top of page

על הניסים ועל הנפלאות בתחום הרפואה

בתחילת חודש הבא חג החנוכה מגיע. חג זה היינו חג הניסים והנפלאות. בחג החנוכה מציינים את נס פך השמן אשר היה אמור להחזיק ליום אחד ובפועל החזיק לשמונה ימים. לא רק בחג החנוכה התחוללו ניסים. ניתן לראות שניסים מתרחשים כל הזמן בשלל תחומים ויש אנשים שגם רואים כי ניסים קורים בתחום הרפואה. מה הכוונה בניסים רפואיים ומה ההבדל בין ניסים רפואיים לנפלאות והמצאות הרפואה? - שירה טורג'מן יא4


כפי שנאמר חג החנוכה מלווה בשני ניסים עיקריים אשר קרו לחשמונאים בתקופת בית המקדש השני. הנס הראשון היינו ניצחונם של החשמונאים על היוונים אשר הם ניצחו למרות שהיו חלשים ומעטים יותר ( אנו מזכירים את נס זה בתפילת " על הניסים") ובנוסף הנס המדובר ביותר- נס פך השמן שלזכרו נקבעה המצווה להדליק נרות חנוכה. בעקבות ניסים אלו חג החנוכה נקרא גם בשם חג הניסים וחג הנפלאות אשר מדגישים בו את הטוב שקרה לעמנו ומזלנו הרב.

חג החנוכה, הוא הזדמנות טובה לחזור אל מקרים רפואיים אשר הצליחו רופאים לאחר עבודה רבה של חשיבה, תושייה ונחישות להציל חיים וכך גם למעשה לראות כי יש המחשבים את המקרים הללו ככותרת של "נס רפואי".

לכן אני אדבר על הניסים והנפלאות בתחום הרפואה אשר קיימים אנשים שרואים כי אנשים ניצלו באמצעות ניסים ויש כי רואים בזכות הרופאה שלנו והמצאותיה ובנוסף הראה מצב בו קיימת התלבטות במחלוקת זו.

אנשים הרואים כי ניסים מתרחשים בתחום הרפואה, רואים בניסים אלו אירועים שקרו לאנשים שהחזיקו מעמד ושרדו כנגד כל הסיכויים בצורה טבעית.

ההגדרה של נס הוא כינוי למאורע אשר חורג מדרך הטבע וההתנהלות הטבעית של העולם, ומיוחס להתערבות של ישות עליונה כדוגמת התערבות אלוהית או של שליחי האל. לכן ניתן להבין כי אנשים הרואים שניסים מתרחשים מבחינה רפואית רואים בכך שהם קרו באופן טבעי ולא בהתערבות הרפואה הקיימת.

לעומת זאת, ניתן לראות כי יש הרואים שאנשים ניצלים בזכות הרפואה שלנו.

הרפואה שלנו כל הזמן משתכללת ומתפתחת. בכל יום ויום ניתן לראות על המצאה חדשה או פיתוח חדש אשר עוזרים לאנשים. כל האביזרים האמצעים, הציוד , הצוות הרפואי שיש לנו בארץ עוזרים לכולנו בארץ ומנסים לפתור בעיות רפואיות של אנשים.

ב2018 באתר איגוד רופאי בריאות הציבור בישראל נאמר בפרויקט מיוחד לחנוכה עם המקרים שזכו לכותרת "נס רפואי", שהוא אינו אלא תוצאה של עבודה מקצועית מסורה של הרופאים והצוותים הרפואיים בבתי החולים בישראל.


בישראל הרפואה מתקדמת מאוד ומתפתחת. נכון ל2015 , מערכת הבריאות של מדינת ישראל דורגה מתוך 48 מדינות בעולם במקום השישי מבחינת יעילות המערכת. בישראל קיימים בתי חולים רבים הכוללים ציוד רב ואמצעים נגישים רבים אשר בהם יכולים הרופאים המנוסים שלנו לבצע ניתוחים ופעולות מסובכות רבות וקשות.

ניתן לראות כי גם מבחינת חיסוני קורונה מדינת ישראל הייתה הראשונה שהביאה את החיסונים מייד לארץ לאחר האישורים המתאימים יצאה במסע חיסונים לכלל התושבים בה.


גם מבחינת המצאות מדינת ישראל על המפה. קיימות המצאות רבות אשר במהלך השנים ישראל פתחה והמצאות אלו משפיעות גם על העולם. גם בתחום הרפואה קיימות המצאות רפואיות אשר פותחו.

אחת מהן היא הקופקסון. התרופה לטיפול בטרשת נפוצה, קופקסון, היא ההצלחה היחידה שהייתה עד כה לתעשייה הישראלית בתחום פיתוח תרופות מקוריות. התרופה פותחה על ידי טבע, שהפכה בעזרתה לענקית תרופות בינלאומית, על בסיס מחקר שניהלו שלושה חוקרים במכון ויצמן: מיכאל סלע, רות ארנון ודבורה טיב לבואם.


יתר על כן, כדי להמחיש את השפעתה הרבה של הרפואה בישראל, אציג דוגמה נוספת אשר בה ניתן לראות את נפלאות הרפואה. בכתבה בחדשות 13 בחודש ספטמבר תואר הסיפור המעורר השראה של יובל בן השבע שנולד עם שיתוק מוחין ובעקבות כך נולד עם מוגבלויות בהליכה. בזכות הרפואה שלנו אשר ביצעה הליך רפואי חדשני יובל החל ללכת מחדש!

בנוסף קיימים אירועים אשר נגרמת התלבטות במחלקות זו- האם האירוע הוא נס רפואי או שזה נגרם בזכות הרפואה שלנו.

לדוגמה קרה אירוע בו בן אדם אחרי עשר שנים של תרדמה התעורר לחיים. האם דבר התחולל באמצעות נס רפואי או בזכות הרפואה עצמה והמצאותיה? זו דוגמה אחת למחלוקת בין נס רפואי ובין נפלאות הרפואה אשר עד היום לא מסכימים על תשובה אחת.


לסיום למרות שניתן לראות אירוע כנס רפואי ויש הניתן לראות אירוע כהצלחה רפואית בזכות הרפואה שלנו חשוב לראות כי מדינתנו בתחום הרפואה חזקה מאוד ובעלת אמצעים רבים שיכולים לעזור לנו מבחינה רפואית וכי הכי חשוב זה שהרופאים שלנו כל הזמן חושבים ועובדים על ההמצאה והחידוש הבא.



bottom of page