top of page

איום על שביתה במוסדות הלימוד ואלימות בבתי הספר בתחילת השנה –

שירה טורג'מן

חודש ספטמבר כבר כמעט מאחורינו ועם סיומו אפשר לנשום לרווחה שהסתיים ללא תקלות. כזכור, תחילת שנת הלימודים השנה הייתה מורכבת במיוחד לנוכח האיומים של ארגון המורים לגבי פתיחת שנת הלימודים. בנוסף בתחילת השנה היו אירועי אלימות קשים במוסדות החינוך.

עם תחילתו של החופש הגדול ולקראת הארגונים הנדרשים לתחילת השנה החדשה, ארגון הסתדרות המורים, בראשו יפה בן דוד, העלה טענות באשר לגובה משכורות המורים, ולכן דרש ממשרד האוצר תוספת שכר שתביא להעלאה משמעותית בשכרם.

כך, למעשה, נוצר משבר במערכת החינוך. הסתדרות המורים החלה במשא ומתן עם נציגי משרד האוצר בסוגיה זו כאשר המטרה היא שיפור שכר כלל המורים במערכת החינוך, ולא רק שיפור שכר מורה מתחיל כפי שרצה משרד האוצר.

במהלך המשא ומתן הארוך שהתקיים לאורך כל תקופת החופש הגדול ביקשו המורים העלאת שכר של כשלושים אחוזים. משרד האוצר (ושר האוצר אביגדור ליברמן), והסתדרות המורים התקשו למצוא פתרון ולכן הודיעה הסתדרות המורים על שביתה כללית, כאשר משמעותה אי פתיחת מוסדות החינוך ב1 לספטמבר.

לאורך המשא ומתן וקבלת ההחלטה המשותפת, ההורים היו מודאגים מסימני השאלה לגבי תחילת שנת הלימודים. תלמידים רבים במערכת החינוך לא ידעו למה לצפות והאם צריך להתכונן לבית הספר או לא. הדבר גרם לחוסר ודאות רבה בכל המדינה. איום השביתה היה נוכח וקיים באופן ממשי עד ל31.8, יום לפני תחילת הלימודים, בו הודיעו משרד האוצר , משרד החינוך והסתדרות המורים שהושג הסכם פורץ דרך ביניהם.

כחלק מההסכם הוחלט כי השכר לעובד הוראה מתחיל יעלה ל-9,000 שקלים ותוענק תוספת של 1,100 שקלים לכל הפחות לכל עובד הוראה. כמו כן, יינתן מענק התמדה בסך 10,000 שקלים לאחר שלוש שנים במערכת. שכר המנהלים המתחילים הועלה ל-19 אלף שקלים. בנוסף, יינתן סל גמולי תפקיד גמיש למנהל, כך שמורים מצטיינים יוכלו לקבל תגמול בשווי של 400 עד 1,000 שקלים בגין ביצוע יוזמה ולקיחת תפקידים. כמו כן, תינתן למנהלים אפשרות לחוזים אישיים למומחים מחוץ למערכת.

בנוסף על איום השביתה של הסתדרות המורים שהוסר בעקבות ההסכם שלהם עם משרד האוצר ומשרד החינוך, גם ארגון המורים (ארגון מורי התיכונים בארץ) החל בשביתה בעקבות ההסכם שנחתם עם הסתדרות המורים. לאחר הבנה כי כל המורים בהסתדרות המורים יקבלו ההעלאה, ארגון המורים גם דרש העלאה מסוימת אך בסופו של דבר השביתה ירדה והמשא והמתן שלהם עם משרד האוצר נקבע להמשך השנה.

לדעתי, בסופו של דבר העלאת השכר למורים הינה צעד משמעותי וחיוני ביותר במדינתו. למורים ישנו תפקיד חשוב ביותר ואחריות גדולה ביותר על התלמידים הרבים שקיימים במערכת החינוך. העלאת השכר של המורים מבטיחה למעשה על הצטרפות מורים חדשים למערכת החינוך ובנוסף היא נותנת כבוד והערכה לכל המורים הרבים במערכת החינוך על עבודתם.

בתום החופש ובמיוחד לנוכח אי הוודאות ששררה עד לחתימת ההסכם בין האוצר למורים, הייתה ציפייה ששנת הלימודים תתחיל בצורה שקטה ונטולת בעיות.

אך הדבר לא קרה ועם שובם של התלמידים למסגרות החינוך אירעו מספר מקרי אלימות במוסדות חינוך ברחבי בארץ.

דוגמה אחת לאלימות הקשה התרחשה בקריית החינוך דרור שבמועצה האזורית לב השרון.

בתיכון דרור התרחשו שורה של אירועי אלימות שהובילה בסופו של דבר את הנהלת המוסד החינוכי להעביר את מאות תלמידי שכבות י"א-י"ב למתכונת למידה מרחוק .

אירועי האלימות בתיכון זה כללו קטטות, זריקת בלוני מים ואבנים, שאחת מהן פגעה בפניה של תלמידת כיתה י"ב. המשטרה עיכבה לחקירה ארבעה תלמידים מבית הספר, בחשד שהיו מעורבים בקטטה בין תלמידי י"א לתלמידי י"ב. מלבד ארבעת המעוכבים, תלמידים בני 17, נעצר גם נער שלפי המשטרה ניסה להפריע לעבודת השוטרים במקום.

בהמשך לאירוע, המורים החליטו לבצע הפרדה בין השכבות כך שתלמידי כיתות י"א ילמדו מרחוק בימים שונים מתלמידי כיתות י"ב. "אנחנו מבקשים להחזיר את השכבות בהדרגה על מנת שאפשר יהיה להתחיל בתהליך חינוכי עם כל שכבה בנפרד, כדי להחזיר את הרוגע והביטחון לבית הספר", אמר מנהל התיכון.

אירוע זה הינו דוגמה אחת מתוך מקרי אלימות רבים שארעו בתיכון. תלמידים רבים בשכבות גדולות הגיעו לבית הספר ללא תלבושת אחידה ועשו מעין חגיגה לפני שיום הלימודים החל בקדמת בית הספר. בנוסף, חלק מהתלמידים היו שיכורים מה שגרם לקטטות רבות.

לאחר חוסר הוודאות לגבי תחילת שנת הלימודים וההישג של הסתדרות המורים לגבי העלאה בשכרם, מורים רבים באו עם תחושת אופטימיות ונחישות רבה ואירועים אלו ערערו את המצב הקיים.

מורים והורים רבים הופתעו מההתחלה המוקדמת של מקרי האלימות אשר הגיעו מוקדם מן הצפוי ביום הראשון של תחילת השנה, לצערם ולצער כולנו ולכן מוסדות רבות החלו להקפיד על תקנון בית הספר.

צריך לזכור כי בית הספר אינו מקום שצריך לריב בו, אינו מקום שנותן במה לאלימות ולאירועים שהוזכרו לעיל, אלא הוא מקום שבו לומדים ומעשירים את הידע שלנו. בית הספר נועד לאפשר לתלמידים מקום ללמוד, לדעת וליצור חברויות חדשות והוא אינו מקום הדוגל באלימות הן המילולית והן הפיזית.




Commentaires


bottom of page