top of page

סרט המדע הבדיוני הראשון אל מול סרטים היום

לפני שאתחיל להסביר על ההבדלים בין הסרט הראשון בז'אנר המדע הבדיוני לבין הסרטים באותו הז'אנר שיצאו בשנים האחרונות, קצת על מהו סרט מדע בדיוני וסקירה על סרטים מסוג זה

סרט מדע בדיוני זהו סרט בו הדגש העיקרי והמורגש בעלילה הוא הטכנולוגיה המתקדמת. בסרטים מהסוג הזה יש לרוב הרבה מאוד אפקטים מיוחדים על מנת להדגיש ולהציג טכנולוגיה עתידית, עולמות רחוקים, חייזרים וכ'ו. סרטים אלו יכולים להיות מבוססים על ספרים כתובים ועל תסריטים מקוריים. בשנים האחרונות סרטי מדע בדיוני רבים השתלבו עם ז'אנר סרטי הפעולה, ניתן לראות זאת על ידי הנושאים שמופיעים ברוב הסרטים הללו: מסעות בחלל, מפגשים עם חייזרים, רובוטים, אנדרואידים ובינה מלאכותית, מסע בזמן, הנדסה גנטית, סרטי גיבורי-על, סרטי קומיקס וכו'.

ב1- בספטמבר 1902, בצרפת, הבמאי ג'ורג מלייס הקרין סרט מהפכני שהז'אנר שלו לא נראה מעולם, שמו של הסרט היה "מסע אל הירח", בסרט היה שילוב של דמיון וכושר המצאה שלא נראו מעולם ועמדו לשנות את הקולנוע כפי שהכירו אותה אז.

בסרט נשלחו חבורת אסטרונומים להרפתקה של 14 דקות בירח. מהסרט נולדו טכניקות רבות שלא השתמשו בהם לפני, בנוסף על כך חלק מהטכניקות משמשות אותנו גם היום. סרט זה נחשב כסרט מדע בדיוני מכיוון שבאותה התקופה לא חשבו שנגיע לירח בזמן הקרוב (רק בשנת 1969 נחתו לראשונה בני אדם על הירח, שישים ושבע שנים לאחר מכן). הסרט בוסס על ספרים ולא על תסריטים מקוריים, הספרים שהיוו את רוב ההשראה הם "מן הארץ אל הירח" של ז'ול ורו ו"האנשים הראשונים על הירח" של ה"ג ולס. זמן ההקרנה של הסרט היה כ 14 דקות וב16 פריימים בשניה, לצורך השוואה זמן הסרט 'dune' שיצא בשנת 2021 היה 155 דקות וב24 פריימים בשניה. ניתן לראות כי בזכות הטכנולוגיה החדשנית אורך הסרטים הכפיל את עצמו כמה וכמה פעמים.

הסרט היה רחוק ממושלם, מורגש מאוד שמלייס היה חדש בתחום (לפני שהתחיל להיות במאי היה מנהל תיאטרון ואמן אשליות). הנוף הירחי בסרט מזכיר תפאורות של תיאטרון, הסרט מיושן מאוד לעומת טכניקות האפקטים המתקדמות של ימינו המיוצרות על ידי מחשב, דבר שלא היה קיים בעבר. האפקטים שהם השתמש כוללו הדבקה של פנים לכוכבים, שימוש יצירתי בחיתוכים כדי להציג תופעות בלתי אפשריות ובעיקר שפע של דמיון ויצירתיות. היום הכול נעשה בעזרת כלים טכנולוגיים, יש מסך ירוק ובעזרת עריכות עם מחשב בקלות מוסיפים רקע של כוכבים.

ישנם אנשים רבים שחושבים שסרטים ישנים כאלו הם עדיין מרהיבים ואף יותר טובים מהסרטים של היום, אבל מי אנחנו שנתווכח .

הסרט זכה להצלחה רבה ועד היום נחשב לסרט המפורסם ביותר שמלייס הוציא. אחרי פרישתו של מלייס מהתחום הסרט נשכח ונעלם מהכותרות. הוא התגלה מחדש בראשית שנות ה-30, כשהעניין ביצירתו של מלייס ובתרומתו לקולנוע התעורר מחדש.

לסיכום, כתוצאה מהסרט שיצא ב1 בספטמבר 1902 הייתה מהפכה קולנועית עצומה. מאז עד היום יצאו אלפי סרטים בז'אנר המדע הבדיוני. לכבוד התאריך המיוחד הזה אני ממליץ לכם לצאת עם חברים ולראות סרט מהז'אנר הבדיוני בקולנוע, הפעם שתלכו אני ממליץ לכם לנסות לראות ולהבין איך הסרטים השתנו, איך הטכנולוגיה מאפשרת לאנשים היום להפיק סרטים באיכות וברמה גבוהה בהרבה מאז 1902. בנוסף לשינוי במראה נסו לשמוע את השינוי גם בסאונד, להזכירכם פעם לא היו את הרמקולים החדשניים שיש היום בבתי הקולנוע.

ישנם המון סרטי מדע בדיוני חדשים שיוצאים מדי שנה, הנה כמה סרטים מהז'אנר שאני ממליץ לכם לצפות בהם: "חולית" מאת פרנק הרברט, למרות שהסרט נגמר עם סוף פתוח ויצא סרט המשך רק עוד שנה אני ממליץ לצפות ולחכות בציפייה לסרט הבא. סרט נוסף שאני ממליץ עליו הוא "ספיידרמן: ברחבי ממדי העכביש" מאת בריאן מייקל בנדיס, בכדי להבין את העלילה תצטרכו לראות גם את הסרט "ספיידרמן: ממד העכביש" מאת בריאן מייקל בנדיס.







bottom of page