top of page

נשים פורצות דרך

הרבה גברים זכו בפרסי נובל וקיבלו קרדיטים אך בעצם אף אחד לא באמת ידע שמאחורי הקרדיטים עמדו להן נשים מדהימות פורצות דרך.

בכתבה זו אביא את סיפורן של מספר נשים אשר שינו לכולנו את החיים ואפילו לא ידענו זאת. -עדן מנטין


נשים פורצות דרך בתחום האומנות

יאיוי קוסמה

רוב הנשים המדהימות לא "מושלמות" במובן הרגיל של המילה. מה שהופך אותן למיוחדות הוא, שהן הופכות את מה שנראה לאחרים כבעיות ליתרונות.

יאיוי סובלת ממחלת נפש והיא תמיד הייתה פתוחה כשסיפרה על האתגרים שאיתם היא מתמודדת בגלל המחלה שממנה היא לא מעוניינת להירפא. יאיוי מקבלת את עצמה כמו שהיא ומשתמשת בדרך שבה המוח שלה מפענח את העולם בשביל ליצור אומנות יוצאת דופן.

יאיוי נולדה בשנת 1929 בנגאנו שביפן. כל ילדותה היא הייתה אומללה. גדלה בבית שבו ההורים היו שמרנים ומתעללים. יאיוי שכל כך סבלה, מצאה נחמה באומנות ונהגה להכין רישומים בעיפרון ודוגמאות של כתמי צבע אותם היא יצרה בעזרת קצות האצבעות .

יאיוי למדה לצייר בסגנון ניהונגה, סגנון קלאסי של הציור היפני אך היא שנאה את הכללים הנוקשים שלו, היא חיבבה סגנונות ציור מודרני, כמו הקוביניזם, שהתאפיין בעזרת צורות גיאומטריות וצבעים פשוטים.

יאיוי העריצה את האומנית ג'ורג'יה או'קיף. היא כתבה לג'ורג'יה והיא ענתה לה תשובה ידידותית שעוררה את יאיוי לעזוב את ביתה ולעבור לארצות הברית. יאיוי הגיעה לשם בשנת 1957 אך עד מהרה אזל כל כספה והיא לא יכלה להרשות לעצמה אפילו לחמם את דירתה. יאיוי נאלצה לצאת לעבוד בלילות על מנת להשיג כסף. אך כל זאת לא עזר לה ובסופו של דבר היא הגיעה לרחוב, שם היא ישנה על דלת ישנה שמצאה והיא חיפשה אוכל בפחי אשפה על מנת רק לשרוד!!!

יאיוי יצרה סוגים שונים של אומנות ביניהם ציורים דמוי תחרה אותם היא כינתה "רשתות אין סופיות" והיא הצליחה למכור אותם. חמישים שנה מאוחר יותר בשנת 2008 אחד מציורי הרשתות שלה נמכר תמרת 5.1 מיליון דולר, סכום שהיה אז שיא לאומנית חיה.

בשנת 1966 הכינה עבור הביאנלה של ונציה אליה היא לא הוזמנה רשמית חדר מסנוור מלא בכדורי כסף קטנים, כל אחד מהם היא מכרה בשני דולרים. היא קראה למיצג "הגן של נרקיס" גורמים רשמיים של הביאנלה עצרו את מכירת הכדורים אותה כינו "רוכלות" בטענה שהיא מוזילה את האומנות, לעומת זאת יאיוי הצליחה להבהיר את עמדתה בנוגע למכירה של אומנות והאנשים הקונים אותה.

יאיוי שבה ליפן בשנת 1973 ולא הפסיקה לעבוד היא אישפזה את עצמה במוסד פסיכיאטרי בשנת 1977 ובמקביל לא הפסיקה לרגע ליצור עוד אומנות. בגיל 92 היא עדיין חיה במוסד בו אושפזה ומדי יום יוצאת לעבוד בסטודיו הסמוך.

לאחרונה בגיל 92 הקימה תצוגת ענק נודדת שעוברת במדינות שונות. התצוגה הגיעה לישראל ונמכרו עדכה מעל 40,000 כרטיסים. התערוכה נפתחה ב15 לנובמבר 2021 ותיסגר באפריל 2022

על פי הדיווחים של אלו שכבר ביקרו בתערוכה, מדובר באחת התערוכות המדהימות שיש בארץ והכרטיסים אוזלים במהירות.


נשים פורצות דרך בתחום הספרות

ג'יי קיי רולינג

ג'ואן נולדה בשנת 1965 בגלוסטרשייר באנגליה. לג'ואן הייתה לה ילדות קשה ואמה אובחנה כחולה בטרשת נפוצה מה שהפך את החיים שלה לקשים יותר. הספרים והכתיבה הפכו למפלט עבורה מחיי היום יום.

את סיפורה הראשון שעסק בארנב כתבה כבר בגיל שש. ג'ואן למדה באוניברסיטה צרפתית ושפות קלאסיות. הידע בשפות זרות שימש אותה רבות בהמשך חייה כשכתבה את סדרת הספרים מצליחה. רבים מהכישופים מבוססים על מילים בלטינית.

