top of page

זכיות של ספורטאים ישראלים באולימפיאדת טוקיו 2020

עוד מעט שנת 2021 נגמרת, ושנת 2022 ממש מעבר לפינה, זה הזמן שלנו לסכם את השנה המטורפת הזו שכללה לא מעט דברים מעניינים כמו קורונה, הרכבת ממשלה חדשה ואיך לא... אולימפיאדת טוקיו! אז מה שנותר לנו לעשות, להגיד לשנת 2021 תודה רבה, היה טוב וטוב שהיה, ולספור את השניות לקראת שנת 2022. - רונה שוורץ ז2


בכתבה זו, אתמקד באולימפיאדת טוקיו 2020, אולימפיאדה עם הישגים מרשימים ביותר לישראל.

אולימפיאדת טוקיו 2020 התקיימה בתאריכים 23 ביולי – 8 באוגוסט 2021. האולימפיאדה הייתה אמורה להתקיים בשנת 2020 אך בשל הקורונה נדחתה בשנה. זו האולימפיאדה הראשונה שהתקיימה ללא קהל בשל מגבלות הקורונה.

המשלחת הישראלית כללה 424 ספורטאים, המשלחת הגדולה שנסעה לייצג את ישראל אי פעם באולימפיאדה. באולימפיאדה, ישראל השיגה 4 מדליות שמתוכן 2 מדליות זהב, ו 2 מדליות ארד. הישג מרשים אשר מיקם את ישראל במקום ה 39 מכלל המדינות אשר השתתפו בתחרות.




אבישג סמברג:

אבישג סמברג בת 20 מגדרה, לוחמת טאקוונדו ישראלית, אשר בגיל 15 רשמה את הישגה המרשים הראשון, זכייה במדליית ארד באליפות העולם שהתקיימה בקנדה. אז כבר היה ברור שהיא נועדה לגדולה. כעבור שנה זכתה במדליית ארד באליפות אירופה שהתקיימה בלרנקה שבקפריסין והשתתפה באליפות אירופה עד גיל 21. באותה שנה זכתה לראשונה באליפות ישראל לבוגרים בפעם הראשונה.

ב-2018 נשאה סמברג את דגל ישראל בטקס הפתיחה של אולימפיאדת הנוער בבואנוס איירס, בה סיימה במקום החמישי. ב-2019 זכתה במדליית ארד באליפות אירופה עד גיל 21 שהתקיימה בשבדיה.

סמברג זכתה ב-2020 באליפות ישראל במשקל עד 53 ק"ג ולא הייתה מיועדת תחילה להגיע למשחקים האולימפיים שתוכננו לאותה שנה, אבל דחיית האולימפיאדה בשנה אפשרה לה לצבור ניסיון ויכולת להעפיל למשחקים הנוכחיים. היא זכתה בסוף השנה שעברה באליפות אירופה עד 49 ק"ג ולאחר מכן, במאי האחרון, העפילה בצורה מרשימה למשחקי טוקיו דרך תחרות המיון שהתקיימה בבולגריה.

ברגע האמת, סמברג עשתה את הבלתי יאומן, וזכתה במדליית ארד בקטגוריית המשקל עד 49 ק"ג, לאחר ארבעה קרבות. מדליה זו היא המדליה האולימפית הראשונה בתולדות ענף הטקוואנדו בישראל. סמברג הפכה למדליסטית האולימפית הישראלית הצעירה ביותר, אשר עשתה זאת בגיל 19 בלבד. סמברג סיפרה בריאיון לאתר ynet לאחר זכייתה: "תמיד המאמן אמר לי שיש לי המון אופי, אני נלחמת גם כשאני לא רוצה" והיא המשיכה: "אני מאחלת לכל אחד שחולם בגדול להגיע לזה. צריך לחלום בגדול ובאמת לרצות את זה, צריך סביבה תומכת".






