top of page

הקהילה הגאה בסרטים ובסדרות ילדים

בשנים האחרונות החל ייצוג רחב יותר של הקהילה הגאה בסרטים ובסדרות ילדים. יותר ויותר סרטים וסדרות התחילו להציג דמויות מהקהילה הגאה והמגוון של הזהויות המיניות והמגדריות שמוצגות גדל.- עדי רוזנשטיין יא4


אני זוכרת את הפעם הראשונה בה נתקלתי בדמות מהקהילה הגאה בטלוויזיה, ערוץ הילדים ששידר את הסדרה "גאליס" הציג את הדמות הגאה הראשונה שהוצגה בערוץ זה. את הדמות שיחק שחקן שהוא בעצמו חלק מהקהילה הגאה. בהמשך, התרחב הייצוג וגם בסדרה "ארתור" ששודרה בערוץ הילדים גם היא כבר מספר לא מבוטל של שנים, הציגה את מר עכבר (המורה של ארתור) כדמות שמשתייכת לקהילה הגאה בפרק בו דיבר בפני הילדים על כך שהוא במערכת יחסים עם גבר אחר. בהמשך, גם ערוץ ניקולודיאון ששידר (ועדיין משדר) כבר תקופה ארוכה את הסדרה "בובספוג", הכריז שהדמות הראשית בסדרה (בובספוג) היא חלק מהקהילה הגאה. בסדרה עצמה לא הוצגה אף פעם זהותו המינית של בובספוג אך רבים ממעריצי הסדרה אוהבים למצוא רמזים שהשאירו יוצרי הסדרה לצופים לגבי זהותו המינית של בובספוג.



החשיבות של חשיפה של ילדים לאנשים או דמויות מהקהילה הגאה היא גדולה. ילדים צריכים לראות את השוני והצבעוניות בין בני האדם, ככל שיחשפו בפני סוגים שונים של אנשים, לא רק מהקהילה הגאה אלא גם מקבוצות מיעוט אחרות, הם ילמדו לחיות בחברתם מבלי שיתנו להם יחס שונה ובלי שירגישו רגשות שונים כלפיהם משהם מרגישים כלפי אנשים שהם רגילים לראות בסביבתם. החשיפה של הילדים לדמויות הגאות בערוצי הילדים תגרום לכך שמפגש של הילדים עם חברי הקהילה יהיה כמפגש הילדים עם כל אדם אחר ויראה בעיניהם רגיל וטבעי. בדרך זו ניתן למנוע תופעות של הומופוביה, טראנספוביה או כל שנאה אחרת כלפי הקהילה הגאה או קהילות אחרות.


בנוסף לייצוג של משיכות מיניות שונות בתוכניות ילדים, לאחרונה החל ייצוג רחב יותר של מגדריות שונה. בסדרת ילדים חדשה של נטפליקס- "רידלי ג'ונס"- מוצגת דמות שאינה מוגדרת כזכר או כנקבה. כאשר הדמות הראשית של הסדרה שואלת כיצד לפנות לפרד (דמות אחרת), במילים "היא" או "הוא", היא נעינת על ידי דמות אחרת- "אני לא יודע, זה פשוט פרד" ולכך עונה הדמות הראשית- "מגניב". כך הסדרה מלמדת את הילדים שאנשים שונים מגדירים את עצמם בדרכים שונות ויש לכבד אותם ולקבל זאת בקלילות ללא צורך ביצירת עניין גדול. ההצגה של דמות חסרת מגדר בתוכנית ילדים יכולה ליצור חברה שגדלה והתחנכה על כך שיש לקבל כל אדם באשר הוא וכל אדם יכול לקבוע כיצד הוא מגדיר את עצמו לפי תחושותיו, החשיפה של הילדים בפני דמות חסרת המגדר יכולה גם למנוע אי הבנות בבגרות כפי שניתן לראות כיום בגלל חוסר הבנה של החברה בנוגע לנושא זה וחוסר חשיפה למגדרים שאינם גבר ואישה. ברגע שיתייחסו יותר לנושא זה בקרב ילדים, אי הבנות אלה יכולות להימנע והחברה תהיה פתוחה ומקבלת יותר כלפי מגדרים שונים.


לסיכום, לדברים שאנו נחשפים אליהם ומתחנכים על פיהם בילדות יש השפעה רבה על היחס שלנו לאנשים שונים בבגרות, ההתנהגות שלנו והשקפת העולם שלנו. על מנת להגיע לחברה האידיאלית יש ליצור בסיס טוב של חינוך ולחשוף בפני ילדים סוגים שונים של אנשים על מנת שילמדו לקבל את האחר בצורה הטובה והמכבדת ביותר. בסופו של דבר בימינו, לילדים יש יותר ויותר גישה לאינטרנט ולעולם הדיגיטלי, לכן הצגה של נושאים חשובים אלה בסדרות ובסרטים תתאים יותר לילדים ותוכל להיות מלמדת ומעניינת יותר עבורם.



bottom of page