top of page

מיפן ועד יוון- כך חוגגים את השנה החדשה בעולם

הילית דוד, כיתה יב'1


במה דומה ראש השנה בהודו לחנוכה? היכן נהוג להתקשט בחרציות? מה זה אוסצ'י? לכבוד ראש השנה ליקטתי עבורכם הצצה לאיך תרבויות שונות מקבלות את פני השנה החדשה במנהגים מעניינים ומגוונים, ועם ראיון מיוחד בסוף הכתבה. שתהיה לנו שנה טובה!


יום ואסילי הקדוש, יוון נחגג ב-1 בינואר (יש החוגגים גם את המועד הקדום, 1 בספטמבר, שהוא ראש השנה החקלאי).

ה-1 בינואר הוא התאריך החשוב ביותר ביוון, משום שזהו צירוף של חג השנה החדשה עם יום ואסילי הקדוש, אחד מאבות הכנסייה היוונית אורתודוקסית, המציין לפי המסורת הנוצרית את יום פטירתו. הקדוש מזוהה עם נדיבות ועם טוב לב, והאגדה אף מספרת שהוא מגיע בלילה להטמין מתנות בנעלי הילדים, מעין סנטה קלאוס יווני.

אחד הידועים שבמנהגי החג הוא אכילת מאפה מיוחד שנקרא ואסילופיתה, שבתוכו טומנים מטבע. מי שבפרוסתו התגלה המטבע יזכה במזל במשך השנה כולה.

דיוואלי, הודו

דיוואלי הוא אחד החגים העתיקים ביותר בהינדואיזם, והוא מכונה גם "פסטיבל האורות". משמעותו ניצחון הטוב על הרע, האור על החושך. החג מציין את ניצחונו של האל ראמה על מלך השדים ראוונה ואת חזרתו מהגלות, ומקושר גם לאלת השפע לקשמי.

מסורת עיקרית ומרכזית בדיוואלי, עוסקת בהדלקת הדיאיות, שהן מנורות מסורתיות עשויות חרס או ברזל מלאות בשמן ובקצהן פתיל. הבתים מעוטרים בדיאיות קטנות המוצבות בכניסות ובחלונות. בהינדואיזם מוזכרות הדיאיות כמסמלות חלקים מהשמש ומתארות את המנורות כמפיצות אור ואנרגיה קוסמית לכל החיים באשר הם. הדיאיות מזכירות מאוד את מצוות החג העיקרית בחנוכה, הדלקת החנוכייה, העשויה מחומרים דומים ושגם אותה מציבים בפתחי הבית.








אנקוטטש, אתיופיה

ראש השנה, הנקרא אנקוטטש, חל ב־11 בספטמבר על פי לוח השנה המערבי, בסופה של עונת הגשמים הגדולים. האזורים החקלאיים מתכסים בירוק רענן ושפע פרחים, ולכן החג הוא בעצם חג האביב.

מקובל שכל בני המשפחה, גם אלה שגרים רחוק, מתאספים לארוחת ערב גדולה. הילדים לובשים בגדים חדשים, רצוי בצבע לבן, ומעניקים זרי פרחים למארחים (בערים הגדולות שולחים כרטיסי ברכה לשנה טובה במקום הזר המסורתי).

בכפרים מקובל לרקוד, לנגן ולשיר, ובערב להדליק מדורות. לפי המסורת הנוצרית המקומית, זהו גם חגו של יוחנן המטביל, וחגו משולב בהילולה. ראש השנה הוא חג גדול לילדים: ילדים ובני נוער מסתובבים בין הבתים, שרים משירי החג ומקבלים מעות מהשכנים. נהוג באתיופיה לקשט ולהגיש מחרוזת פרחי חרציות צהובות מאחר ובתקופה זו של השנה אתיופיה מתמלאת בפרחי חרציות.


ראיון עם שי-אל סוגיימה נהרי מכיתה יב'2

היי שי-אל, תודה שאת נותנת לנו טעימה קטנה מיפן!

קודם כל, מה הקשר שלך ליפן?

הקשר שלי ליפן הוא שאני חצי יפנית, נולדתי שם ואבא שלי יפני, בנוסף לזה אני אוכלת הרבה פעמים בבית אוכל שהוא יותר מסורתי ליפן וכמה מההרגלים בבית שלי הם גם הרגלים שאמא שלי אימצה מיפן כמו הורדת נעליים בכניסה לבית😂

המשפחה שלי מצד אבא שלי היא יפנית, והמשפחה שלי מצד אמא היא ישראלית.

