top of page

מתי יתפתחו חיים על מאדים?

מה באמת קורה על פני מאדים והאם התחלה חדשה של חיים בו ריאלית? מה נצטרך לעשות כדי שזה יקרה? מאת: שלי קורול, י״א 1

כבר בתחילת המאה ה-20, יישוב על מאדים עניין את בני האדם מאוד. יש כאלה שאפילו כינו זאת "קדחת מאדים". החשיפה למאדים נבעה בעיקר מתעשיית הקולנוע, אשר ביטאה את הפנטזיה והעצימה את גודל ההתרגשות של האדם הפשוט בלנסות ולהבין מה נמצא מעבר לשדה הראיה שלנו ללא הצורך בטלסקופ . בין הסרטים הראשונים שהתבססו על מאדים קיים הסרט ״A trip to mars״ משנת 1910 שהופק על ידי תומס אדיסון.

במהלך שנות העשרים עד השישים של המאה העשרים, עוד ועוד סרטים כללו את כוכב הלכת מאדים ובמיוחד את נושא ההתיישבות בו. אמנם, Wired, מגזין אמריקאי פופולרי, פרסם כי שלושת הסרטים הבולטים של שנות האלפיים היו כישלונות בלתי נשכחים (בהעברת העובדות המדעיות).

אז מה הצעדים למימוש הפנטזיה הזו?

תחילה נצטרך לעשות כדי ליישב את מאדים הוא לחמם אותו. כיום, מאדים הוא כוכב לכת יבש וקפוא והטמפרטורה הממוצעת בו היא מינוס 80 מעלות צלזיוס כאשר נמדדה בו גם טמפרטורה מינימלית של מינוס 140 מעלות צלזיוס . נצטרך לחמם אותו לטמפרטורה של לפחות מינוס 25 מעלות צלזיוס! מה הבעיה אתם שואלים? מי מכם שהתחיל את כיתה י'א ,או סיים אותה תוכלו לעיין בדף נוסחאות לבגרות בפיזיקה בעמוד האחרון ולראות את הרדיוס של כוכב הלכת מאדים ואני כבר אגלה לכם... שהוא כחצי מהרדיוס של כדור הארץ שלנו! כך שזה שטח לא קטן להתעסק אתו.

מהנדס החלל רוברט זוברין, אשר חוקר את מאדים ואת האופציה להתיישב בו, הציע כמה דרכים תקיפות לחימום מאדים. הדרך הראשונה כוללת הטלת פצצות חמצן אשר ימיסו את הקרח ויחממו את האטמוספירה בו. דרך נוספת שהציע ,היא לכוונן התרסקות של סלעי חלל הנמצאים בחגורת האסטרואידים אל תוך מאדים. למרות שאפשר לממש את שתי הדרכים הללו, אין לנו שום דרך לתרגל זאת לפני כן .

כמו שאמר פעם במאי צרפתי "האמנות ,כמו שריפה, נבראת מתוך מה שהיא שורפת"

מה עם התחממות גלובלית? השריפות באמזונס? אלו מתרחשות כאן, בכדור הארץ שלנו. אם אנחנו מצליחים "כל כך טוב" לחמם את כדור הארץ שלנו למה שלא נצליח לחמם כך גם את כוכב הלכת האדום? נוכל לבנות מפעלים קטנים ברחבי מאדים שיפלטו גזי חממה.

תמונה פנטזית של מאדים לאחר שיחומם

רוב פני מאדים הכחול יהיה עולם קרחוני והלחץ האטמוספרי בו יהיה פי שניים מהלחץ האטמוספרי שאנו יכולים למצוא כיום על פסגת הר אוורסט והחמצן יהיה דל מאוד כך שנצטרך להסתובב עם מסכות חמצן. אבל, כך יהיה לו פוטנציאל ליישוב חיים אנושיים, מה שלא מתאפשר לנו כיום…


מתי אתם חושבים שהאנושות תוכל לגרום לזה לקרות?

bottom of page