top of page

ראש השנה ולוח השנה הסיני

מה זה לוח השנה הסיני ואיך הכל התחיל? - לאה מלזר קרימולובסקי ח3


כל שלוש מאות שישים וחמישה ימים, היה יורד היצור המיתולוגי "ניאן" מההר בו שכן, אל כפר. הוא היה תוקף תושבים, והורס את צאנם ויבולם. התושבים פחדו מאוד, ועקב זאת היו נועלים את עצמם בבית, ומתפללים להישרדות. במזל רב, חי בכפר זקן חכם. הוא הבין שהפחד הגובר של התושבים הוא מה שמעודד את היצור לתקוף. הוא המליץ לתושבי הכפר להילחם ביצור ביחד, וכך למדו שהיצור מפחד מהצבע אדום, מאש, ומרעש חזק. מאז, בכל פעם שתקף הניאן את הכפר קישטו התושבים את בתיהם באדום, ובנוסף ניגנו על התופים והדליקו זיקוקים. לפני כן, אכלו ארוחה גדולה בה התפללו לבטחה. לבסוף, בעקבות מעשיהם הרבים, הניאן נכנע מרוב פחד והפסיק את התקיפות השנתיות. התושבים הצליחו במטרתם.





מכאן נולדו מסורות ראש השנה הסינית, שהוא חג הנחגג בסין ובכמה מדינות אחרות עם אוכלוסייה סינית גדולה. הוא מבוסס על לוח השנה הסיני, ולכן אסביר עליו.


לוח השנה הסיני

לוח השנה הסיני הוא לוח שנה ירחי-שמשי, מה שאומר שהחודשים בו מבוססים על מופעי הירח, והשנים על שנות החמה. לוח השנה מחולק למחזורים של שישים שנים, בהם משויכות אל כל שנה יסוד וחיה מגלגל המזלות. החיות הן: העכבר, שור, נמר, ארנב, דרקון, נחש, סוס, עז, קוף, תרנגול, כלב וחזיר. ישנם סיפורים רבים בנוגע לסיבה בגללה נבחרו דווקא חיות אלה. עם זאת, המוכר ביותר מספר על מרוץ שהתקיים (החיות במשפט הקודם מסודרות לפי סדר תוצאות המרוץ, עם העכבר במקום הראשון). היסודות הם: עץ, אש, אדמה, מתכת ומים. היסוד משתנה כל שנתיים. כל שנה מחולקת לשנים עשר חודשים, כאשר חודש שווה לסיבוב אחד של הירח סביב כדור הארץ. אורך כל חודש נע בן עשרים ותשע לשלושים ימים. המספר הכולל של כל הימים לא מגיע לשלוש מאות שישים וחמישה, זאת הסיבה לכך שכל שנתיים או שלוש שנים מתווסף החודש השלוש עשרה.





ראש השנה הסינית

ראש השנה הסינית (הידוע גם בתור פסטיבל האביב) נחגג בתחילת השנה הסינית החדשה. לפי לוח השנה הסיני, השנה החדשה מתחילה ביום כלשהו בין העשרים ואחת בינואר, לעשרים ואחת בפברואר. ראש השנה הוא חג חשוב מאוד לסינים, משום שמאמינים כי התחלה טובה לשנה תגרום לה להיות מוצלחת. לחג זה מסורות רבות ואספר על כמה מהן. לדוגמה, נהוג להשתמש הרבה בצבע האדום, וזאת הסיבה לכך שקישוטים רבים הם אדומים. מנהג נוסף, הוא נתינת כסף במעטפות אדומות לילדים ממבוגרים. בראש השנה נהוג לקיים סעודה גדולה עם כל המשפחה. ישנם כמה מאכלים עם סמליות כלשהי. לדוגמה: כופתאות המסמלות אריכות ימים ועושר, ובנוסף לכך גם כדורי אורז המסמלים איחוד משפחתי ושמחה.

למען קבלת רעיון למה הוא החג מזווית החוגגים אותו, הנה מה שמספרת אישה סינית שחוותה את החג פעמים רבות: (בתרגום לעברית)

"בקרבת פסטיבל האביב, חגיגיות ממלא את האוויר. חמישה עשר ימים לפניו, מבוגרים מתחילים בהכנות: ניקיון הבית, וארגון אוכל. דגים הם חובה בשולחן ערב ראש השנה. ילדים מצפים אל החג בקוצר רוח – האם אקבל בגדים חדשים השנה? כמה מעטפות אדומות אקבל? הכל מידי מרגש. ברגע שיכולים לשמוע ולהריח את הזיקוקים, יודעים שהוא הגיע. בערב ראש השנה, נפגשת כל המשפחה לסעודה גדולה. לאחר הארוחה, כולם ביחד מכינים כופתאות, וכשמגיע חצות, הן מוגשות (כסמל של שגשוג). הזיקוקים בחוץ חזקים מאוד, וכמסורת, נהוג להישאר ערים כל הלילה. בגיל קטן, זה מרגש להיות יכול להישאר ער כל הלילה. בבוקר למחרת, הולכים לבתים של גמלאים. הם נותנים לילדים מעטפות אדומות עם כסף. ביום החמישי אנחנו שוב אוכלים כופתאות, וביום החמישה עשר נגמרות חגיגות השנה החדשה, עם פסטיבל פנסים ואכילת כדורי אורז דביקים."





ראש השנה הסינית – בצל הקורונה

ראש השנה הסינית הוא חג חשוב מאוד לאנשים רבים. אבל, בעקבות מגפת הקורונה הנוראית, נראה כי לא יהיה פשוט לחגוג את החג. לאחרונה הודיעה וועדת הבריאות הסינית על מגבלות הקשורות לנסיעות. ממשלת בייג'ינג הודיע כי כתוצאה מהחג המתקרב, על תושבים להימנע מעזיבה של העיר במהלך פסטיבל האביב.

גם אנחנו מכירים את ההרגשה - עקב מגפת הקורונה, לא יכולנו להיפגש עם משפחותינו בהרבה מן החגים.


אני מקווה שנהניתם מקריאת הכתבה, ושנה חדשה שמחה!


bottom of page