נבחרת ישראל בג'ודו:

נבחרת ישראל בג'ודו זכתה במדליית הארד, אחרי שבוע קשה מאוד של לא מעט הפסדים. נרשמה אכזבה גדולה ביותר מאחר ותלו תקוות רבות בנבחרת זו, אך ברגע הזכייה הנבחרת הראתה לנו מי הם בענק, המשתתפים באולימפיאדה מטעם נבחרת ישראל בג'ודו: גילי שריר, שגיא מוקי, רז הרשקו, פיטר פלצ'יק, תמנע נלסון- לוי, טוהר בוטבול, אורי ששון ולי קוכמן.

לאחר הזכייה המרגשת והמדליה שהביאו לישראל חברי הנבחרת שלנו היו בטירוף. בריאיון מיד לאחר הזכייה סיפרו חברי הנבחרת לאתר 12N:

שגיא מוקי אמר "כל אחד נתן את הלב והנשמה וזה מה שניצח פה, לבוא לכאן אחרי שכל אחד לא הצליח באישי זה דורש התעלות נוספת".

פיטר פלצ'יק: "משהו ביום המיוחד הזה, בזה שהיינו פה כנבחרת, זה מה שעשה את כל ההבדל, הספדתם אותנו מוקדם מדי".

תמנע נלסון לוי: "הראינו מה אנחנו שווים כנבחרת. אני נתתי הכל, רואים את זה על הגוף שלי, אבל לא אכפת לי".

גילי שריר, גיבורת היום: "האמנתי כל הזמן שאני יכולה לעשות את זה. ידעתי שאני לא פחות טובה מאף אחת פה. במצטבר בדקות נלחמתי הכי הרבה ועמדתי בזה״.

אורי ששון הוסיף: "התפללתי ועשיתי הכול כדי להביא מדליה אולימפית שנייה. זה לא הצליח לי באישי אבל אני גאה להיות חלק מהקבוצה הזאת ותודה להם!".

מאמן נבחרת הגברים, שיחד עם מאמן נבחרת הנשים שני הרשקו שהיה חלק חשוב מההישג, הוסיף: "״היום, ב-31.7 בשנת 1992, זה היום שבו פרצתי את המחסום הכי גדול בספורט הישראלי״.






ארטיום דולגופיאט

ארטיום, שנולד באוקראינה בשנת 1997, ידע מגיל צעיר מאוד שיהיה מתעמל. כבר בגיל 6 לקח אותו אביו להתאמן לראשונה אצל חברו. כשהיה בן 12 עלה עם משפחתו לישראל והמשיך להתאמן. באולימפיאדת הנוער בנאנג'ינג סיים במקום החמישי בשולחן הקפיצות, במקום השמיני בקרקע ובמקום העשירי בקרב-רב.

את הפריצה הגדולה שלו בקריירה עשה ארטיום לפני ארבע שנים כשזכה ב-2017 במדליית כסף באליפות העולם בתרגיל הקרקע, ושנתיים לאחר מכן שוב סיים שני. ב-2020 הוכתר לאלוף אירופה, ויש לו גם שתי מדליות כסף מהתחרות היבשתית (2018 ו-2019), וכן מדליית ארד על שולחן הקפיצות ב-2020.

באולימפיאדת טוקיו, ארטיום ייצג את ישראל במקצה התעמלות מכשירים, ביצע את התרגיל שלו בצורה טובה יחסית עם מעידה אחת מחוץ למזרן, שהובילה להפחתה של עשירית מהניקוד שלו. דולגופיאט קיבל ציון מרשים מאוד של 6.6 נק' על דרגת הקושי. על הביצוע קיבל ציון של 8.433 נק'. הציון הסופי - 14.933 נק'. ארטיום הצליח לעשות היסטוריה ולזכות במדליית זהב באולימפיאדת טוקיו 2020, ולהביא כבוד רב לישראל.