ג'ואן הגתה את הרעיון לעלילת "הארי פוטר" כשישבה בשנת 1990 ברכבת שהתעכבה בדרכה לתחנת קינגס קרוס בלונדון. היא כתבה את ההערות לעלילה על מפיות וניירות רבים.

בשנת 1993 הגיעה ג'ואן לאדינבורו, כשהיא מובטלת ובמזוודה שלושה פרקים ראשונים של ספרה. היא נהגה לכתוב כשהיא יושבת בבתי קפה ברחבי העיר כשביתה התינוקת ג'סיקה לצידה.

שלושת הפרקים הראשונים של הסדרה נדחו על ידי עשרה מוציאים לאור אך ההוצאה השניים עשר ביקשה לראות את שאר הספר ואפילו קנתה את הזכויות, הם ייעצו לג'ואן להשתמש בראשי שמות נייטרלים במקום בשמה האמיתי בטענה, שיש בנים רבים שנרתעים מלקרוא ספרים שנכתבו על ידי נשים.

סדרת הספרים הארי פוטר ואבן החכמים תורגמה לשבעים ושמונה שפות ונמכרו יותר מ450 מיליון עותקים!

בשנת 2012 השיקה את pottermore אתר לחובבי הארי פוטר, בשנת 2016 הסרט " חיות הפלא והיכן אפשר למצוא אותן" ומחזה בשני חלקים "הארי פוטר והילד המקולל" המשיכו את עולמו העלילתי של הארי פוטר לאחר תום סדרת הספרים.


נשים פורצות דרך בתחום המוזיקה

ביונסה

ביונסה נואלס קרטר היא אחת מאותן כוכבות הידועות בשמן הפרטי בלבד. ביונסה נולדה ביוסטון שבטקסס וכישרונותיה התגלו בגיל צעיר מאוד.

היא למדה בבית הספר לאומניות הבמה שם החלה להופיע בשירה עם בת דודתה וחברות אחרות לכיתה, הן הקימו להקת בנות הנקראת "דסטיניז צ'יילד" שנוהלה על ידי אביה של ביונסה מת'יו, וחתמו על חוזה עם חברת תקליטים.

האלבום הראשון שלהן שנקרא"DESTINY'S CHILD" נמכר במיליון עותקים, האלבום השני "THE WRITINGS ON THE WAII" נמכר כבר בתשעה מיליון עותקים.

במקביל להשתתפותה בלהקה ביונסה עבדה על פרוייקטים אחרים, בשנת 2001 היא שיחקה בהפקת CARMEN: A HIP HOPERA בשנת 2002 השתתפה בקומדיה אוסטין פאוארס: גולדממבר שהפך לסרט פולחן.

בשנת 2003 יצא אלבום הסולו הראשון שלה DANGEROUSLY IN LOVE ובשנת 2004 יצא האלבום האחרון של דסטיניז צ'יילד ששמו הנבואי DESTINY FULFILLED הגשים את עצמו, כשהלהקה התפרקה שנה לאחר מכן.

בתקופה הזאת ביונסה התחילה להופיע לבד והיא הרקיעה שחקים, האלבום השני שלה היה הצלחה כבירה, כמו הסרט המוזיקלי "נערת החלומות".

בשנת 2008 היא נישאה לזמר הראפ ג'יי-זי בטקס פרטי, אליו הוזמנו בין השאר חברותיה ללהקת הבנות .

בהמשך, היא ייסדה בית אופנה יחד עם אימה והשיקה בושם על שמה, היא הופיעה הופעה בלתי נשכחת ביחד עם שתי חברות מהלהקה הישנה שלה בסופרבול בשנת 2013 ובהופעה נוספת שלה בפברואר 2016 כללה מסרים פוליטיים. ההופעה שודרה מול מיליונים, ארוע שפוליטיקאים יכולים רק לחלום עליו!

ביונסה היא האמנית היחידה בהיסטוריה שכל ששת האלבומים שלה הגיעו למקום הראשון במצעד בילבורד , ובטקס "גראמי" בשנת 2010 היא זכתה בשישה פרסים. האלבום החמישי שלה LEMONADE מכר יותר מ800,000 עותקים בסוף השבוע הראשון ליציאתו!

ביונסה מהווה השראה לנשים בכל תחומי החיים. היא הצליחה לגעת בזכות המוסיקה ששרה בכלכך הרבה אנשים ולעורר בהם, תקווה, רצון להצליח ואמונה.


שלוש נשים עם הצלחות כבירות המעוררות בכולנו השראה. הן מראות לכולנו שגם אם החיים קשים ומאתגרים במיוחד, אסור להפסיק לחלום וצריך תמיד להאמין בעצמך שעוד תגיעי רחוק. התמדה ואמונה הם נתיב ההצלחה.




bottom of page