top of page

גאווה ישראלית בתחום הטכנולוגיה הרפואית- התקדמות בתחום המדע כחול לבן

כמו שכולנו יודעים השנה האחרונה הייתה קשה מאוד עם לא מעט אתגרים, במיוחד לצוותים הרפואיים שהיו צריכים להתמודד עם העומס בבתי החולים בעקבות עלייה במספר החולים בקורונה ובכללי ההתפשטות המהירה של המחלה.

התקופה דרשה מבתי חולים ומהצוותים הרפואיים לחשוב על רעיונות חדשניים ויצירתיים להקלה והתמודדות עם המצב בדרך הטובה ביותר. - רז בן ציון י'4



גאווה ישראלית - ארבעה בתי חולים ישראלים בדירוג בתי החולים החכמים של 2021

לרשימת 250 בתי החולים החכמים בעולם של העיתון ניוזוויק (Newsweek, שבועון חדשות אמריקאי) כוללת ארבעה בתי חולים ישראלים: שיבא במקום ה-13, איכילוב במקום ה-84, הדסה במקום ה-196 ובילינסון במקום ה-215.



הדירוג בוצע על ידי חברת Statistica, והתבסס על סקר שבו התבקשו רופאים ומומחי בריאות דיגיטלית בעולם לדרג בתי חולים על פי חמישה קריטריונים: ניתוחים מונחים טכנולוגיה, הדמיה דיגיטלית, בינה מלאכותית, רפואה מרחוק ורשומה רפואית אלקטרונית.


עורכי הדירוג הסבירו כי בתקופת הקורונה, בתי חולים שהשקיעו בתחום הבריאות הדיגיטלית ועיבוד המידע עוד קודם לכן, הם אלה שעמדו במשימה באופן הטוב ביותר. הסיבה אינה רק הטכנולוגיות הדיגיטליות עצמן, אלא אימוץ גישה של גמישות וחדשנות מצד בתי החולים, שעזרה להם להיות עמידים יותר בפני משבר.



בית החולים הישראלי שהגיע למקום הגבוה ביותר הוא בית החולים שיבא, זוהי השנה השלישית ברציפות שהמרכז הרפואי שיבא בתל השומר שומר על מקומו הגבוה ברשימת בתי החולים המובילים, בשנים האחרונות הקים את פרויקט ARC לשיתוף חדשנות טכנולוגית עם חברות בינלאומיות ומקומיות.


פרופ' יצחק קרייס, מנהל המרכז הרפואי שיבא, אמר בתגובה על הדירוג הגבוה של בית החולים: "במהלך השנה האחרונה, למול אתגרי הקורונה, התגלתה מערכת הבריאות הציבורית בישראל במלוא עוצמתה. מסירות הצוותים הרפואיים, המקצועיות הבלתי מתפשרת ופריצות הדרך במחקר, בטכנולוגיה ובחדשנות, מציבים אותנו שוב בצמרת בתי החולים הטובים ביותר בעולם. הצוותים הרפואיים הצליחו להוביל את המאבק הלאומי בקורונה, תוך קידום ומתן הרפואה הטובה והמתקדמת ביותר. אני מצדיע לכם. הישג זה הוא שלכם".



צוות שיבא עומדים גם מאחורי יוזמות ופיתוחי טכנולוגיות מרשימות כגון משקפי מציאות מדומה להפחתת כאב וחרדה.

השימוש בטכנולוגיה של חברת AppliedVR נעשה במסגרת שיתוף פעולה של המרכז לחדשנות ARC ב"שיבא" וחברת טקדה (Takeda), שתרמה את המכשירים לטובת המטופלים.


המכשיר מאפשר למשתמש לנווט בין התכנים השונים על פי רצונו ובאמצעות המבט בלבד. כמו כן, מאפיין ייחודי מאפשר למטופלים לצפות בנשימות שלהם באופן וירטואלי ולתרגל נשימות.


