top of page

הפסיחה על בית הספר

כבר שנה שלמה שאנחנו לומדים בבית ולא הולכים לבית הספר, כבר שכחנו איך זה ללמוד עם חברים, לצאת להפסקות ביחד, להילחץ ממבחנים ובכלל איך נראה בית הספר. אני בטוחה שהגעגוע לבית הספר הופיע אצל כל אחד מאיתנו בשלב מסויים בתקופה של הקורונה, אבל למה כל-כך התגעגענו?-עדי רוזנשטיין י4



הלימודים בזום נוחים מאוד לכולנו, התלמידים והמורים יכולים להתעורר קצת יותר מאוחר בבוקר מימים שבהם הולכים לבית הספר, אין צורך ללכת ברגל לבית הספר או להגיע בתחבורה ציבורית, אפשר לאכול בכל זמן שמתחשק ואפילו להיכנס לשיעור בפיג'מה (או רק במכנסי פיג'מה שלא רואים מהמסך). אבל כמו שיש יתרונות ללמידה מרחוק כך גם יש חסרונות, לשבת כל היום מול מסך המחשב זו משימה לא פשוטה. רבים מאיתנו מצאו את עצמם יושבים על הכיסא מול מסך המחשב ולומדים מזריחה עד שקיעה, האווירה הטובה של בית הספר כבר נשכחה מזמן ופניו של בית הספר השתנו לצורת מחשב. תלמידים חדשים שהצטרפו לבית הספר לא זכו להרגיש את האווירה הטובה והמיוחדת של בית ספר הנדסאים והיו צריכים להשתלב ולהכיר אנשים דרך המחשב. אני חושבת על כמות החברויות שיכלו להיווצר השנה והאמת שזה קצת עצוב אבל לפחות קיים פיתרון ללמידה מרחוק.




בית ספר הוא לא רק מקום ללמידה, בית ספר הוא גם מקום לפגישות עם אנשים ויצירת חברויות, פיתוח שיחות וחווית חוויות חברתיות. השנה איבדנו חלק חשוב מאוד מבית הספר, לא רק בית הספר שלנו אלא כל בתי הספר! איבדנו את החלק החברתי של בית הספר. ללמוד זה כיף ומעשיר אבל לפעמים זה מרגיש כאילו לקחו לנו את החלק הטוב ביותר של בית הספר והשאירו אותנו עם החלק ה"בסדר" שלו. הלמידה המשותפת למבחנים, ההפסקות ושעות החלון, הטיולים והפעילויות הלימודיות והחברתיות כל אלה ועוד היו חסרים לכולנו מאוד השנה, אפילו העייפות הקולקטיבית אחרי יום לימודים ארוך הייתה חסרה מאוד.




שאלתי שתי תלמידות האם הן מתגעגעות ללכת לבית הספר ולמה הן הכי מתגעגעות או לא מתגעגעות:

תלמידה 1: "בגדול זאת שאלה קצת מורכבת כי אין לי תשובה חד משמעית. יש יתרונות וחסרונות משמעותיים בכל אחת מהאפשרויות אבל אני כן יכולה להגיד שלאחרונה בהחלט הגעתי למסקנה שנמאס לי. אני צריכה שינוי, אחרי כמה ימים, שעות בודדות בבית הספר הבנתי שזה כן קצת חסר... בנוסף אני מאמינה שבית ספר זה חלק מהחובה שלנו, במוקדם או במאוחר אנחנו נחזור, זאת לא שאלה... אני רק אציין שכשנחזור ברור לי שאתחרט על הרצון שלי כרגע לחזור".


תלמידה 2: "אני גם מתגעגעת וגם לא מתגעגעת. כמו לכל דבר, גם לבית הספר יש את היתרונות והחסרונות שלו. יש דברים שאני מתגעגעת אליהם ויש דברים שלא. אני אתחיל עם הדברים שאני פחות מתגעגעת אליהם: קודם כל, הנסיעות הארוכות לבית הספר באוטובוסים, איך אפשר להתגעגע ללעמוד בתחנה ולחכות לאוטובוס, לנסוע חצי שעה... בזכות הקורונה הבנתי כמה זמן הנסיעות מבזבזות לי. דבר שני, הרבה יותר נוח ללמוד בזום, המושב יותר נוח, יש יותר מקום על השולחן ואפשר לאכול אוכל חם וטרי בניגוד לסנדוויצ'ים שנמעכו בתיק. חוץ מזה, אני מרגישה שעם כל הלחץ והעומס מהמבחנים, יש בבית הספר אווירה מאוד לחוצה ומדכאת. זה בגלל שבאותו החדר נמצאים המון תלמידים לחוצים ואפילו מדוכאים מהעומס והלחץ. בבית, יש אווירה הרבה יותר רגועה ונינוחה, ככה הרבה יותר נעים ללמוד. אני ממש לא מתגעגעת לאווירה שיש בבית הספר בעומס מבחנים.

מצד שני, יש גם רגעים בשגרת בית הספר שאני מאוד מתגעגעת אליהם. ללכת לקפיטריה בהפסקה עם חברים, לפתור את התרגיל המסובך במתמטיקה ביחד, לצחוק בהפסקות. בעיקרון, מה שאני מתגעגעת אליו וחסר לי בלמידה בזום זה החברים."


דעתי לגבי הנושא, ואני בטוחה שגם דעותיהם של תלמידים רבים אחרים לגבי אם הם מעדיפים לחזור ללמוד בבית הספר או ללמוד מרחוק בבית, עוד ישתנו. כמו שאמרה התלמידה הראשונה שריאיינתי: "אני רק אציין שכשנחזור ברור לי שאתחרט על הרצון שלי כרגע לחזור" - כמו שבעונת החורף אנו רוצים שיגיע הקיץ ובקיץ אנו רוצים שיגיע החורף, גם כך עם בית הספר, כשאנו לומדים מהבית אנחנו רוצים לחזור ללמוד בבית הספר וכשאנו נלמד בבית הספר נרצה לחזור ללמוד מהבית.

bottom of page