top of page

האם הספרות היא דרך לביטוי חוויות מהמציאות, או שהיא משמשת כמסכה?

סופרים ומשוררים רבים מספרים ביצירותיהם על חוויות שונות שעוברות הדמויות, ולא פעם עולה השאלה, האם אלו הן חוויות שלקוחות מן המציאות? או שמא משתמשים היוצרים בספרות כמסכה המסתירה את קורות חייהם האמתיים? סביון שחם, י'4


דוגמה לשימוש בספרות על מנת לבטא חוויה מן המציאות נמצאת בספרה של לאה גולדברג, "מכתבים מנסיעה מדומה". בתקופה זו היו קיימים סטריאוטיפים רבים באשר ליצירותיהן של נשים: ציפיות ליצירות מצומצמות בהיקפן, ריגושיות, לא יומרניות מבחינה אינטלקטואלית, עיסוק בנושאים שנתפסו כ"נשיים" בלבד (כגון אימהות) ועוד. לעיתים, שירת הנשים התקבלה בזרועות פתוחות, אך כאשר חרגו מן הציפיות הללו, נדחקה שירתן לשוליים.

אותן הציפיות היו תקפות גם באשר ליצירותיה של גולדברג. בספר זה מספרת הדמות הראשית, רות, במכתביה על נסיעתה לאירופה. בדומה לגולדברג, רות כותבת שירים, ולכן, הציפיות החלות על יצירותיה של גולדברג חלות גם על שיריה של רות. אולם, רות בוחרת להתייחס אל עצמה כאל "משוררת" ולא כאל "עלמה הכותבת שירים" בכדי לא להמעיט בערך יצירותיה. מכך, ניתן לראות קשר אפשרי בין היחס של רות ליצירותיה לבין יחסה של גולדברג אל יצירותיה – ואכן, חוקרי ספרות תהו מהו הקשר בין דמותה של רות לבין גולדברג, המחברת הביוגרפית.

ניתן למצוא דוגמה לפירוש הספרות כמסכה בספר שיריו של נתן אלתרמן, "כוכבים בחוץ". ספר זה מתמקד בנושאים אוניברסליים, וניכרה בו מידה רבה של הכללות והפשטות, והימנעות מהתמקדות באדם הפרטי והאינדיבידואלי. בשירים רבים בספר מתואר אדם המהלך בטבע ומתפעל מיופיו של העולם, תוך העלאת שאלות אוניברסליות (כלומר, כלליות) כדוגמת מהו הקשר שבין האדם לטבע.

בספר זה, לא ניכר במבט ראשון קשר ישיר בינו ובין הנושאים המרכזיים שבשירים. ניתן היה לחשוב כי אלתרמן מתמקד בשיריו בנושאים שאינם קשורים לחייו הביוגרפיים, לולא הופעתו של ספר השירים "עיר היונה" לאחר קום המדינה. בספר זה, זנח אלתרמן את הנושאים שאפיינו את שיריו הקודמים, והתמקד בנושאים הקשורים לקום המדינה ולמציאות שהשתנתה בעקבות כך. לכן, קיים בספר שירים זה קשר ישיר בין הנושאים המרכזיים בו לבין חייו של המשורר.

מקשר זה אנו מסיקים כי אלתרמן כתב שירים שאינם מנותקים מן המציאות בה חי, ולכן עולה השאלה – האם קיים קשר גם בין ספר השירים "כוכבים בחוץ" לבין חייו של אלתרמן? קשר זה עשוי להתבטא בדרכים שונות: כלומר, אלתרמן עשוי היה להתעניין בשאלות אליהן התייחס בשירים שבספר זה, אפילו אם לא נהג לטייל בטבע בעצמו. אף על פי כן, ייתכן כי כתב אלתרמן בשיריו על נושאים שאינם קשורים כלל אליו או אל חייו – אם כי טענה זו איננה סבירה במיוחד, שהרי מרבית האנשים יעדיפו להתמקד ביצירותיהם בנושאים שהם מוצאים בהם עניין.

ספרות, אם כן, עשויה לבטא חוויה שעובר מחבר היצירה בחייו האמתיים, כפי שמתארת גולדברג בספרה קושי הקיים גם בחייה שלה (במקרה זה, מדובר בקושי להיות משוררת אישה בעולם שבו קיימים סטריאוטיפיים המדירים את שירתן של נשים). אולם, בספר שיריו של אלתרמן "כוכבים בחוץ" ניכר קושי לקשר את הנושאים המרכזיים בספר לחייו של המשורר. ספר אחר שכתב, "עיר היונה", מתקשר באופן ישיר לחייו, ולכן עולה השאלה האם "כוכבים בחוץ" מתקשר באופן מסוים לחייו של אלתרמן. התשובה לכך איננה חד משמעית: כמו אצל גולדברג, עשויים השירים שבו לתאר גורמים שונים המשפיעים על המשורר הביוגרפי; אולם, הספרות עשויה להיות גם מסכה, המסתירה מעיני הקורא את האמת על חייו של המחבר. תהיה התשובה אשר תהיה, איננו יכולים לדעת אותה בוודאות.






bottom of page