top of page

כלכלה בעקבות הקורונה

משבר הקורונה גרם ללא מעט בעיות בענף הכלכלה. אילו בעיות הוירוס יצר? - נועם אברג'יל, י"א 3.

בעקבות התפרצות הנגיף ברחבי העולם, חנויות, קניונים, שווקים, מקומות בילוי ועוד נסגרו, דבר שגרם לעלייה ניכרת באחוזי האבטלה בארץ ולהפסדים רבים של בעלי העסקים.

כשמשווים את מספר המתים ביחס לאוכלוסייה במדינות העולם נראה שישראל צלחה את הגל הראשון טוב למדי. ואולם, כבר בשלב מוקדם היה ברור שמשבר הקורונה איננו רק משבר בריאותי, אלא משבר כלכלי-עולמי חריף. מבחינה זו נתונים שהתפרסמו בימים האחרונים מציבים את ישראל במקום פחות טוב, עם אבטלה גבוהה ביחס לעולם ונזק משמעותי למשק.

בזמן שחברות רבות הגיעו לסף קריסה בעקבות הקורונה, ישנם אנשי עסקים שהצליחו דווקא להכפיל ולשלש את הונם. 178 אנשי ונשות עסקים הצטרפו השנה למועדון המיליארדרים המכובד של מגזין Forbs מכל התחומים: מומחים לחינוך מקוון, יצרני משחקים מקוונים מצפון רוסיה ומגדלי חזירים מסין, וביחד הם שווים 369 מיליארד דולר. רבים מהם המשיכו לספק שירותים במהלך מגיפת הקורונה.

דוגמה לחברה שרווחיה שגשגו בתקופת הקורונה היא Zoom ששימשה כפלטפורמה מרכזית ללמידה מרחוק וכן קיום מפגשים חברתיים מקוונים. Zoom היא חברה אמריקאית המספקת מוצר לניהול ישיבות והרצאות מרחוק באמצעות ועידת וידאו.



ענף המסעדנות נפגע גם כן בעקבות התפרצות הקורונה. עם התפרצות הנגיף, הוטל איסור על פתיחת מסעדות, דבר שגרם לקשיים בענף זה, וכן לסגירתן של מסעדות מצליחות בעקבות קשיים כלכליים.

ענף התעופה הושבת גם כן בעקבות התפרצות הנגיף, 605 טיסות בלבד נחתו במהלך חודש אפריל בנמל תעופה בן גוריון, לעומת 6,740 בשנה שעברה. גם מספר הנוסעים נמצא בירידה חדה - חברת אל-על מעריכה כי טיסותיה הסדירות יחזרו בהדרגה בחודש יולי בקצב איטי מאוד (כמעט חמישה חודשים לאחר הפסקת הטיסות הסדירות).

משבר הקורונה גרם לביטול של מספר אירועים שהיו צריכים להתקיים כמו למשל אירוויזיון 2020 שהיה צריך להתקיים בהולנד ב-16 במאי, האולימפיאדה שהייתה אמורה להתרחש בטוקיו (נדחתה בשנה), ומלבד זאת בוטלו חתונות, אירועים וכמעט כל הדבר הכולל התקהלות רבה של אנשים.



לסיכום, הקורונה גרמה לפגיעות קשות במספר ענפים כלכליים, אך גם לשגשוג במספר חברות.

bottom of page