top of page

ביקורת על סדרת הספרים "להתחיל מחדש"

סביון שחם י"ב4

טרילוגיית "להתחיל מחדש" מאת הסופרת טֵרי טֵרי כוללת שלושה ספרים: "להתחיל מחדש", "הדרך אל עצמי", ו-"אל קו ההתחלה"; העלילה מתרחשת בלונדון העתידנית שבה הטכנולוגיה מתקדמת יותר וכך גם חקר המוח. שם, מתרחש סיפורה של קיילה, נערה בת שש עשרה שעברה אִתחול: כל זיכרונותיה נמחקו לחלוטין ממוחה, והיא לא זוכרת דבר מחייה שלפני התהליך.

בספר הראשון, קיילה מתמודדת עם התחלה חדשה לחלוטין. תחילה, היא לומדת לעשות דברים בסיסיים בבית החולים כגון לדבר וללכת, ואחרי כן משפחה מאמצת אותה. קיילה לומדת עוד על חייה החדשים, החיים היחידים שהיא מכירה, אך מגלה כי הדברים אינם כפי שהם נראים. בעת חיפושה אחר האמת על עברה, היא אינה יודעת על מי תוכל לסמוך.

נהניתי לקרוא את הסדרה. הרעיונות המרכזיים שבה עניינו אותי עוד מקריאת התקציר, וכן בניית העולם וההתרחשויות בו גרמו לי להמשיך ולקרוא את כל הסדרה עד לסיומה. בספר הראשון, "להתחיל מחדש", נהניתי לקרוא על הדרך המקורית שבה קיילה החלה להכיר את העולם שסביבה, ועל הסודות מהעבר שלה שעולים בזיכרונה ומקשים עליה להתרגל אליו.

בספר השני, "הדרך אל עצמי", מעמיק החיפוש אחר עברה של קיילה, בעודה מתמודדת עם דיכוי הממשל הסקדרי המאיים עליה. נהניתי ללמוד עוד על חייה הקודמים, בעוד העלילה המתרחשת בהווה הייתה מעניינת ומותחת והתקדמה בקצב מהיר.

לעומת זאת, קריאת הספר השלישי, "אל קו ההתחלה", אכזבה אותי. בקריאת הספר, הרגשתי כי ישנה התמקדות יתרה בעברה של קיילה. במקום להתמקד בסכנות הרבות שמאיימות על חייה ועל חיי קרוביה, קיילה ממשיכה לחקור על עברה. המאורעות שקרו בעברה נחשפו באופן הדרגתי, ועם זאת הותירו אותי מתוסכלת באשר להתרחשויות העלילה בהווה.

בנוסף, סיום הספר היה מבלבל עבורי. היה זה השלב שבו נחשפו אינטרסים של דמויות מסוימות ויחסי הכוחות ביניהן. עם זאת, התגלו תפניות עלילתיות בקצב מהיר מדי, והתקשיתי להבין את המניעים מאחורי מעשיהן של חלק מהדמויות. לפי דעתי, היה מוטב לו הסופרת הייתה כותבת מספר רמזים מטרימים לתפניות אלו, או לפחות חושפת אותן בהדרגה.

דבר נוסף שהפריע לי בקריאת הספרים הוא מידע מועט על יתר הדמויות בסיפור. פרט לקיילה, לא הורחבו כמעט סיפורי חייהן של הדמויות בעלילה. למשל, הייתי שמחה ללמוד עוד על דמותו של ניקו, שמופיע החל מהספר הראשון. ניקו הוא דמות חשובה במסעה של קיילה, ועם זאת אין מידע רב בסדרה על עברו ועל חייו לפני שהכיר אותה, וכן לא הבנתי לחלוטין את המניעים לפעולותיו בסיפור. הייתי שמחה לקבל הרחבה נוספת על ניקו כדמות העומדת בפני עצמה ולא רק כחלק מחייה של קיילה.

באופן כללי, הספרים כתובים בצורה טובה והעלילה בהם מותחת. למרות שהספר השלישי הותיר אותי עם מעט תסכול ועם שאלות פתוחות, נהניתי מאוד מקריאת הסדרה. ההתחקות אחר עברה של קיילה במקביל לעלילה המתרחשת בהווה, בעולם עתידני ומעט דיסטופי, יצרו עלילה מעניינת וסוחפת. אני ממליצה על קריאת ספרי הסדרה ומקווה לקרוא ספרים דומים לאלו בהמשך.




Comments


bottom of page