top of page
  • תמונת הסופר/תניצן

ניסים ונפלאות בעולם המדע : המצאות ישראליות התורמות לחסכנות וסביבה ירוקה

אז לכבוד חג החנוכה, והגיליון: ניסים ונפלאות, החלטתי להכין לכם.ן רשימה קצרה של המצאות יצירתיות ומבריקות החוסכות במשאבים, ותורמות לאיכות הסביבה, ואם כבר חנוכה אז למה שלא נהפוך את זה ליותר ישראלי: כל ההמצאות החדשניות האלו, הומצאו פה בארץ!

למה אתם מחכים? צללו פנימה!- ניצן ז2


הפסולת שהופכת לגז בישול:

הידעתם, שישראלי ממוצע (כן כן, כל אחד מאיתנו) אחראי לכ- 612 קילו אשפה בשנה, שזה יותר מחצי טון!

נשמע מטורף נכון?, אבל זאת המציאות. ועכשיו תדמיינו שיכולנו להפוך את כל הזבל הזה, לאנרגיה הזוי לא? אז זהו שלא, הכירו את חברת הום ביוגז שנוסדה בשנת 2012, והחליטה לטפל באופן מקומי בפסולת האורגנית תוך הפיכתה למשאב, ולאנרגיה נקיה (ביוגז) בתהליך ביולוגי וידידותי לסביבה.

החברה עוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק של מערכות ביוגז ביתיות שמאפשרות להפוך פסולת אורגנית לגז בישול נקי ולדשן נוזלי טבעי בחצר הבית, ובכך מהוות פתרון אקולוגי משמעותי, וחוסכות כמויות אדירות של בזבוז אנרגיה.


Redefine Meat- החברה הישראלית שתדפיס לכם סטייקים

אז יכול להיות שחשבתם שהדבר שהכי פוגע בסביבה ומזהם הוא פליטות גז ובנזין בעת נהיגה ברכבים, ושזה בטח יותר מזהם מתעשיית הבשר, אז לא.

תופתעו (או שלא) לגלות שתעשיית הבשר מהווה כ-20% מפליטת גזי החממה בעולם, בעוד כל הפליטות שמקורן בתחבורה מהוות יחד 14 וחצי אחוז בלבד מפליטת הגזים המזיקים לסביבה. אז מה בעצם לעשות? להפסיק לאכול בשר? להתפשר על משהו שטעים לנו, ושאנו רוצים? עד עכשיו כן. מעכשיו לא, לפחות לפי אשר בן שטרית, מנכ"ל ומייסד חברת רי-דפיין (מאנגלית: להגדיר מחדש), וצמחוני מסיבות אידיאולוגיות. בן שטרית מבטיח שעד שנת 2030 החברה תהפוך לחברת תחליפי הבשר הגדולה בעולם.


אז מהו בעצם הסטארט-אפ הזה?

החברה שנוסדה בשנת 2018, פונה לאוהבי הבשר בעלי המצפון המוסרי. הטכנולוגיה הייחודית של החברה מאפשרת לה להדפיס תחליפי בשר במדפסת תלת מימד מיוחדת. באמצעות שימוש ברכיבים צמחיים בלבד, המוצר המודפס "משכפל" את המרקם והטעם של בשר בקר או מוצרי בשר אחרים. התוצאה היא גישה לבשר שיוצר באופן מוסרי, זול, וללא שום פשרות על חווית האכילה והטעם. בניגוד לתחליפי בשר הקיימים בשוק המורכבים בעיקר ממוצרי 'בשר' טחונים, המוצרים של רי-דיפיין כוללים מגוון נתחי בקר שלמים (אנטריקוט, פילה, סינטה וכו') העשויים מהרכב משתנה של חלבון סויה, אפונה, שומן קוקוס וחמניות, חומרי טעם וריח טבעיים, ללא שומן רווי וכולסטרול.

אם חושבים על הרעיון לעומק הוא פשוט גאוני, הוא לא מזיק לסביבה, הוא זול יותר, הוא מוסרי יותר והוא בריא יותר.

מה אתם חושבים, השתכנעתם?



