top of page

רושם ראשוני ודור העתיד

טליה הופמן

בית הספר הזה מעניין: והסיבות הן הרבה מעבר למגמת הרובוטיקה וללימודים האינטנסיביים.

אתם רואים, אני עברתי לכאן מבית ספר לאומנויות. בית ספר עם רוב נשים, חוסר עניין במדע ולא הרבה השקעה במקצועות הלימוד מעבר למדעי הרוח. אמנם כאשר עברתי לבית הספר ציפיתי שהוא יהיה שונה מאוד מזה שקדם לו, אבל השוק התרבותי שחוויתי היה אחר לחלוטין ממה שחשבתי שאפגוש.

ראשית כל, אני גיליתי שלהרבה מהתלמידים יש תחומי עניין משותפים (ועוד כאלה שלא מצפים מילדים בני חמש-עשרה). ממכניקה ניוטונית ועד פיזיקה תאורטית, בית הספר הזה תואם את המוניטין המדעי שלו. אבל ביחד עם העניין הרב במדעים, מגיע דבר הנלווה לכך. או יותר נכון, לא מגיע. וזה בנות.

נשים מהוות רק כ16.5% מתחום ההנדסה, וכ-20% מתחום הפיזיקה- דבר שנראה בבירור מאוד בכיתות הלימוד. כאשר בבית הספר הקודם שלי בנות היוו יותר ממחצית כל כיתה, כאן יש רק עוד שתי בנות בכיתת האם שלי בנוסף אליי. אבל אף על פי שאנחנו מיעוט, השוויון בהתייחסות ביננו לבין הבנים בשכבתי שווה.

את מיעוט הנשים צפיתי במידה מסוימת, אך דבר שלא ציפיתי כלל וכלל הוא המוזיקה. לראות את ההרכבים מנגנים בכישרון רב ואת התלמידים מנגנים בפסנתר בהפסקות היה מאוד נחמד. טוב לראות שלא ויתרו על האומנויות למרות ההשקעה המרובה במדע. בנושא המדע, לא אשכח לציין כמה נפלא לראות את כמות ההשקעה שתלמידים ומורים מכניסים למגמות. אמנם אני רואה מקרוב רק את הצד של מדעי ההנדסה, אך בהחלט מנחם לדעת שדור העתיד עובד קשה כבר בתחילת דרכו בתחומי המדעים והטכנולוגיה.

יחד עם הפן החיובי והמעניין של בית הספר הזה, אם להיות כנה לחלוטין, מה שהכי הרשים אותי לאו דווקא היה בית הספר, אלא התלמידים. אם זה אלפא, אודיסאה, או אקדמיה בתיכון, כמות התלמידים שמשקיעים בעתיד שלהם ומראים עניין אמיתי בטכנולוגיה ומדעים מעוררת השראה. בנוסף לכך, מעיין הידע הרחב שלתלמידים בנושאים שונים הפתיע אותי והשאיר עלי רושם ראשוני נפלא. והחלק הכי טוב? אני יודעת שאני לא היחידה שחושבת כך. החלטתי לראיין כמה תלמידים בנושא מחשבותיהם על בית הספר הזה.

"מה הסיבה לכך שעברת לבית הספר הזה?" שאלתי את רותם אור, תלמיד חדש בכיתה י'.

  • "רציתי לעבור בגלל האפשרויות ללמוד הנדסה ומקצועות בסגנון הזה ברמה גבוהה, אך מה שהכריע את הכף הייתה תוכנית הלוויינים וחלל."

"אילו דברים ענו לציפיות שהיו לך בתחילת השנה?"

  • "עד כה תכנית הלוויינים ורמת הלימוד. רמת הלימוד גבוהה בהרבה מבתי ספר קודמים שהייתי בהם".

בינתיים, נראה שאני בהחלט לא היחידה עם התרגשות לגבי המגמות ואיכות הלימוד, אך כדי לקבל עוד נקודת מבט לגבי בית הספר החלטתי לראיין תלמיד ותיק:

"לאילו הבדלים שמת לב בין הנדסאים לבתי ספר אחרים?"

  • "הבדלים ששמתי לב אליהם, הם שיש הרבה יותר ילדים שלווים ונחמדים, ואין הרבה הצקות בכיתה לעומת בתי ספר אחרים. זה הופך את הכיתה ליותר נעימה. יש גם מטרה ללמידה, בהרבה בתי ספר אחרים ילדים עושים צחוקים אבל כאן זה הרבה פחות." אמר טל, תלמיד כיתה י' שלומד בהנדסאים מכיתה ז'.

נראה שהרושם הרציני של בית הספר ממשיך לדבוק, גם לאחר שלוש שנים כאן.

אז כפי שאמרתי בהתחלה, בית הספר הזה בהחלט מעניין. אך הוא מעניין בצורה יוצאת דופן ומעוררת הערכה.

נכון לעכשיו אני מאוד מרוצה עם החלטתי להפוך לחלק מקהילת הנדסאים, אך מה צופן העתיד? אין לדעת. לסיום הכתבה ביקשתי מטל לתת עצה לתלמידים חדשים:

"תמצאו לכם חברים בכיתה, וחברות וחברים שאתם יכולים לבטוח בהם שיעזרו לכם אם פספסתם שיעור". הוא ענה.




コメント


bottom of page