top of page

מצב הלמידה בעקבות הקורונה

הקורונה זהו וירוס שהגיע אלינו לארץ לפני כחודש, ומאז הוא מתפשט במגמה אקספוננציאלית, כך שלפי ההערכות, בכל שלושה ימים מספר החולים מכפיל את עצמו. ככל שנמנע מגע וקרבה לאנשים, כך נוכל לצמצם את מספר הנדבקים באופן משמעותי. לכן, הוחלט שמוטב להשבית את הלימודים בגני הילדים, בתי הספר ובחלק ניכר ממקומות העבודה. בימים אלה, רק עובדים המוגדרים כ"עובדים חיוניים" מגיעים למקומות העבודה שלהם והיתר עובדים מהבית או מפוטרים.

ביום חמישי שעבר (12/3/2020) בשעות הערב הוחלט באופן גורף על השבתת הלימודים. וכך פורסם:

״על פי ההנחיות שנקבעו בעקבות התפשטות נגיף הקורונה, החל מיום א’ 15/3/2020 בתי הספר יהיו סגורים לגמרי, ובכללם החטיבות העליונות. בתוך כך, לא יתקיימו: בחינות בגרות לכיתות י”ג י”ד, לא יתקיימו הבחינות המעשיות באומנות מוזיקה תיאטרון ומעבדה, לא יתקיימו בחינות באנגלית בע”פ, לא יתקיימו מתכונות, ולא שיעורי תגבור לקראת מתכונות, תלמידים ומורים לא יורשו להגיע לבתי הספר, יש לסגור את המבנים ולהשאירם סגורים עד להודעה אחרת.״

לכן, לפי החלטת משרד החינוך, החל מיום ראשון, עברנו למתכונת של למידה מרחוק בחירום.


נכון לעכשיו, עדיין לא התקבלה החלטה סופית בעניין הבגרויות של מועדי הקיץ שתוכננו להתקיים החל מתחילת חודש מאי ובכירים במשרד החינוך מסבירים שיש מספר אפשרויות שאחת מהן עשויה להוות חלופה אפשרית לבחינות הבגרות: להוסיף מועדי בחינות חלופיים או החלפת ציוני הבגרות בציון הבית-ספרי. מהסיבה שעדיין לא התקבלה החלטה סופית, אנו נערכים לבחינות הבגרות וממשיכים להתקדם בחומר הלימוד כרגיל.



בכל ערב מפורסמת מערכת שעות באתר בית הספר ואנו התלמידים לומדים בשעות הבוקר- צהריים על פי המערכת. הלמידה המקוונת מתבצעת באמצעות Zoom, Google Meet ואפליקציות דומות שמאפשרות לבצע שיחת וידיאו בשיתוף מספר משתתפים. בנוסף לשיעורים המקוונים, נשלחות מטלות בכל אחד ממקצועות הלימוד ועל התלמידים להגיש אותן עד לתאריך שנקבע בתיאום מול התלמידים. כמו כן, במידה ותלמיד זקוק לשעות פרטניות כדי להתמודד בצורה טובה יותר עם החומר הוא יכול לתאם שיעור פרטני מול המורה המקצועי ולקבל מענה.

בימים כאלה, שהמצב מתוח ומלחיץ, אני חושבת שמסגרת הלימודים מאפשרת לנו להמשיך ולתרגל את החומר שלמדנו על מנת שלא יישכח, להתקדם בחומרי הלימוד ובכך בעצם להמשיך בשגרה שאנחנו רגילים אליה בתקופה המאוד לא-שגרתית שאנחנו מצויים בה. כמו כן, גם באוניברסיטאות ובמכללות השונות, הלימודים המשיכו כסדרם והועברו למתכונת מקוונת.


ללמידה המקוונת יש מספר יתרונות וחסרונות ברורים: תלמידים רבים מדווחים שהאתרים ותוכנות הלמידה קורסים מעומס משתמשים והלמידה פחות אפקטיבית ומשמעותית מהלמידה שהתקיימה בבית הספר. חוסר הוודאות (עד מתי התקופה הזו תימשך? מה יוחלט בנושא הבגרויות? וכדומה) מטריד את המורים והתלמידים כאחד ויש מורים/תלמידים שמתקשים עם הפעלת המערכות הממוחשבות ועליהם ללמוד לתפעל את המערכת בזמן קצר על מנת שכולנו נוכל להמשיך לנהל למידה אפקטיבית גם מרחוק. הורים רבים מדווחים שלמרות כל ההשקעה וההשתדלות, הרבה הורים נותרו בתחושה ש"הכל נופל עליהם", שהמשימות מוגזמות, רבות מדי ומכניסות המון מתח ועצבים הביתה.

חשוב לזכור שאמנם זאת תקופה קשה ומאתגרת, במוקדם או במאוחר היא תסתיים. היתרונות הברורים של המצב החדש הם שהתלמידים לומדים מהבית, בשעות נוחות ומתקיימים פחות מבחנים (מקל על הרבה ילדים), המערכת מתקדמת אל המאה ה-21, התלמידים מתנסים בלמידה טכנולוגית בקבוצות, כזו שמלמדת גמישות, עזרה הדדית ויצירתיות, וגם המורים מבינים שאפשר ללמד גם בדרכים אחרות.


נקווה שהימים האלה יעברו על כולנו בקלות ושנדע לנצל את זמן הבידוד בצורה אפקטיבית ולהנות מהמצב עד כמה שניתן.

bottom of page