-מאתרת דליפות באמצעות לווינים Utilis וחוסכת מיליארדי ליטרים של מים:

הסטארטאפ הישראלי "יוטילס" משתמש בטכנולוגיה פורצת דרך הכוללת עיבוד אותות מיקרוגל מלוויינים כדי לזהות נזילות מים עבור ממשלות ותאגידי מים ברחבי העולם. החברה הוקמה ב-2013 על ידי לורן גאי, שפיתח אלגוריתם המאפשר שימוש ברדארים המצויים על פני לווינים, על מנת לאתר נקודות חשודות של דליפת מים, ביוב, תקלות ניקוז והצטברות מים בקרקע.

46 מיליארד ליטר מים ביום הולכים לאיבוד ברחבי העולם בשל צנרת מיושנת ובשל תחזוקה לקויה. מעל 20% מהמים שעוברים טיפול לשתיה באירופה ובארה"ב הולכים לאיבוד במערכות ההפצה. לטענת החברה, ניתן להחזיר 75% מהמים האלה לטובת התושבים. הפתרון שמציגה החברה מאפשר לתאגידי מים ולממשלות את האפשרות לסרוק את כל מערכת הצנרת שלהם, שיכולה להגיע לעשרות אלפי ק”מ, לאתר איזורים חשודים כנזילה ולייעל את עבודת השטח באמצעות מציאת הנזילות ותיקון שלהן.

לטענת החברה, עד היום הצליחה לאתר מעל 30,000 דליפות ברשתות מי שתיה שחסכו לחברות תשתיות וגופים ממשלתיים יותר מ-25 מיליארד ליטר מים ו-11 אלף טון של פליטת פחמן דו חמצני בשנה.

אלו כמויות כה גדולות, עד כי אנחנו אפילו לא מצליחים לתפוס את גודל הנזק שהיה יכול להיגרם, הפתרון פשוט - רק צריך לחשוב מעט מחוץ לקופסא.



Bio milk – תעשה מהפך בתעשיית החלב

חברת הפוד-טק ביו מילק שעוסקת בתחום טכנולוגיות המזון מפתחת תהליך תעשייתי לייצור חלב מתורבת המופק מתאי חלב ללא חליבה של פרה. באמצעות מינוף טכנולוגיה ופיתוח מדעי ייחודי של החברה מתאפשר ייצור בר קיימא של מוצרי חלב מתורבתים בעלי ערך גבוה, תוך שמירה על הסביבה: הפחתת גזי חממה, חסכון בניצול משאבי טבע כדוגמת מים וקרקעות ושמירה על איכות חייהם של בעלי החיים.

בשנים האחרונות המודעות שלנו למה אנחנו מכניסים לגוף שלנו ואיך אנחנו מתייחסים אליו, כמו גם המודעות להשפעת ההתנהגות שלנו על הסביבה שלנו הולכות וגדלות, ואנו רואים שתזונה מאוזנת, שמירה על הסביבה, ואורך חיים ירוק יותר, הופך להיות חלק מהשגרה עבורנו - ולכן חברות כמו ביו מילק קיימות, בשביל לספק לנו הצרכנים - אלטרנטיבה טובה יותר.


ולסיכום:

כולנו מודעים לנזק הסביבתי שאנחנו גורמים, להרס כדור הארץ ולהתחממות הגלובלית ורובנו מתעלמים ממנו, אבל הוא עדיין שם, והוא גדל כל יום. בכתבה הזו הצגתי לכם.ן רשימה קצרצרה של פתרונות יצירתיים לשמירה על הסביבה, וחסך באנרגיה. פתרונות של אנשים שבמקום להתעלם מהבעיה, בחרו לפתור אותה. ההמצאות האלו הן מאוד מיוחדות ומעוררות השראה קצת לפתוח את הראש, ולראות מה אפשר לעשות בכדי לשפר את המצב, ועצם העובדה שכל ההמצאות האלו הן של ישראלים פשוט מדהימה בעיני.

מוזמנים.ות לשתף מהו המיזם האהוב עליכם. - תודה רבה שקראתם עד לפה ומקווה שלמדתם משהו חדש, ניצן.

חג חנוכה שמח לכל משפחת הנדסאים!







bottom of page