top of page

גבורה אינה רק הצלת חיים אלא גם הבאתם

גיבור - בהישמע המילה, רבים מאיתנו יעלו בדמיונם גיבור על בחליפה, אחד שמציל את כולם כנגד נבל העל או האנושות עצמה; גיבור פנטסטי. במקום, חלקנו יחשבו על גיבורים אמיתיים, "הספיידרמן השכונתי" של חיינו: רופאים, עוצרי שוד, מכבי אש ועוד המון.

המילה גיבור לעומת זאת, מייצגת ספקטרום רחב של התנהגויות, גישות ומעשים שהאדם מבצע. גיבור יוגדר כאדם חזק, בעל תושייה, טוב לב, אמיץ, עם נכונות לעזור ועוד המון.

שדמה רווה היא אישה פעילה ותוססת בשנות ה40 לחייה. היא אמא אוהבת לשלושה ילדים מהרצליה. היא בעלת גן ילדים, אישה מצחיקה, כיפית ונעימה, אשר החליטה בחייה לקיים הליך פונדקאות. הרצון לתרום ולעזור תמיד היה קיים אצל שדמה, והיא חיפשה איך אפשר לממשו בצורה אקטיבית, מעבר לתרומה כספית, זאת לצד זאת לצד המשימות המורכבות שבחייה ממילא.

את יכולה להסביר קצת מהי פונדקאות?

פונדקאות היא נשיאת עובר ברחמה של אישה עד לידתו של התינוק ומסירתו להוריו המיועדים, ישנם מספר סוגי פונדקאות, פונדקאות מלאה - בה האישה תורמת את רחמה ומבצעת תהליך הריוני בלבד, ופונדקאות חלקית - בה האישה תורמת תהליך הריוני הכולל ביצית משלה.

מתי עלה לראשונה הרעיון לפונדקאות?

בשנת 2010, עם אירוע השרפות בכרמל נהרגו אנשים רבים, ביניהם, בנם היחיד של חברם של הוריי. בעקבות האירוע, החליטו החברים שהם מעוניינים להביא ילד נוסף, עקב גילם היה עליהם לפנות להליך פונדקאות.

כשהם היו בניסיון הרביעי (מתוך 6 מאושרים על ידי ועדה) עם אם פונדקאית אחרת והעובר עדיין לא נקלט, הגיעו אליי. באותה תקופה לא הייתי עדיין חלק בחברת הפונדקאיות ובחרתי להתחיל את תהליך המיונים הבוחן האם אני כשירה נפשית ופיזית לתהליך. ההחלטה להיות פונדקאית אינה קלה וכוללת מבחנים רבים הבוחנים גם אותי וגם את סביבתי, בן זוגי, ומשפחתי, מבחנים שחובה לעבור על מנת לקבל את האישור.

התהליך ארוך זה היה עוד רלוונטי עבורך ועבורם כשקיבלת את האישור?

עד שסיימתי את התהליך וקיבלתי את האישור להיות פונדקאית, הזוג הצליח להיכנס להריון עם הפונדקאית השנייה.


אז איך המשכת?

מאחר שכבר קיבלתי את האישור, החלטתי לחפש זוג אחר לעשות עבורו פונדקאות. בארוחת ערב משפחתית עלה נושא הרצון להיות פונדקאית לזוג אחר. משם זה התגלגל לזוג חברים של בעלי שצריך פונדקאית. לאחר בדיקות ושיחה בנינו החלטנו ללכת על התהליך ביחד שלושתנו, הליך של פונדקאות מלאה, ולהתחיל את טיפולי ההפריה.

ספרי לי קצת על הטיפולים.

הטיפולים היו ארוכים ודרשו משלושתנו לפנות זמן לבדיקות, נסיעות. היו כרוכים במעמסה נפשית, מתח בין טיפול לטיפול, ציפייה, המתנה וגם אכזבה כאשר העובר לא נקלט. לאחר שישה ניסיונות בהם לא נקלטו העוברים, פנו אליי בני הזוכ, ושאלו אותי אם זה בסדר מבחינתי לגשת לוועדה ולבקש אישור לעוד 3 ניסיונות. כיוון שהיינו בתהליך כבר שנתיים הלכתי איתם בלב שלם.

ומה קרה לאחר מכן?

בניסיון השביעי אכן נקלט העובר ובעצם התחיל מצב חדש, אני, אישה בהריון, וגבני הזוג, ההורים המצפים. לאורך כל אותה התקופה הם היו שם בעבורי לכל הצרכים שלי ושל ביתי.

ספרי לי איך הרגשת בהריון?

בשלושת החודשים הראשונים סבלתי מבחילות נוראיות ותחושת חולי. ההורים המיועדים נענו לקושי ועזרו לי בכל הנדרש. הקשר בין 2 המשפחות הוא מה שהעניק לתהליך ערך מוסף והזכיר באופן תמידי את היופי שבתהליך. התחושה החוזרת שהמצב הוא אינו שניים נגד אחת, אלא שלושה יחד, קישרה וחיזקה בנינו. תקופת תשעת החודשים הייתה מלאת חוויות, ביניהם הגילוי המבורך כי מדובר בזוג תאומים, בן ובת, ורעלת ההיריון שדרשה ממני להישאר בבית החולים לתקופה של כחודש.

ואיך הייתה הלידה?

מסיבות אישיות החלטתי לדרוש ניתוח קיסרי, דבר שהוסיף לסיכון שלי בהשוואה ללידה טבעית, שכן מדובר בניתוח, אך לתחושתי היה בטוח יותר לשלום התינוקות. יום לפני הניתוח המיועד הוזעקו כולם לניתוח חירום עקב מצוקת אחד העוברים והתינוקות נולדו יום קודם לתאריך המתוכנן, ב7.4.2015, לידתם הביאה אושר גדול לשתי המשפחות.

ההחלטה להיות פונדקאית היא החלטה קשה ולא קונבנציונלית הכוללת בתוכה המון קשיים נפשיים ופיזיים,

ועדיין שדמה מצאה בה את ההזדמנות לתרום לזולת לצד ניהול חייה והחליטה ללכת עליה. לא כל יום אישה תבוא ותגיד, "יש לי רחם פנוי אולי אעזור למישהו." הראייה של הסביבה והרצון לעזור למתקשים בה והאומץ לעשות דבר המסכן אותה מבלי לחשוב עליו פעמיים או להתעכב עליו מעניקים לשדמה ללא כל צל של ספק אות של גבורה.



bottom of page