top of page

מסכות בסרטים

לצד הקורונה, אשר אילצה אותנו לעטות מסיכה כאשר אנו יוצאים מהבית, קיימות גם המסכות המוכרות לנו אותן "עוטים" במגוון סרטים גיבורי העל, נבלים ופושעים, אנשים מתחזים ועוד. אך בעוד שהמסיכה כיום משמשת אותנו למיגון מפני מגיפת הקורונה, מהי הסיבה האמיתית שקיימות המסיכות בסרטים?- שלי שכטר יב3


כולנו מכירים סרטים בהם דמות אחת או כמה דמויות חובשות מסכה על פניהן ומסתירות את זהותן, אז הנה כמה דוגמאות מוכרות לכולנו, ולכל אחת יש צורך אחר במסיכה:

גיבורי על: גיבורי העל הידועים לנו כמו "באטמן", "ספיידרמן" או "איירון מן" משתמשים במסיכה על מנת להסוות את זהותם האמיתית, מחשש לפגיעה בחייהם או בחיי משפחותיהם.






המסכה: בסרט מפורסם זה המסכה נותנת לאדם (ג'ים קארי) "לזכות" בחיים אחרים, כלומר, הוא מקבל כוחות על טבעיים ומנצל אותם בכדי להשיג, בחורה, כסף וכבוד. בעצם, כאן נעשה שימוש אחר במסכה, מהשימוש של גיבורי העל, והיא לא רק מסווה את זהותו של אותו אדם אלא משנה אותו מן הקצה אל הקצה.














נבלים ופושעים: כיצד ניתן לבצע את הפשע המושלם אם יודעים מי אתה?, כמו כן, בסרטי גיבורי העל, או בסרטים בהם מתרחשת שדידת בנק, או במקרה של הסרט "הטיהור", טיהור העיר מפשע, אותם האנשים חובשים מסכות, על מנת שהמשטרה לא תוכל לאתר אותם ולעצור אותם.




מתחזים: בסרטים בהם רוצים לגלות מידע חיוני כלשהו בעזרת הדמות, היא עוברת שינוי פנים ונהיית זהה לאותו האדם אשר מחזיק במידע. כך, הדמות מחליפה את חייה בחייו ומגלה את המידע, כמו בסרט "עימות חזיתי".

בסרטים הללו המסכה תורמת ליצירת אפקט המסתורין, למשל, כאשר בתחילת הסרט מתבצע פשע כלשהו ואנו לא יודעים מי עשה זאת, כולנו ננסה במהלך הסרט להבין מי הוא האדם שהיה מתחת למסכה וביצע את אותו פשע. המסכה גם נותנת את האפשרות לחיות את "החיים המושלמים", לדוגמה במקרה של גיבורי העל או כמו בסרט המסכה, כולנו היינו רוצים לקבל כסף, כבוד והוקרה, גם אם עלינו לא לחשוף את הזהות האמתית שלנו.

לעומת זאת, בתקופת הקורונה הפצירו בנו לחבוש מסכות, בכדי להתמגן מהנגיף, אך השימוש בהן דומה במקצת לשימושן בסרטים – כאשר אנו חובשים את המסכה רואים את החלק העליון של פנינו (העיניים, הגבות, המצח), ואילו החלק התחתון מוסתר, דבר המקשה עלינו לזהות את האדם העומד לפנינו, שהרי אנו רגילים לזהות את חברינו ששום דבר לא מסתיר את פניהם. יתרה מכך, בקורונה אנשים החלו "לשים מסכות" (לטוב ולרע), כלומר, הקורונה גרמה לאנשים לעבור תהליך עם עצמם, ללמוד מה הם צריכים לחזק בעצמם ועם איזה הרגלים כדאי להם להפסיק.

לסיום, קיימים סרטים רבים בהם המסכה היא אחד מן האלמנטים המרכזים בסרט ותפקידה העיקרי הוא להסוות את זהות האדם שחובש אותה, לטוב ולרע. אף תקופת הקורונה מרגישה לנו כמעין "סרט", שהרי המצב העכשווי נראה לנו הזוי – מגיפה שלא עוזבת את חיינו, חובה לעטות מסכה, חיסונים, ZOOM, ולמרות שבסרטים אותו האדם מוריד את המסכה ומגלה זהותו, עלינו לשמור את המסכה כל הזמן על פנינו ולהישמר מהנגיף!

bottom of page