top of page

שפיטה- העמדת פנים או יוצרת אותנטית. זו השאלה.

בשנה שעברה נטע ברזילי, נציגת ישראל באירוויזיון, שהתקיים בליסבון-פורטוגל, עשתה את הבלתי יאומן וניצחה. משמע שהאירוויזיון הקרוב יתקיים פה בתל אביב בין התאריכים 14-18 במאי. כמו בששת השנים האחרונות, הנציג שלנו לאירוויזיון נבחר בתוכנית הריאליטי "הכוכב הבא לאירוויזיון" אשר התקיימה במהלך שלושת החודשים אחרונים(השנה התוכנית נקראת "עונת הדאבל", בעקבות הרצון לנצח פעמיים ברצף).


גמר הכוכב הבא לאירוויזיון שודר בשידור חי בתחילת פברואר, ובו התמודדו ארבעה מתמודדים. לאחר עונה ארוכה מלאה במתמודדים חזקים וטובים, עלו ארבעה מתמודדים להלחם על התפקיד לייצג את ישראל באירוויזיון בארץ.

בגמר התמודדו:



  • מאיה בוסקילה, זמרת גדולה ומפורסמת בישראל, אשר מאז ומתמיד חלמה לייצג את ישראל באירוויזיון. מאיה סיימה מקום רביעי בגמר, כנראה משום שהקהל פחות התחבר אליה (קיבלה מעט הצבעות מהקהל בבית, לאחר שהייתה מועמדת להדחה עם שפיטה).

  • שפיטה, דמות של דיווה ערבייה ששרה בהשפעת המוזיקה הערבית. שפיטה סיימה במקום השלישי, למרות שכמעט כל השופטים נתנו לה 10 נקודות, וחלק אף נתנו לה את הניקוד המיירבי (12 נקודות).

  • כיתריה, זמרת מקהילת העברים בדימונה, שהשתתפה בעבר בתוכנית הריאלי "The Four" והגיעה למקום השני והמכובד. כיתריה היא זמרת פופ בעל קול גדול ובמהלך העונה השופטים הראו התלהבות רבה כלפיה. היא עלתה לשלישיית הגמר וסיימה במקום השני, למרות שבאופן גורף, כל השופטים נתנו לה רק 8 נקודות ואת רוב הניקוד שלה קיבלה מהקהל בבית.

  • הזוכה הגדול והנציג שלנו באירוויזיון: קובי מרימי בן ה-27 מרמת גן, זמר מיוחד ויוצא דופן בעל פחד במה, שהחליט להגיע לתוכנית בזכות נטע ברזילי, מכיוון שראה שקיבלו את השונות ו"המוזרות שלה". קובי מרימי בלט בתוכנית מההתחלה: נטע ברזילי ציינה בחשבון האינסטגרם שלה שהוא הפייבוריט שלה, על האודישן הראשון שלו, שירי מימון (שופטת בכוכב הבא) אמרה שזה היה האודישן הכי טוב שהיא ראתה בחייה, ובמהלך כל העונה הוא היה המתמודד הפייבוריט לזכייה של השופטת קרן פלס. במהלך העונה קובי הודח מהתוכנית, לאחר ביצוע פחות מוצלח שלו. לאחר שידור פרק ההדחה שלו, שהפתיעה גם את השופטים, הוצפה הרשת בתגובות, פוסטים ואפילו נפתחה עצומה במחאה על הדחתו של הזמר. בעקבות כך, עשו גלגל הצלה מיוחד בתוכנית ובו נתנו לקובי ולעוד מתמודד את האפשרות לחזור לתוכנית. קובי ניצח בדו קרב ועלה לגמר. הניקוד של קובי מרימי בגמר היה בפער של בערך 60 נקודות משתי המתמודדות האחרות, והוא ניצח בגדול. השיר שקובי יבצע באירוויזיון נקרא "Home" והוא יחשף ב-10.3.

