top of page

מתכונת הבגרויות עומדת להשתנות

משרד החינוך הודיע על רפורמה גדולה במבחני הבגרות בישראל בהובלתה של שרת החינוך ד"ר יפעת שאשא ביטון אשר תחל כבר בשנת הלימודים הבאה על תלמידי כיתות י' ותביא לצמצום מספר מבחני הבגרות. -עדי רוזנשטיין יא4


הרפורמה החדשה של משרד החינוך קובעת כי מספר מבחני הבגרות שיהיה על התלמידים להשלים החל מהשנה הבאה ירד משמעותית. התלמידים לא ייבחנו ב-12-14 מבחני בגרות, אלא, ייבחנו ב-5-4 בחינות בגרות בלבד. מבחני בגרות חיצוניים ייערכו בארבעה מקצועות בלבד: מתמטיקה, אנגלית, שפת אם ומקצוע מדעי. במקצועות ההומניים: ספרות, היסטוריה, אזרחות, תנ"ך ועוד, ייבחנו התלמידים בבחינה פנימית או יבצעו עבודת חקר בכיתה י"ב, הרמה שתדרש מהתלמידים תהיה גבוהה יותר והמבחנים יידרשו לקבל הכרה אקדמית. בכיתה י"ב, במשך כחצי שנה, יהיה על התלמידים לבצע עבודת חקר בין- תחומית שתעסוק בשניים מתוך ארבעת המקצועות.


המטרה של רפורמת הבגרויות החדשה היא להכין את התלמידים לחייהם הבוגרים בעזרת פיתוח מיומנויות שישרתו את התלמידים בחייהם הבוגרים במקום העבודה ובמקומות נוספים ובעזרת מתן כלים בנושאים שונים עמם יצטרכו התלמידים להתמודד בחייהם הבוגרים . כך לדוגמה העבודות שיהיה על התלמידים לבצע במקום מבחני הבגרות בכיתה י״ב יאפשרו למידה עצמית בקרב התלמידים שתתבסס על בחירת התלמידים. העבודה תדרוש מהתלמידים מיומנות כמו: שאילת שאלות, ניתוח מידע, עמידה מול קהל ויכולת ביטוי בעל פה, עבודה זו תפתח בקרב התלמידים את המיומנויות החשובים האלה, דבר שעשוי להואיל בהמשך בתחנות שונות בחייהם. בנוסף, כחלק מהרפורמה יעברו התלמידים במחצית השנייה של כיתה י״ב ״מכינה לחיים״, קורסים שיכינו את התלמידים לחיים שאחרי בית הספר ולחיים שאחרי השחרור מהצבא. כחלק מקורסים אלה ילמדו התלמידים חינוך פיננסי, התנהלות בשוק העבודה הגלובלי והמשתנה ועוד.


לעומת החיוב ברפורמה החדשה של משרד החינוך ישנה גם התנגדות רבה לה. רבים ממנהלי בתי הספר ואנשי החינוך לא רואים בעין חיובית את הרפורמה החדשה של משרד החינוך. לפי רבים, נראה כי הלחץ על התלמידים עלול דווקא לגדול בעקבות הרפורמה. לטענתם הרפורמה עלולה לגרום לכך שמקצועות הרוח המורשת והחברה ייחשבו נחותים יותר ופחות חשובים בעיני המורים והתלמידים מהמקצועות שבהם ייבחנו התלמידים בבגרות חיצונית והתייחסות זו למקצועות אלה תגרום לקריסת רמת הידע של התלמידים במקצועות המדוברים. לדברי מנהל גימנסיה הרצליה בתל אביב: ״ המקצועות שייבחנו בבגרות החיצונית הם המקצועות שייחשבו, כל שאר המקצועות יהיו מקצועות ש״נרצה- נעסוק בהם, לא נרצה- לא נעסוק בהם״. יש חשש בקרב אנשי החינוך כי בעקבות התייחסות זו, יצטמצמו שעות הלימוד של המקצועות ההומניים לטובת שעות לימוד של המקצועות בהם אמורים התלמידים להיבחן בבחינת בגרות חיצונית. לדברי המורים למקצועות החברה הרוח והמורשת, רפורמה זו עלולה להזיק לחינוך התלמידים שכן בעקבותה לא ילמדו בצורה ראויה על ערכים וסוגיות שלא יוכלו התלמידים להיחשף אליהם כחלק מלימודי המקצועות הריאלים. לטענת אנשי חינוך, הרפורמה גובשה בפזיזות ללא מחקר מעמיק בנושא ובטווח הזמן המדובר לא יספיקו להכשיר מורים.


לאורך שנים רבות הייתה ביקורת מצד ההורים, התלמידים וגורמים נוספים ביחס לכמות הבגרויות ולחץ רב הופעל לצורך צמצומן. אך כעת, כאשר יש תוכנית חדשה שאמורה לתת פיתרון לבעיית הבגרויות, נראה שעם היתרונות שמביאה עמה התוכנית, ישנם גם חסרונות רבים שיש להתחשב בהם. צמצום כמות הבגרויות הוא תהליך המתרחש בעולם ובעקבות כך נראה שעומד להתרחש גם בישראל, מערכת החינוך מנסה להתאים עצמה לתקופה ולעבור מגישה שדורשת לשנן את החומר הנלמד לגישה שדורשת חשיבה ברמה גבוה יותר אך ביחד עם תוכנית זאת, עלולה להיווצר פגיעה במקצועות ההומניים והערכים שמביאים עמם.



bottom of page