשון בחלל, לא התלמידים החדשים שמצטרפים לחטיבה ,לא אלה שעולים לכיתות הגבוהות והקשות ולא כל אלה שעולים לכיתות והשלבים השונים במהלך החיים. ומעבר לזה, כולנו שותפים לאותם חששות ופחדים.

בתוך המחשבות וההגיגים הבלתי פוסקים, אספתי לכם כמה טיפים לשמור על קור רוח למרות השתוללות הרגשות בפנים, אז ככה:

1. תדאגו למצוא לכם עיסוק יום או יומיים לפני השינוי ורצוי בילוי עם אנשים שאתם אוהבים.

2. תזכרו לשמור על סלחנות כלפי עצמכם, לא להתאכזב כי לא הכל ילך בדיוק כמו שציפיתם.

3. תנוחו ותצברו כוחות לקראת השינוי, לא להעמיס בתוכניות.

4. לשמור על ראש פתוח, להגיד כל הזמן שיהיה טוב בכל מקרה ושאתם תעשו את המקסימום שלכם ותשמרו על חיוביות.

5. תרשמו לכם ציפיות מעצמכם לקראת השינוי, כך תדעו לאן אתם חותרים ומה חשוב לכם להקפיד עליו.

6. ניהול זמן זה דבר מאוד מאוד חשוב בעיניי ובמיוחד למצוא את הזמן הכי מתאים לכם לנוח ולא ללמוד כל היום. חשוב לשמור על חוגים ותחביבים למרות העומס והקושי.

7. תכינו לעצמכם כל מה שניתן מראש, כך שבבוקר הגורלי לא תצטרכו לדאוג להרבה דברים מלבד הרוגע הפנימי למרות ההתרגשות.

ועכשיו אתם חברים, הפעם בפינת "מה דעתכם" שיתפו תלמידים מהחטיבה והתיכון איך הלחץ מתבטא אצלם:

א. האם את\ה טיפוס שנלחץ לקראת שנת לימודים חדשה או כל שינוי שבדרך?

תלמידי החטיבה

תלמיד\ה 1: מהשנה החדשה לא כל כך נלחצתי בגלל שלמדתי בבית ספר עוד מכתה ט׳, כבר הכרתי את החברים והמורים וזה היה הרבה פחות מלחיץ. משינויים אחרים אני כן לפעמים נלחצת.

תלמיד\ה2: האמת שלא, אני דווקא טיפוס שמחכה לתחילת שנת הלימודים.

ברור שזה בא גם עם טיפה לחץ בכל זאת שנה חדשה וחומר חדש אבל אני משתדלת לבוא לשנה עם ראש פתוח ונקי

תלמיד\ה3: בעבר הייתי מאוד לחוצה, ממה הילדים יחשבו עליי ואיך יהיו המורים ובכללי גם הייתי לחוצה מהחיים ומזה שהם לא צפויים ושאני לא יכולה לשלוט בהכל

אבל ככל שהתבגרתי למדתי לשחרר והבנתי שטוב לי יותר לא להיות כל הזמן בשליטה


תלמידי התיכון

תלמיד\ה1: כן, לקראת שנת לימודים חדשה יש המון אי ודאות, במיוחד לקראת כיתה יא שמתחילות הבגרויות

תלמיד\ה2: אני אישית נוטה להלחץ לקראת שינויים חדשים . בעיקר לקראת התחלות חדשות כאשר לא נודע לי מה עומד בפתח , וכשהכל חדש . אני חושבת שזה חשש טבעי שטמוע בכל אחד מאיתנו יש כאלו שיודעים להתמודד עם לחצים וחששות לקראת שינויים או התחלות חדשות יותר טוב ויש כאלו שזה יותר קשה להם. אני חושבת שאני באמצע

תלמיד\ה3: בדרך כלל כן אני לא אוהבת שינויים כי תמיד יש את הסיכוי שייקרה משהו שאף פעם לא קרה לי ואני לא אדע איך להתמודד ובשנת לימודים חדשה יכולים להיות הרבה שינויים עם אנשים שנמצאים בסביבה שלא פגשת אחרי חודשיים אז זה טיפה מלחיץ


ב. ספר\י בקצרה על סיטואציה שזכורה לך שהיית בלחץ.

תלמידי החטיבה


תלמיד\ה1: לפני חודש התחלתי להתנדב במד״א ועליתי למשמרת ראשונה. מאוד נלחצתי לפני המשמרת ולא ידעתי איך אגיב לסיטואציות שונות, לפגיעות של אנשים ולעלייה לאמבולנס.