מכל המתמודדים בגמר שפיטה בלטה בשונות שלה, אז אנו שאולים: מי מסתתרת מאחורי "התחפושת" של שפיטה? שמה הוא רותם שפי והיא כלל לא ערבייה. היא נולדה בכרמיאל, למשפחה יהודית ממוצא אשכנזי ותימני. שפי למדה במגמת תיאטרון וקולנוע בבית הספר התיכון. בשנת 2002 התגייסה לצה"ל ללהקת חיל האוויר, ושירתה כסולנית הלהקה עד 2004.לאחר שחרורה מצה"ל למדה ברימון בית ספר לג'אז ולמוזיקה בת זמננו במגמת קול והלחנה.

דמותה של שפיטה משלבת מאפיינים רבים של דיווה: היא נוהגת להתאפר בכבדות, ללבוש שמלות ערב ססגוניות, לענוד תכשיטים נוצצים ולעיתים בצירוף מקל הליכה מעוטר. היא נולדה כביכול ב"דומבאי", שכונה מפוארת בעיר דובאי. היא טוענת שקורט קוביין ז"ל ( שהיה סולן להקת "נירוונה") היה המאהב שלה, והשביע אותה לשיר קאבר לאחד משיריו, בטרם מת בזרועותיה. היא הוציאה קאבר לשירים "Karma Police", "Lithium", "אצא לי השוקה" ואף הוציאה שירים מקורים כמו "Broken", איתו גם הופיעה בגמר הכוכב הבא. בכל השירים הללו היא משלבת מאפיינים ערביים, בין אם זה מבטא ערבי או מילים בערבית.

תחילה כשהופיעה לראשונה בתוכנית, היה קשה מאוד להתחבר אליה ולהבין אותה. רוב השופטים לא התחברו לסגנון שלה וגם הקהל לא, ואף בן אל תבורי, שופט בתוכנית, אמר שהיא פארודיה למזרחיים וערביים, ושהיא מתנשאת ובמהלך כל העונה דבק בדעתו, למעט הגמר. היא קיבלה עוד ביקורות שליליות במהלך הקריירה שלה, גם בקרב אמנים ערביים ישראלים: המוזיקאית והשחקנית מירה עווד טענה שדמותה של שפיטה צוחקת באופן סטראוטיפי ומתנשא על אוכלוסייה מוחלשת. לדברי הזמר והשחקן בסאם בירומי, לשעבר סולן להקת "חלאס", שפיטה אינה מביאה בשורה מבחינה אמנותית. לדבריו, היא מנסה לצחוק על החברה הערבית. כמו כן, הזמרת והשחקנית אמל מורקוס טענה שיש בדמותה של שפיטה אלמנט גזעני.


אך במהלך העונה היא עברה כיברת דרך שבה לאט, לאט החלו השופטים להבין את הדמות המיוחדת הזאת, ואפילו לאהוב אותה. גם ניתן היה לראות שככל שהעונה התקדמה, שפיטה קיבלה יותר הצבעות מן הקהל בביצועיה, ואף השופט אסף אמדורסקי שיבח את שפיטה והסביר שהיא "עושה כבוד למוזיקה הערבית". בגמר, כפי שציינתי, כמעט כל השופטים נתנו לשפיטה 12 נקודות או 10 נקודות, בטענה שהיא יכולה להיות מעניינת ויוצאת דופן באירוויזיון. אפילו בן אל תבורי, שכאמור לא התחבר אליה במהלך כל התוכנית, בסוף נתן לה את ה 12 נקודות. אך הקהל בבית לא חשב כמוהם. החשש העיקרי היה שהאירופאים, שיחשפו אליה בפעם הראשונה (שכן בתוכנית היא עברה דרך ארוכה עד שהבינו אותה), לא יבינו עד הסוף את דמותה, יחשבו שהיא פארודיה, שהיא מגחיכה את הזהות הערבית ובכך עלולה לגרום להתססה מיותרת ולנזק רציני.


האם היא מתאימה לאירוויזיון? אני מרוצה מהבחירה של קובי מרימי, ולא בטוחה שהייתי רוצה ששפיטה תייצג את ישראל באירווזיון משום שדמותה שנויה במחלוקת. מה שבטוח הוא שאנחנו עוד נשמע עליה.

bottom of page