top of page

פטנטים: ההתחלה של שינוי

כולנו מכירים פטנטים, אנחנו שומעים עליהם בחדשות, בבית ספר, בעבודה וכמעט בכל מקום. הסיבה שהם הופכים לפופולריים כל כך היא פריצת הדרך, המקוריות והגיוון שבהם. כיצד פטנטים הצליחו להתחיל שינוי? אורי ימין.


פטנט הוא זכות משפטית הניתנת על ידי מדינה לבעל המצאה לתקופה מוגדרת (בדרך כלל, 20 שנה) . זכות משפטית זו, מאפשרת לבעל פטנט להיות הבלעדי שרשאי להשתמש בהמצאה ובהכנסות שמופקות ממנה. קיימים פטנטים בכל תחום: מדע, בית, ילדים, תינוקות, אופנה, קניות, נסיעות, רפואה, חקלאות ועוד...

היופי בפטנטים הוא היכולת של בני אדם לייעל או להמציא עזרים בנושאים השונים אשר ישמשו אותנו בחיי היומיום ויקלו עלינו בביצוע פעולות שונות. כיום, קיימות חברות "סטארט-אפ" ורישום פטנטים רבות אשר מקדמות את היזמים\ האנשים שחשבו על הפטנט ולהם הוא "שייך".

כולנו מכירים באיכות המוח הישראלי, הוא ממציא פטנטים רבים שזוכים להוקרה חוצת יבשות ואנו מדורגים במקומות גבוהים מאוד בכל הקשור ביזמות, פיתוח וחדשנות טכנולוגית.

ישנם מספר פטנטים ישראליים שעשו שינוי מהותי ושהשאירו חותם בתחומם:


דיסק און קי

מכשיר זעיר לאחסון נתונים למחשב, המשתמש בזיכרון הבזק לאחסון נתונים ובממשק ה⁻USB של המחשב להעברתם אל המחשב או ממנו. את המכשיר פיתחה לראשונה חברת M⁻systems הישראלית בראשות דב מורן. השם המסחרי שנתנה החברה למוצר הוא, "DiskOnKey" המרמז על גודלו הזעיר ועל ניידותו. המכשיר הפך נפוץ במהירות וזכה להכרה ושימוש רב ברחבי העולם.


דוד השמש

כיום כמעט אין בניין מגורים, בית או מקום תעשייתי שאין בו דוד שמש. דוד שמש הינו דוד חימום המשתמש באנרגית השמש (אנרגיה סולארית) לחימום המים. הוא זוהי המצאה פורצת דרך וחסכונית , במיוחד במדינות בהן רוב השנה יש שמש כדוגמת ישראל.


כיפת ברזל

מערכת הגנה אווירית אקטיבית ניידת ליירוט רקטות קצרות טווח, פצצות מרגמה וכלי טייס בלתי מיואשים שפותחה ומיוצרת בישראל. המערכת פועלת ביום ובלילה בכל תנאי מזג האוויר ומסוגלת להתמודד עם מספר רב של איומים בעת ובעונה אחת. מערכת "כיפת ברזל" זכתה להצלחה מבצעית חסרת תקדים ונהפכה לאחת מפריצות הדרך המוערכות ביותר שיצר המוח הישראלי.


חיסון שמריחים

בשנת 2003 חשפו חוקרי האוניברסיטה העברית בירושלים פיתוח מלהיב, המחליף את זריקות החיסון המכאיבות. בשיטה החדשה אותה פיתחה הדוקטורנטית אביבה ג'וסף, ניתן לחסן באמצעות טיפות או בתרסיס דרך האף.

זהו פתרון אידיאלי לרבים הסובלים מפוביית מחטים

על פי החוקרים, שיטה זו יעילה יותר מהחיסון בזריקה, והיא עתידה לסייע בהתמודדות בלוחמה ביולוגית או נגד האיום המתמיד של מגפת שפעת כלל עולמית. הפיתוח החדש זיכה את החוקרים בפרס עבור מחקר יישומי, והאוניברסיטה העברית כבר מנהלת מגעים עם חברות בינלאומיות לייצור תרופות להמשך פיתוחה ושיווקה המסחרי של השיטה החדשה.


טפטפות

אחד הפיתוחים הישראלים המוכרים ביותר הוא הטפטפות . זוהי שיטת השקיה יעילה, המאפשרת חיסכון של עשרות אחוזים בצריכת המים וכן, בכוח אדם (הטפטפות עובדות באופן אוטומטי). בשנת 1956 זיהה יעקב מוטס, בעל מטע בראשון לציון עץ שצמח עקב דליפה מצינור ההשקיה וכך, חשב כי ניתן לנצל את כל המים לגידול צמחים והמציא את הטפטפות.



לסיכום, תמיד יש לנו לאן לשאוף ולהתפתח בכל תחום בחיים, הכל מתחיל ונגמר ביצירתיות וברצון לחדש ולייעל את הפעולות היומיומיות שאנו מבצעים.

bottom of page