תלמיד\ה2: האמת שאין לי דוגמה ספציפית אבל בעיקרון תמיד לפני מבחנים אני בלחץ

בדרך כלל אני שותה מים ועוברת על המבחן

זה בדרך כלל מרגיעה אותי ואני יכולה להתחיל את המבחן בראש נקי

תלמיד\ה3: בתיאטרון הייתה לי הגשה חשובה של שיר והרגשתי לא טוב והקול שלי לא היה במיטבו אחרי ההגשה כעסתי על עצמי שבמקום להנות מזה שמסתכלים עליי ושאני עושה את מה שאני אוהבת התרכזתי בכמה זה מלחיץ והלחץ פשוט בלע אותי, אני חושבת שבאותו הרגע הבנתי שלחץ כזה לא משרת אותי ושאני צריכה להיפתר ממנו או לפחות לשנות תפיסה כמה שיותר מהר


תלמידי התיכון

תמיד\ה1: שנה שעברה בכיתה י, היה לי מבחן מאוד משמעותי במדעי המחשב שהייתה לו משמעות רבה על המעבר שלי למגמה גם בכיתה יא. למדתי ביחד עם חברות ובסופו של דבר הסתדרתי מצויין.סתם הלחצתי את עצמי

תלמיד\ה2: לקראת העלייה לכיתה ט בתיכון הנדסאים -

הגעתי לבדי בלי אף מכר או חברים וכן סיטואציה כזו מחייבת לרקום חברויות חדשות - כאשר אתה לא מכיר אף אחד ולא יודע מה עומד לפניך מה הכוחות מי מכיר את מי והאם תתחבר לכולם . הרצון להשתלב . היה גם חשש מפני הלימודים - עד כמה זה יהיה אינטנסיבי לעומת בית הספר הקודם , האם המורים יהיו נחמדים .. כל השאלות פתוחות

תלמיד\ה3: בפעם השניה שהיה מבחן בסייבר בכיתה י' והשאלות היו ברמה גבוה הרבה יותר ממה שנלמד בכיתה וגם את כל החומר למדנו דרך זום אז לא ממש הבנתי אותו הייתי ממש ממש לחוצה כי לא הצלחתי לפתור שום דבר ולא ידעתי מה לעשות


ג. איך את\ה מתמודד\ת כשאת\ה לחוצ\ה?, תנ\י טיפ אחד שעוזר בכל פעם.

תלמידי החטיבה

תלמיד\ה1: כשאני לחוצה אני מנסה להבין את הסיבה ללחץ ומזכירה לעצמי שזה בסדר להילחץ. אני תמיד מנסה להיזכר שאם אני נלחצת ממשהו כנראה שהוא חשוב לי ואני מתרגשת ממנו וככה הלחץ הופך להיות דבר יותר חיובי.

תלמיד\ה2: כשאני לחוצה אני בדרך כלל לוקחת לי 2 דקות שומעת מוזיקה

זה תמיד עוזר לי ומרגיעה

תלמיד\ה3: אני מנסה להבין ממה הלחץ נובע יש לחץ שלפי שעתי נחשב כלחץ טוב, לחץ מדרבן, לחץ לפעמים זה דבר חשוב, צריך לפעמים את השינוי הזה בין רוגע ללחץ כדי להעריך את הרגעים שאפשר להירגע

אם אני רואה שהלחץ משפיע עליי לרעה אני פשוט עוצרת הכל וכותבת, את התחושות שלי פשוט מוציאה את הלחץ לדף וקוראת מה כתוב, פתאום כשזה כתוב זה לא עד כדי כך גרוע


תלמידי התיכון

תלמיד\ה1: משתדלת לנסות להישאר רגועה ולקחת דברים בפרופורציות.

לשמוע מוזיקה שאני אוהבת ומרגיעה אותי, ולדבר עם חברה שכנראה לחוצה בדיוק כמוני מהלימודים.

תלמיד\ה2: אני מאוד אוהבת לחשוב על משהו טוב שקרה לי או שקורה לי - למשל , להזכר במקום שבו טיילתי בחוץ לארץ , או בתוך הארץ , לחשוב על המשפחה על החברות - זה בעיקר מה שעוזר לי

תלמיד\ה3: בדרך כלל אני חושבת על זה שבטח בעוד שבוע אני אחשוב על מה שקרה ואצחק על זה או לצייר סמיילי על היד ואז אני יודעת שיש מישהו שמחייך עלי וזה מעודד


זהו חברים, אני משחררת אתכם להתחיל את השנה החדשה שלכם אבל לא לפני שאאחל שנה טובה, חיובית ומלאת חוויות. תזכרו לנסות ליצור אצלכם עניין בחומרים הלימודיים ולא רק לשנן, כך יהיה לכם יותר קל לזכור.


כמו שכבר הבנתם מחר הראשון בספטמבר ושנת תשפ"ב יוצאת לדרך. אני כבר אהיה בכיתה י"א למרות שזה נראה לי כל כך רחוק מהמציאות ולפי מה שסיפרו לי מסוף השנה הקודמת ועד סוף החופש הגדול כדאי לי מאוד להעריך ולנצל כל דקה פנויה שיש לי כי חוץ מלרדוף אחרי עצמי ואחרי החומרים על גבי חומרים שאצטרך לשנן לא יהיה לי זמן לנשום ובטח שלא יהיה לי משעמם.

אבל בכנות, למרות כל השמועות והסטיגמות אני מאמינה בצמד המילים "יהיה בסדר". אחרי כל כך הרבה שנים של לחץ בחיי צמד המילים האלו הוכיחו פעם אחר פעם שאם מאמינים ומאפשרים לזמן ולגורל לעשות את שלהם באמת הכל מסתדר בסוף ובמיוחד במקרה הזה, כאילו, על מה אנחנו מדברים כאן?! סך הכל עוד תחילת שנה סטנדרטית כמו כל ה10 שנים האחרונות שהיו לי..


חג שמח, שנה טובה, גמר חתימה טובה ... ויאללה עוד שבוע תקופת מבחנים.

בהצלחההההההההה.





bottom of page