מחקרים שפרסמה AppliedVR, המיוצגת בישראל על ידי חברת WinMed Medical, מוכיחים את יעילות הטכנולוגיה מבחינת הפחתת כאב וחרדה. לאחרונה קיבלה AppliedVR אישור FDA (מנהל המזון והתרופות האמריקאי) לתרופת מרשם דיגיטלית (DTx) לטיפול בכאב כרוני - מה שהופך אותה לחברה הראשונה הזוכה באישור מסוג זה.


ד"ר איל צימליכמן, סמנכ"ל רפואה וחדשנות ב"שיבא": "שילוב טכנולוגיות VR יהפוך בשנים הקרובות לחלק בלתי נפרד מעולם הרפואה מעבר לשימוש במציאות מדומה לשיקום, אלא גם לאימון צוותים ובחדר הניתוח ככלי טיפולי. ניסיון זה במערך האונקולוגי הוא רק ההתחלה".


גם בבית חולים איכילוב קיימות יוזמות חדשות ומתקדמות, כגון: טכנולוגיה חדשנית שתאפשר אבחון של שבץ מוחי בשלוש שניות בלבד.


בבית החולים איכילוב הוכנס לשימוש מכשיר המאפשר זיהוי של אירוע מוחי בזמן קצר, זיהוי מוקדם יכול לשפר משמעותית את הסיכויים של המטופל לשרוד ולחוות פגיעה קטנה יותר.


אז מה זה בעצם שבץ מוחי?

שבץ מוחי או אירוע מוחי הוא מצב שבו ישנה הפרעה באספקת הדם למוח ונגרם נזק נוירולוגי שיכול לבוא לידי ביטוי בשיתוק של הגפיים, חולשה ובעיות בדיבור.

במקרים קשים שבץ מוחי יכול להגיע גם למוות. ברוב המקרים התסמינים מופיעים רק בחלק אחד של הגוף, בהתאם לצד הנפגע במוח.


ד"ר טלי יונש קמחי, מנהלת היחידה לנוירורדיולוגיה וצנתורי מוח. מסבירה: "שבץ מוחי הוא הגורם העיקרי לנכות קבועה בגיל המבוגר וגורם המוות השלישי בשכיחותו בישראל, האחראי לכ-20% ממקרי המוות בגיל השלישי" "הצטיידות במערכת זו מהווה קפיצת מדרגה בטיב השירות הרפואי הניתן ביחידה לצינתורי מוח ומדגימה את מחויבותו של בית החולים לעמוד בחזית הטכנולוגיה תוך מתן טיפול מהיר, מקצועי ומציל חיים".



עוד הישגים טכנולוגים ופיתוחים חדשניים כחול לבן

בין הפיתוחים: הפריה חוץ גופית, מערכות נאנוטכנולוגיות (שם כולל לתחום המחקר והטכנולוגיות העוסקים במערכות שגודלן האופייני הוא בין ננומטרים בודדים לעשרות ננומטרים) המובילות תרופות לאיבר הנדרש,

שימוש בתאי גזע, ניתוחים העושים שימוש בלפרוסקופיה (שם כולל לאבחון תחלואה בחלל הבטן וטיפול בה בגישה זעיר פולשנית) , טלפונים סלולריים המאפשרים נגישות של הרופא ונותני השירות.

ישראל מובילה בעולם בתחום המחקר והפיתוח הרפואי.


מערכת הבריאות בישראל דורגה בשנת 2013 במקום הרביעי מתוך ארבעים ושמונה מדינות בעולם, מבחינת יעילות, וב-2014 דורגה במקום השביעי מתוך חמישים ואחת מדינות.

ב-2015, ישראל דורגה כמדינה השישית הבריאה בעולם על ידי מדד בלומברג.



מאז ומתמיד מדינת ישראל הייתה חלוצה בתחומי המדע והטכנולוגיה, ובמיוחד בזמנים כמו עכשיו עם הקורונה שעדיין מתפשטת, חשוב מאוד לשמור על מערכת בריאות יציבה וחזקה, לשאוף לעתיד טוב יותר, להמצאות חדשניות, ליזמות ולפיתוח מחקרים עתידיים שיעזרו לאנושות.

כי גם הטכנולוגיה שקיימת עכשיו לא נראתה אפשרית בעבר.

bottom of page