top of page

סלמאן חבקה - דרוזים ועזרתם במלחמה

הדרוזים - גיבורי המדינה בחזית:


סלמאן חבקה בן 33 מיאנוח-ג'ת, מפקד גדוד 53 של חטיבה 188 נפל בקרב בצפון הרצועה, הוא היה החלל השני מכפר יאנוח שנפל מתחילת המלחמה. הראשון הוא סגן אלוף עלים עבדאללה.

חבקה היה גיבור דרוזי שהציל עשרות אנשים ב-7 באוקטובר, אחיו הצעיר תאמר סיפר עליו: "סלמאן היה לוחם אמיץ, הוא נלחם בכוח עצום. הוא היה אדם אדיב מקצועי וחכם. זו אבידה גדולה לכפר, לעדה הדרוזית ולכל המדינה. בשבת השחורה הוא יצא מכפר יאנוח לעבר בארי. הוא נלחם שם כגיבור והרג המון מחבלים. נפגשתי איתו בשבת האחרונה אצלו בגדוד, זו הייתה הפעם האחרונה שראיתי אותו. סלמאן תמיד אהב להשקיע ונתן מעצמו לטובת המדינה".

במהלך מלחמת חרבות ברזל, נלחם במחבלי הנח'בה של חמאס והג'יהאד האיסלאמי בטבח בבארי, הוא היה אחד החיילים הראשונים שהגיעו לאזור עם היוודע היקף פלישת חמאס, לאחר שנסע בשני טנקים עם מספר מחייליו כדי להצטרף ליחידת צנחנים כבר במקום. בהוראתו של תת-אלוף ברק חירם, הפגיז חבקה בתים לפני שהחיילים חיפשו בהם בני ערובה.

חבקה נהרג בקרב לחילוץ מפקד גדוד 13 של חטיבת גולני. מג"ד 13 לסלמאן ז"ל בקשר: "אני חילצתי אותך ועכשיו אתה באת לעזור לי".




סלמאן נפל בליל יום ד׳ (ה-2 בנובמבר 2023) במהלך קרב עם מחבלי ארגון הטרור חמאס בצפון רצועת עזה. לוחמי גדוד 13 מחטיבת גולני ניהלו לחימה קשה מול חוליות מחבלים בצפון רצועת עזה במהלכה עשרות מחבלים ירו טילי נ"ט (נגד טנקים), השליכו מטענים ותקפו את הכוח. באותו הלילה, לאחר שלחם בגבורה והשלים את הלחימה עם חיילי גדוד 13, מפקד גדוד 53 נפל בקרב. שר הביטחון יואב גלנט אמר בהצהרתו באותו היום, כי ביקר את נכבדי העדה הדרוזית לאחר נפילתו של חבקה בן העדה, וכי הם אמרו לו כי הם רוצים שצה"ל לא יעצור עד להסרת האיום של חמאס בעזה. סלמאן הוא דוגמא אחת מבין רבות על דרוזים אשר סיכנו את חייהם במהלך אירוע הזוועות של ה-7 באוקטובר ואף כיום בכוח הסדיר של צה"ל ובכוחות ששומרים על היישובים.


סיפור נוסף מבין סיפורי הגבורה הרבים הוא הסיפור של סגן סאדק סעיד, מפקד מרפאה בחטיבת כפיר, שהשתתף בפינוי הפצועים הראשוני בקיבוץ בארי וחתר למגע כדי להציל כמה שיותר אנשים באזור. גם רס"מ עמיר דיב מפקיעין, נשוי ואב לשלושה ילדים, קיבל שיחת טלפון באותו בוקר שחור. הוא מנהל עבודת טנ"א בגדוד 51, וכבר ב-6:40 עדכן אותו מנהל עבודת לוגיסטיקה שעובד במקביל אליו על המתרחש בגזרתם. "התחלתי לנסוע דרומה, במטרה להגיע לגדוד שלי בכיסופים", שחזר, "במהלך הנסיעה, באזור אורים, הייתה היתקלות עם מחבלים ומצאנו שם שני חיילים פצועים. אני ועוד נגד פינינו אותם לסורוקה. בבית החולים פגשתי לוחם מהגדוד שפינה עצמאית בדוד ממוגן את אחד הפצועים מהמוצב, והחלטתי לנסוע איתו חזרה לאורים".


ראש העדה הדרוזית, שייח׳ מופאק טריף, שיגר מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו בדרישה לשנות את המדיניות ואת מעמד העדה הדרוזית בישראל.


בתחילת מכתבו, תיאר השייח׳ את גבורתם של בני העדה הדרוזית בלחימתם ב״חרבות ברזל״, ששילמו בין היתר מחיר כבד עם ארבעה נופלים בקרבות בצפון ובדרום: ״בחודש החולף, נלחמים בגבורה בני העדה הדרוזית לאחר שנקראו לדגל בצו מוסרי להגן על המדינה ואזרחיה״.

״צוואת הנופלים די ברורה, יחד במלחמה למען ביטחון המדינה, יחד בשגרה למען בניין המדינה. נולדנו להיות יחד, נאמנים בחיים ובמוות״, כתב. בהמשך התייחס לחוק הלאום וחוק קמיניץ שזורעים כעס ותסכול בקרב רבים מבני העדה הדרוזית: ״מזה שנים רבות, נלחמת העדה הדרוזית על זכויותיה האזרחיות ומעמדה בישראל. חוק הלאום שחוקק בקיץ 2018 לצד מדיניות מפלה וממושכת בסוגיות הדיור, התכנון והבנייה בצירוף מדיניות אכיפה דורסנית כנגד תושבים דרוזים שבנו בתי מגורים על אדמות פרטיות המתבטאת בצווים וקנסות המגיעים לכדי מאות אלפי שקלים, הביאו את העדה לצומת דרכים ביחסים עם רשויות המדינה, שהתעלמו פעם אחר פעם מהדגלים האדומים והשחורים שהונפו בפניהם״, המשיך לתאר.

