top of page

הנס של איתן בירן

באסון הרכבל באיטליה, 15 נוסעים עלו על רכבל לנסיעה, ולא ציפו לרגע שממנה - כמעט כולם לא יחזרו בחיים, מלבד ניצול אחד. כיצד קרה הנס?- עדן מנטין



ב23 במאי 2021, בנסיעה רגילה ברכבל המתחיל בעיירה סטרזה ליד חופי אגם מאג'ורה ומסתיים בפסגת הר מוטרונה שבצפון איטליה, התרחש אסון כאשר הכבל שמושך את הרכבל, שכמעט הגיע לפסגת הר מוטרונה - התחנה האחרונה שלו, נקרע והקרון התדרדר אחורה במהירות גבוהה ונפל בשטח מיוער.


ברכבל היו 15 אנשים שמתוכם 14 מתו, ונותר ניצול אחד במזל גדול, איתן בירן בן ה-5. איש אינו יודע כיצד איתן הקטן הצליח להינצל. לפי ההשערות, הוא ניצל בזכות חיבוק אביו שככל הנראה בלם את עוצמת הנפילה.

באסון נגדעו שלושה דורות של משפחת בירן. חייהם של סבא וסבתא מצד אמו של איתן, הוריו ואחיו הקטן של איתן נגדעו ברגע אחד. איתן היה הניצול היחיד במשפחה ששרד.


איתן נמצא פצוע קשה, והועבר לבית חולים לילדים שנמצא בטורינו כשהוא מורדם ומונשם. הוא עבר תהליך שיקום ארוך באיטליה, ובמהלכו נדרשו להגדיר מי הוא האפוטרופוס החוקי של איתן, שיקבל את ההחלטות על הטיפול בו ובכלל להמשך חייו עד גיל 18. תחילה הוחלט כשהוא עוד היה מורדם ומונשם שמי שיקבל כרגע את ההחלטות על טיפולו תהיה הדודה שלו, שחיה באיטליה ודוברת את השפה, ובינתיים, סבו של איתן ימשיך בסידורי הבאת הגופות לארץ וקבורתן. אך ככל שהימים עברו, פתאום התעוררה מריבה קשה בין משפחת האם למשפחת האב על מי יאמץ את איתן לאחר שישוחרר מבית החולים. הסב מצד האם הבין שהחלטת בית המשפט באיטליה, שקבעה כי דודתו של איתן מצד אביו תהיה האפוטרופוס שלו, לא באמת הייתה זמנית אלא קבועה. הסב התקשה מאוד לקבל את החלטה זו, לה הוא אינו היה שותף ואינו היה נוכח בבית המשפט, ולכל דרש דיון חוזר בבית המשפט באיטליה.

בהתאם להחלטת בית המשפט האיטלקי, לאחר שאיתן שוחרר מבית החולים הוא חי עם דודתו מצד אביו שחיה באיטליה.


בתאריך ה-26 במאי 2021, שלושה עובדים של החברה המפעילה את הרכבל נעצרו. על פי דברי המשטרה, העובדים ביטלו בכוונה את בלם החירום האוטומטי בשל תקלה טכנית שגרמה לעצירת שווא של הקרונות. זמן קצר לפני האסון פעילות הרכבל הופסקה עקב נגיף הקורונה, כאשר בהפעלתו של ההמחודשת של הרכבל ב-25 באפריל הרכבל הציג "חריגות" מסויימות.

החוקרים מסרו כי נעשו בדיקות טכניות על ידי החברה המפעילה, שעשתה בדיקה נוספת בתאריך ה-3 במאי 2021, אך התוצאות לא היו מכריעות שהרכבל תקין.

בהתבסס על תמונות מהאסון החוקרים הצליחו לקבוע שלפחות אחד מבלמי החירום הושבת על ידי מהדק הפלדה המכונה "מזלג", כלי שאמור להיות מותקן רק בפעולות תחזוקה מסוימות. אם בלמי החירום היו תקינים, הם היו מחזיקים את הקרון יציב ומונעים הידרדרות שלו אחורה. השבתת הבלמים נבעה "מתוך אמונה כי לעולם לא יכולה לקרות קריעת כבלים". המנהל הטכני של החברה הודה כי הייתה דליפת שמן הידראולי, שככל הנראה לא תוקנה ובגללן קרו בלימות השווא. כדי לאפשר את המשך הפעלת הרכבל משיקולים כלליים, החברה ביטלה בכוונה את בלמי החירום.

לפחות לכרגע סיבת קריעת הכבל לא ידועה.


ב-11 בספטמבר סבו מצד אימו של איתן החליט להטיס אותו במטוס פרטי לישראל, באמונה מלאה כי הוא האפוטרופוס החוקי של איתן, שחייב לחיות בישראל. דודתו של איתן הגישה על כך תלונה לרשויות באיטליה, שראו באירוע אירוע חטיפה. משטרת ישראל ומשרדי החוץ של איטליה וישראל טיפלו בנושא.

בתאריך ה-23 בספטמבר 2021 נפתחה הסוגיה בבית המשפט לענייני משפחה בתל אביב. בית המשפט קבע הסדריי ראייה זמניים בין משפחת אימו של איתן לביו דודתו.

בסופו של דבר פסק הדין האחרון היה בתאריך ה-25 באוקטובר ובו הוחלט שאיתן יוחזר לאיטליה ויחייה שם.

איתן זכה בנס משמיים שהוא היה השורד היחיד. אמנם הוא איבד את משפחתו, אך הוא זכה להמשיך את חייו לצד משפחה שדואגת לו ואוהבת אותו מאוד. כנגד כל הסיכויים ובעזרת ההגנה של הוריו בעת הנפילה של הקרון הוא שרד את הבלתי אפשרי.

אנו מאחלים רפואה שלמה לאיתן, ושימשיך להתחזק, להשתקם מהאירוע ושיזכה לחיים מאושרים.




bottom of page