מתי חוגגים את החג? חוגגים את השנה החדשה ביפן כמו ברוב המקומות בעולם בתחילת ינואר, בכמה ימים הראשונים בינואר.

מה תוכלי לספר על המנהגים היפניים, למי שלא מכיר? "יש כל כך הרבה מנהגים לכבוד השנה החדשה. ממה שאני יודעת, נוהגים ללכת כל שנה בשנה החדשה למקדשים ביפן ולשאת תפילה קטנה לקראת השנה החדשה, זה נחשב כביקור המקדש הראשון של השנה. המנהג הזה נקרא 初詣 (hatsumode), והוא בין המנהגים הכי מפורסמים לכבוד השנה החדשה".

אילו מאכלים בעינייך מאפיינים את התרבות היפנית? "בנוסף למקדשים בתחילת השנה, יש גם פסטיבלים, הרבה דוכנים של אוכל ומזכרות נחמדות, יש גם מאכלים מסורתיים מפורסמים לקראת השנה החדשה הנקראים-

"אוסצ'י, מנה המסמלת בריאות טובה, פוריות, קציר טוב, אושר, חיים ארוכים וכו'. המסורת הזו של המאכל הייחודי לחג התחילה לפני שנים רבות. למרבה הצער, כיום, הכנת המאכלים המורכבים והמרובים דורשת זמן רב ואינה אהודה במיוחד על הדור הצעיר, ולכן מרבית הצעירות רוכשות אותו, במקום להכינו, כמו שנהגו אימותיהן בעבר".

אין אין אין חגיגה בלי עוגה... "לקינוח- המפורסם שבהם הוא עוגת מוצ'י, היא עוגה המשמשת כקישוט לכבוד השנה החדשה. העוגה עשויה משתי שכבות של אורז דביק, ועליה מונח סוג של תפוז מריר או מנדרינה, והיא מקושטת בעלים. לעוגה יש משמעויות שונות, בניהן כוח, מעבר מדור לדור ואת המסורת העתיקה של יפן. נהוג לשבור את העוגה ביד ולא לחתוך עם סכין המסמל חיתוך קשרים משפחתיים."

הזכרת קודם את הפסטיבלים, מה עושים בהם? ״יש גם פסטיבלים בתחילת השנה ביפן, ומאד מפורסם ביפן להדליק זיקוקים בכל פסטיבל".

ידוע שהיפנים מזוהים בין היתר בזכות הלבוש הססגוני שלהם, כיצד הוא מתבטא בחג? "גם לפסטיבלים ולמקדשים בתחילת השנה נהוג לבוא עם קימונו או יוקטה, שזה לבוש יפני מסורתי".

מה את אוהבת במסורת היפנית? "אני מאד אוהבת במסורת הזאת ביפן שזה מאד שונה ממקומות אחרים בעולם והתרבות והדת שלהם מאד שונה אני חושבת שלאנשים שלא חיים ביפן ביום יום שלהם זה חוויה ממש מיוחדת ושונה" (:

נשמע מרתק, האם היית רוצה לחיות ביפן?

"אני מאד אוהבת את יפן, ואם ייצא לי לטי


יל שם יותר זמן או אפילו לגור שם יום אחד אני אשמח. התרבות שם מאד מעניינת והכל שם מאד שונה (האנשים, ההתנהגות, המראה של הכל, ההרגלים, המסורות, הטכנולוגיה), וזה דווקא נחמד כי זה לא משהו שאני חווה ביום יום, אלא משהו חדש יותר. כמובן שאני מוצאת גם חסרונות ביפן, אבל בכל מקום זה ככה".

ולסיום, תרצי לספר עוד משהו?

"הייתי ביפן לקראת השנה החדשה לפני כמה שנים, וגם כשהייתי קטנה והלכתי למקדש מאד מפורסם בטוקיו לשאת תפילה קטנה. קניתי כזה lucky charm, הייתי בפסטיבלים ואכלתי מאכלים מסורתיים. הנה כמה תמונות מהביקור שלי ביפן..."



















Comments


bottom of page