top of page

נשים פורצות דרך בתחום הטכנולוגיה

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס), נשים מהוות מעל למחצית כוח העבודה בישראל אך הן מהוות רק כשליש מהעובדים השכירים בהיי־טק. יתר על כן, בתפקידי הליבה בארגונים הטכנולוגיים יש נוכחות בולטת יותר של גברים ורק 22% מסך המשרות בתחומי המו״פ הם של נשים. בסטארטאפים נוכחות הנשים מצומצמת ביותר. לעומת זאת, בתפקידי המעטפת (אדמיניסטרציה, משאבי אנוש, שיווק), יש נוכחות בולטת יותר של נשים בארגוני ההיי-טק ובסטארטאפים. - אורי ימין

למרות עלייה במספר המוחלט של נשים המועסקות כשכירות בהיי-טק, במהלך שנת 2016 חלה ירידה של 10% במספר הנשים שהועסקו בהיי-טק. באותה שנה שכר הנשים שכן מועסקות בהיי-טק ירד ב-3%, בזמן ששכרם של הגברים רשם עלייה של 14%.

בפועל, נשים רבות מעידות כי הן מרגישות שקיימת תקרת זכוכית שהן מתקשות לשבור רק בשל היותן נשים.

אך עם זאת, ישנן נשים רבות שתורמות לפיתוח חזית הטכנולוגיה, מכשירות את דור המתכנתים החדש, נלחמות למען צמיחתן של חברות גדולות, ומבצעות עסקות של מיליוני שקלים.




בכתבה זו אציג מספר דוגמאות לנשים שתורמות תרומה משמעותית לתחום הטכנולוגי ועומדות בחזית הטכנולוגית של מדינת ישראל .

· ד"ר טליה גולן- מנהלת מחלקת הלבלב במרכז הסרטן, ביה"ח שיבא: בעלת דוקטורט ברפואה מאוניברסיטת תל אביב, פיתחה תרופה מאריכת חיים לחולי סרטן לבלב גרורתי- לראשונה זה 40 שנה שהוצגה פריצת דרך בטיפול במחלה. כמו כן, ד"ר גולן מנהלת את יחידת המחקרים הקליניים במרכז הסרטן.


· שירי דולב- נשיאת NSO: בעלת תואר ראשון בהנדסת חשמל ותואר ראשון במדעי המחשב מאוניברסיטת תל אביב. דולב עומדת בראש חברת הייטק המפתחת תוכנות ללוחמת סייבר ולריגול דיגיטלי. שווי החברה נאמד בכמיליארד דולר.


· ד"ר אביטל שריפט- מנהלת מפעל הטילים, תע"א: בעלת תואר ראשון ושני בהנדסת חשמל מהטכניון ודוקטורט במחלקה למתמטיקה שימושית ומדעי המחשב במכון ויצמן.

ד"ר שריפט הינה האישה היחידה שעומדת בראש מפעל טילים והשנה היא אף חשפה פיתוח חדשני- החימוש המשוטט "מיני הארפי", ממדיו קטנים, והוא משלב את היכולות של המשוטט "הארפי" ושל משוטט אחר בשם "הארופ", מה שמאפשר לו להגיע למטרות שמרוחקות עד כ–100 ק"מ - ולהתפוצץ עליהן.


· זהבית כהן- מנכ"לית קרן אייפקס ישראל: בעלת תואר בחשבונאות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת פיטסבורג.

כהן עומדת בראש אייפקס ישראל המחזיקה בבית ההשקעות הגדול ביותר במשק, "פסגות".


· לימור בקר- מנכ"לית קרן המילטון ליין בישראל: בעלת תואר ראשון במשפטים ותואר שני במנהל עסקין מקלוג רקנאטי.

בקר מנהלת השקעות של גופים מוסדיים ישראליים, אלה משקיעים דרכה בעולם בהיקף של מעל לשלושה מיליארד דולר. השנה רשמה פעילות שיא, שבה השקיעה עבור הגופים המוסדיים בישראל בהיקף של מעל מיליארד שקל.


· ד"ר דורית דור- חלוצת הסייבר הישראלי, סמנ"כלית המחקר והפיתוח של צ'ק פוניט: ד"ר למדעי המחשב וזכתה בפרס ביטחון ישראל במהלך שירותה הצבאי ביחידת 8200.

"המטרות והיעדים שלי משולבים בממד המקצועי והאישי. ברמה האישית אני חותרת להמשיך ולהתפתח – אני אוהבת ללמוד תחומים חדשים ולהכיר אנשים ותרבויות. ברמה המקצועית, כמי שנושאת באחריות לפיתוח המוצרים, למחקר ולפיתוח העסקי של צ'ק פוינט, אני מרגישה שעלי מוטלת האחריות לפצח את מגמות העתיד ולהתכונן אליהן כבר עכשיו."


ניתן לראות פה רק כמות קטנה של נשים מצליחות בתחום המדעים טכנולוגיה, אך בפועל יש הרבה יותר. כבית ספר שעוסק בתחומים אלו עלינו להמשיך לתמוך בנשים אלו שמצליחות למרות הקושי המגדרי שיש להן.








bottom of page