top of page

השפעות כלכליות של הקורונה

מחלת הקורונה היא מחלה שמשפיעה עלינו במגוון רבדים. מלבד השעמום שתוקף אותנו בתקופת הבידוד, נגמרים נזקים רבים לכלכלה, לתרבות, לחינוך, לבריאות. מהם? - טל שטנגר.

הקורונה גרמה לנזקים אדירים של אלפי מיליארדי דולר למשק העולמי: תעשיות ושירותים רבים נחסמים ומשותקים בשל הפאניקה שאחזה בציבור בעולם, בעוד שערי המניות בעולם קורסים.

שרשרת האספקה בעולם נפגעה בשל העובדה שמפעלים רבים בסין סגורים, דהיינו, פגיעה במקור עיקרי של אספקה לכל העולם. אין אספקה שוטפת של ציוד, מכשור, חומרים, כלים, סחורות וחומרי גלם מסין, וכך נפגעים חברות ומפעלים מסביב לעולם, בעיקר אלה שהיו תלויים באספקה מסין בשל המחיר ואיכות המוצר.


בעקבות התפשטות הקורונה בישראל חברות רבות נפגעו כלכלית: חברת אל-על ביטלה מספר רב של טיסות, וההערכה כי הפסדה יעמוד על 200 מיליון דולר, בעקבות כך החלה החברה בהליך פיטורים של 1,000 עובדים, ואף קיצצה את שכר העובדים הבכירים ב-20%. רשות שדות התעופה הודיעה כי היא מוציאה כ-70% מהעובדים הזמניים לחופשה ללא תשלום. חברות בישראל החלו לאפשר לעובדים אשר תפקידם מאפשר לעבוד בבית, לעבוד מביתם.


בערב ה-16 במרץ הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו על מעבר המגזר הציבורי למתכונת מצומצמת, והנחיית המגזר הפרטי לצמצם אף הוא נוכחות עובדים במקומות העבודה ב-70%, בכפוף ליכולת לשמור על מרווח של שני מטרים בין עובד לעובד. הוחלט כי עובדי המגזר הציבורי שידרשו שלא להגיע לעבודתם יצאו לחופשה בתשלום.

בשל המצב הקשה, עובדים רבים אינם יכולים לקנות אוכל\לשלם שכר דירה לכן המדינה החליטה למצוא דרכים להקל על התושבים. המוסד לביטוח לאומי הודיע שעובדים שהוצאו לחופשה ללא תשלום לתקופה של 30 יום לפחות, יהיו זכאים לדמי אבטלה. ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון הודיעו שתיפתח קרן סיוע לחברות שנפגעו מהשלכות הקורונה, סכום הקרן יעמוד על היקף של 10 מיליארד שקלים.


ב-15 במרץ הודיע נגיד בנק ישראל אמיר ירון כי הבנק יקים קרן הלוואות ייעודית בריבית מופחתת כדי לסייע לעסקים המתקשים להתמודד, וכן כי הבנק הגדיל את האפשרות להיכנס לאוברדרפט ואת מסגרות האשראי. מעבר לכך, קרא לסיוע ממשלתי ואף קרא לממשלה להרחיב את התקציב כדי להתמודד עם משבר הקורונה.

בהמשך להודעת ראש הממשלה ב-16 במרץ על צמצום הפעילות במשק, הודיע כי הוחלט לקצר את תקופת האכשרה לקבלת דמי אבטלה לעובדים שהוצאו לחופשה ללא תשלום בעקבות המשבר לשישה חודשים. כמו כן הודיע שר האוצר כחלון כי הממשלה מגבשת תוכנית תמריצים בשווי 5 מיליארדים לעידוד לעסקים קטנים ובינוניים, וכי עסקים יוכלו להיות מפוצים בעד 6,000 שקלים בגין הפסדים שנגרמו מהמשבר.


לסיכום, נראה שוירוס הקורונה יפגע במשק העולמי והישראלי. אנו נמצאים בסופה של תקופת פריחה בישראל, שהמשק הישראלי לא ידע כמוה מזה שנים ארוכות.

bottom of page