top of page

עליית מסך(ה)

לפני עידן הקורונה, כשנאמרה המילה "מסכה", אחת האסוציאציות הראשונות שהיו עולות לכולם לראש היא התיאטרון. היסטוריית המסכות מתחילה עוד ביוון העתיקה, שם השתמשו בהן גם לצרכים פרקטיים וגם לאפקט דרמטי נוסף. המסכות משחקות תפקיד מרכזי בקומדיה דל ארטה, בתיאטרון היפני, ולהן היסטוריה עמוקה גם בתרבות האפריקאית. הן יכולות להיות יפהפיות, מצחיקות או מוזרות, אבל הן תמיד עוצמתיות ובעלות השפעה גדולה על מהלך העלילה.- אילה שטייף


קצת היסטוריה...



ביוון העתיקה, המסכות היו אביזר שימושי שאפשר לשחקנים לשחק מספר דמויות, כולל דמויות נשיות (נשים לא הורשו לשחק, כך שגם את הדמויות הנשיות במחזה גילמו גברים). המסכות גם בלטו באמפיתיאטראות הגדולים, ועוצבו להפגין בהקצנה את רגשותיהם ואופייהן של הדמויות. דמויות קבועות זוהו בקלות בעזרת המסכות, וכך הקהל יכול היה לדעת בבירור מי הגיבור ומי הנבל.




הקומדיה דל'ארטה המפורסמת, שמקורה באיטליה של המאה ה – 15 ובה השחקנים אלתרו את הטקסטים, השתמשה גם היא במסכות מוגזמות כדי לזהות דמויות. דמויות קבועות כמו ארלקינו המשרת, קולומבינה שותפתו, או החייל קפטינו, תמיד חבשו מסכות שגילו לקהל מי הם, וכך ידע הקהל מעט על שעתיד לקרות בהצגה. בניגוד למסכות ביוון העתיקה, מסכות הקומדיה דל'ארטה כיסו רק חצי מפניהם של השחקנים. כך הבעות הפנים לא היו קבועות, והיה יותר מקום לשחקן לממש את האינטרפטציה האישית שלו לסיטואציה. השינוי אף שיפר את הדיקציה של השחקנים.




בתיאטרון ה"נו" היפני, את המסכה חובש בד"כ רק השחקן הראשי. במחזות אלו, שהחלו כבר במאה ה – 14, לכל המסכות יש שמות והן מייצגות מגוון דמויות: נשים, מפלצות, שדים, ילדים, זקנים וכו'. לכל דמות יש כמה מסכות הנועדו לייצג טווח של הבעות פנים ורגשות, ובסה"כ, יש בתיאטרון כ – 450 מסכות שונות.






מסיכות ה"טרגדיה/קומדיה"

הסמל המוכר של הדרמה והתיאטרון, אותן שתי המסכות עם הבעות הפנים המוגזמות של שמחה וצער, הם צאצא ישיר של מסיכות התיאטרון היווני. אומרים שהשימוש במסכות החל בכלל כחלק מהזבח לאל היין דיוניסוס, שתמיד מוצג חובש מסכה, ומי שהחגיגות הגדולות מלאות היין שלו היו מקום להגזמה ורגשות קיצוניים – בדיוק כמו המסכות. שתי המסכות תמיד הובנו כהצגה נפרדת של שתי צורות התיאטרון הנפוצות ביותר, אך גם מקושרות באופן אינסטינקטיבי לשני המצבים של האדם. מחזה יכול להוביל את הקהל שלו דרך מגוון רחב של רגשות, הרבה פעמים בשינוי קיצוני, והמסכות בנות אלפי השנים האלו עדיין רלוונטיות כייצוג של המסע הזה.


מסיכות תיאטרון מודרניות

כיום, זה נדיר למחזה לכלול מסכות כששחקנים מגלמים בני אדם. יחד עם זאת, במאים רבים המנסים ליצור מחדש קומדיה דל'ארטה או דרמה יוונית אוהבים לשלב מסכות. המסכות מספקות לשחקנים אתגרים מעניינים. בעוד שהשחקנים היוונים התאמנו רבות על טכניקות ווקאליות ופיזיות לאפיון הדמויות דרך המסכות, שחקנים מודרניים רגילים ומסתמכים על שימוש בפנים במהלך המשחק.


ו...סצנה.

bottom of page