בין היתר התייחס לחוק קמינץ:״זה הזמן בו הממשלה צריכה להודיע על ביטול הצווים שהוצאו כנגד בתי המגורים ביישובים הדרוזים שנבנו על קרקע בבעלות פרטית ועל מחיקת הקנסות שהוטלו כנגד בני העדה הדרוזית שבנו בתי מגורים ביישובי הגליל והכרמל״. עוד הוסיף במכתבו כי ״הציבור בישראל, מכל קצוות הקשת הפוליטית, דורש כי העדה הדרוזית תקבל את מלוא הזכויות המגיעות לה במדינה, בזכות ולא בחסד, בשוויון מלא ובפתרונות לסוגיות הייחודיות של העדה. סדר היום החדש של המדינה והסדר הלאומי לאחר המלחמה, חייב לכלול הסדרת כלל הסוגיות האזרחיות של העדה וטיפול יסודי בכל הבעיות מן השורש.״בשם האחדות בעם, שכל נבחרי הציבור מצדדים בה מפרוץ המלחמה, אבקשך כי תפעל באופן אישי החל מהיום להגשמת ויישום כל דרישות העדה הדרוזית כמפורט לעיל, בכל תחומי החיים ובמעשה חקיקה״, ובכך סיים את מכתבו.


לא יצא לי הכבוד לפגוש את הגיבורים הדרוזים הללו אשר חלקם הובאו למנוחות בקרבות בצפון וברצועה, הייתי רוצה לפגוש את סלמאן חבקה ולהודות לו על כל שעשה למען המשפחות ועל האומץ האדיר שלו להילחם למרות כל הסיכונים לחייו. כעת איני יכול לעשות זאת מכיוון שחבקה ז"ל מת בצפון בעודו מנסה לחלץ את מפקדו, הוא ו3 לוחמים דרוזים אחרים נהרגו בקרבות אינטנסיביים, בזמן שסיכנו את חייהם עבור המדינה שלנו, לא למען הדרוזים אלא למען מדינת ישראל.

מדינתנו מאוחדת יותר מאי פעם כנגד האיום של חמאס, סבלנו עם איום מתמיד וסבלנו אבידות רבות של ילדים, הורים, קשישים, ואף תינוקות שבחלקם נחטפו ובחלקם נרצחו לפני שעוד הספיקו לומר את מילתם הראשונה. זוועות אלו הן שמאחדות את העם - דרוזים, יהודים ואף ערביי ישראל בחלקם אשר תומכים ביהודים לשם המטרה שהיא להשמיד את חמאס ולעקור את יכולותיו מן היסוד.

הדרוזים מביעים את תמיכתם בישראל וניתן לראות עדויות רבות לכך בסרטונים שמראים דרוזים מחלקים מים לכוחות צה"ל, בחיילים סדירים ואף מילואימניקים דרוזים שנלחמים לצד היהודים כאחים לנשק, וניתן לראות כי למען המדינה הם מתעלמים מכל הרע שנגרם להם ונלחמים באחדות מלאה, עוזרים לצה"ל גם כתושבים מן הסדרה, ומראים שהם חלק בלתי נפרד מעם ישראל שאינו מכיל רק יהודים אלא גם ערבים, דרוזים ובדואים שכולם בעלי זיקה למולדת שהיא ישראל.


יש בנו את החובה להמשיך קדימה למרות הקשיים, ולהסתכל על החיילים שלנו בגאווה, כי הם מסכנים את חייהם כדי שנהיה בטוחים מפני האיום של החמאס. סיפורי הגבורה אינם נגמרים בחבקה, והוא אינו הקורבן האחרון המלחמה תימשך לזמן רב ואנו יכולים רק לקוות ולהתפלל בשביל הלוחמים הדרוזים והיהודים שמגינים עלינו וינצחו את האיום שמוטל עלינו, לזכר הנופלים ולמען שחרור החטופים.

בשש לאחר המלחמה יחזרו החיילים הדרוזים אל בתיהם בכפרים וימצאו הודעות קנס המחכות להם בגין בנייה לא חוקית בהתאם לחוק קמיניץ. 4,000 דוחות כאלה – בני מאות אלפי שקלים כל אחד - בגין בתים שנבנו על אדמות פרטיות, אולם לא זוכים לאישור משום שהחוק לא מאפשר תוכניות מתאר ועתיד בכפרים הדרוזים. כדי להוסיף ולזרות מלח על פצע העלבון נחקק ב-2018 חוק הלאום, שהפך את הדרוזים לאזרחים סוג ב' – כרגע באופן דקלרטיבי, ובהמשך גם באופן מעשי. את הזעם ראינו כבר לפני כמה חודשים, בפרשת הטורבינות, בדרג המנהיגותי הכי בכיר. זה היה אירוע חריג בעדה הדרוזית, השומרת כעיקרון ברזל על הבעת נאמנות וממלכתיות בכל מחיר.

הדרוזים מביעים דוגמה שמספר עמים יכולים לחיות במדינה אחת בשלום ובאחווה, וכי אנחנו היהודים לא לבד בלחימה אלא יש לנו גיבוי מהדרוזים שהם ישראלים לכל דבר אשר גם הם נלחמים בקרבות שלנו, והצילו את החיים של משפחות רבות של יהודים.





bottom of page