top of page

אהבה יש באוויר

הולנטיין דיי, יום האהבה, חל בכל שנה ב14 בפברואר. איך נוצר יום זה? מי חוגג אותו? למה חוגגים אותו ואיך חוגגים אותו ברחבי העולם? -לי שכטר י3


כל שנה ב-14 בפברואר חל הולנטיין, יום האהבה, אותו מציינים בכל העולם. יום ולנטיין מקורו בנצרות, והוא נוצר במטרה לציין את זכרו של ולנטינוס הקדוש ושל שני קדושים נוספים בשם זה. מסופר כי אחד מקדושים אלה הוביל חיילים רומים נוצרים שנרדפו מפאת דתם בתקופת הקיסר קלאודיוס השני גותיקוס, ובעקבות כך הוצא להורג. לפני מותו כתב מכתב לבת סוהר, שעמה היה מיודד, לאחר שריפאהּ מעיוורון, וחתם "שלך, ולנטינוס". במשך השנים נעשה ולנטינוס לפטרון האוהבים. עם השנים התחזק מעמדו של היום המוקדש לקדוש זה כיום חג. הוא נחגג באמצעות העברת מסרי אהבה כמו מכתבים, מתנות, שירים, פרחים וכו'.

יום האהבה מקבל הקשר רומנטי ולאו דווקא חברי, למרות שאין עדות לקשר בין היום הקדוש ולנטינוס לבין חג פולחן רומי כלשהו. מלבד טענות של כותבים רבים, לחגיגות לא היה הקשר של אהבה רומנטית עד שירתו של ג'פרי צ'וסר במאה ה-14.


מוצרי ולנטיין (מכתבים, פרחים, מתנות) נעשו פופולריים באנגליה בתחילת המאה ה-19 עד כדי כך שייצורם עבר למפעלים. המוצרים עוטרו בתחרה אמיתית ובסרטים היו באמצע המאה ה-19, וכשהומצאה תחרת הנייר השתמשו בה. ב-1835, 60,000 כרטיסי ולנטיין נשלחו בדואר בבריטניה על אף דמי הדואר הגבוהים.

בישראל כמו בעולם, בחג זה נהוג בדרך כלל להעניק מתנות בקרב בני הזוג, ולצאת לחגוג אותו באמצעות מסיבות, טיולים וכו'. ישנן כמה דוגמאות לאופן חגיגתו ברחבי העולם:

ביפן – הנשים מביאות לגברים שבחייהן שוקולדים. השוקולד מסמל את תחושות האישה כלפי הגבר. שוקולד זול משמש כמתנת חובה בין שותפים או ידידים, ושוקולדים איכותיים הם בשביל בני הזוג. חודש בדיוק לאחר הולנטיין הם מציינים את "היום הלבן", בו הגברים מביאים שוקולד לבן ומתנות לבנות הזוג שלהם.

בדרום קוריאה – חוגגים את יום האהבה בדיוק כמו ביפן (בפברואר – הנשים מביאות לגברים, ובמרץ להיפך). הם הוסיפו את "אפריל השחור" בו כל הרווקים מציינים את בדידותם ונוהגים לאכול אטריות ושעועית שחורה. בנוסף לכך, אצלם כל 14 לכל חודש הוא יום המציין אהבה בדרכים שונות כמו: יום הנרות שבינואר, יום ולנטיין בפברואר, היום הלבן, היום שחור, יום הוורדים, יום הנשיקות, יום הכסף, היום הירוק, יום המוזיקה, יום היין, יום הסרט ויום החיבוק.

בדרום אפריקה – הנשים נוהגות להצמיד את שמות בני הזוג שלהן לשרוולי חולצותיהן.


בישראל ישנו יום אהבה עברי, ט”ו באב, והוא מצוין ביהדות כיום של פיוס ונחמה. במסכת תענית (חלק בששת סדרי המשנה) מתואר יום זה כיום בו נשות ירושלים יוצאות לרקוד בכרמים בבגדים לבנים בכדי למצוא שידוך. גם במהלך שנות גלות, צוין ט”ו באב כמועד שקשור לנושאי שידוכים וחתונות.

כיום נחגג ט”ו באב באופן הדומה ליום הוולנטיין שהוא חג האהבה במסורת המערבית ואילו בקרב הציבור הדתי נוהגים לקיים במועד זה אירועי פנויים ופנויות.

בחברה החילונית, מקובל ביום הזה לקיים אירועים רומנטיים ולהעניק מתנות ליום האהבה האחד לשנייה, ממש כמו בולנטיין.




bottom of page