"אני רוצה להודות לכל מי שהגיע לפה. בא לי לבכות מרוב התרגשות, אני מודה לכל אחד", אמר דולגופיאט עם נחיתתו בארץ, "זה מאוד כיף. אחרי הזכייה הייתי שלוש שעות וחצי עם המדליה על הצוואר והיא כבדה. הייתי עייף וכל האדרנלין ירד אז פשוט הלכתי לישון".

ארטיום שיתף במחשבות שלו אחרי התרגיל בגמר: "עברו לי הרבה מחשבות בראש אחרי התרגיל הלא מושלם שעשיתי. כמעט לכל אחד היה סיכוי לעקוף אותי. הסיני עשה תרגיל טוב, אבל דרגת הקושי שלו הייתה נמוכה וזה לא הספיק לו".

"הלב והגוף שורף", אמר אביו של ארטיום, אולג, "אני לא יכול לתאר מה אני מרגיש. האמא אנג'ליקה: "אני שמחה ומאושרת, הילד שלי הגשים את החלום שלו. אני מגדלת את כל ילדיים כמו אלופים ומקווה שיהיה לו עוד לאן לשאוף. אני מבחינתי אשמור עליו כמו אמא טובה".






לינוי אשרם

האחת והיחידה,לינוי אשרם. רק בת 22 וכבר אגדה והצלחה מהלכת.

אשרם, היא ילידת ראשון לציון, החלה להתאמן בגיל 7, והפכה להיות המתעמלת האמנותית המצליחה ביותר בתולדות ישראל. בין התארים שבהם היא מחזיקה – אלופת אירופה בקרב רב מ-2020, וסגנית אלופת העולם ב-2018. בנוסף לאשרם עשרות מדליות שונות מתחרויות בינלאומיות, הן בקרב-רב והן במקצועות הבודדים – חישוק, כדור, אלות וסרט.

אשרם מודעת לציפיות ממנה ומבינה שכל דבר שהוא פחות ממדליה ייחשב לאכזבה לאומית. זהו המחיר של להיות אחת המתעמלות הטובות בעולם, שמראש סומנה כמועמדת מספר 1 לפודיום במשלחת. היא כבר מזמן הרבה מעבר לספורטאית, אלא מודל לחיקוי עבור אלפי ילדות שמנסות ללכת בעקבותיה ונרשמות לחוג התעמלות אומנותית. מתעמלת שגרמה לרבים לעקוב אחרי כל תרגיל שלה - מתחרות מקומית ועד אליפות העולם לפני שנתיים - ממנה חזרה עם ארבע מדליות.

אשרם כבר הוכיחה שהיא יודעת להתעלות ברגעים הגדולים, אבל כאן מדובר בלחץ מסוג אחר, כזה שהיא עדיין לא התמודדה איתו. זהו רגע האמת שכדי להגיע אליו הקדישה את רוב חייה, ושילמה על כך בוויתורים לא פשוטים.

אחרי שסיימה את טקס הענקת המדליות, אשרם התפנתה להתראיין. "אני לא מעכלת, הרגשה מדהימה לעמוד על הפודיום במקום הראשון. התרגשות שיא. נראה לי שרק בעוד שבוע-שבועיים אבין מה עשיתי. אני לא יודעת מה קורה איתי פה", אמרה האלופה האולימפית הישראלית.

על רגעי הלחץ בסיום כשחיכתה לציון הסופי של דינה אברינה על מנת להבין אם זכתה בזהב, אמרה אשרם: "רק היו חסרים תופים והייתי נופלת על הרצפה. זה היה הרגע הכי מלחיץ בחיי. אני שמחה שהעבודה הקשה שאני ואיילת זוסמן נתנו כל השנים האלה השתלמה בסוף".






אנו רואים ורואות שדבר אחד משותף לכלל המתעמלים והמתעמלות וזה המוטיבציה וההשקעה הרבה שלהם שהובילה להצלחות אדירות.

יישר כח.

תודה רבה לכולם על הקריאה, מקווה שנהניתם/ן


bottom of page