top of page

מסתכלים אל האופק - סיום כיתה י״ב בצל הקורונה

תלמידי י"ב חשבו שסיום שנתם האחרונה במערכת החינוך תהיה מלאת חוויות משותפות, הכנות לטקסי הסיום ולפרום, אבל אז הגיע סגר של חודשיים, טיולים בוטלו, חגיגות צומצמו וטקסי סוף השנה מוטלים בספק. אז איך יראה סיום השנה האחרונה במערכת החינוך של תלמידי י״ב - דור הקורונה? - נעם לוין.

רק לא מזמן חזרנו לבית הספר מהסגר הארוך. החזרה לשגרה התחילה בצורה איטית וזהירה- במתכונת ה-״קפסולות״, אך מהר מאוד הלימודים חזרו במתכונת רגילה. את השפעות החזרה לשגרת הלימודים הרגילה אנו מתחילים לראות עכשיו: מעל לכ-90 בתי ספר, חטיבות ותיכונים נסגרו עד כה, מאות תלמידים ועובדי הוראה נדבקו בנגיף הקורונה, ומעל ל-14 אלף תלמידים ועובדי הוראה נכנסו לבידוד. נכון להיום, הלימודים בבתי הספר ה-״נקיים מקורונה״ נמשכים כרגיל, אך המצב רגיש ועלול להשתנות בכל רגע.

השפעת הקורונה על תלמידי י״ב מבחינה לימודית

תלמידי כיתה י״ב הניגשים לבגרויות הקיץ, נאלצו במשך כל תקופת הסגר ללמוד ולהתכונן למתכונות ובגרויות מהבית. בעקבות כך משרד החינוך החליט לאפשר מספר הקלות לניגשים לבגרויות וצמצם את מספר הבגרויות אליהן התלמידים צריכים לגשת. במקצועות בהן לא תהיה בגרות חיצונית הציון יקבע באופן פנימי.

שאלה שהדאיגה רבים היא כיצד השינויים במתכונת הבגרויות תשפיע על תהליך הקבלה לאוניברסיטאות בעתיד, אך משרד החינוך הגיע להסדר עם האוניברסיטאות ולכן לא תהיה בעייה עם תעודות הבגרות של תלמידי י״ב.

שר החינוך בדימוס, רפי פרץ, אמר בנושא: "הכנו מראש חלופות כאשר המטרה המרכזית היא טובת התלמיד, ולכן אנחנו פועלים שכל תלמידי תש"פ יהיו זכאים לתעודת בגרות", מסר שר החינוך רפי פרץ. "פעלתי בשיתוף פעולה עם המל"ג כדי להבטיח שתעודת הבגרות תהיה בעלת תוקף, ואנחנו גם בקשר רציף עם הצבא כדי לדחות את הגיוס ולאפשר לתלמידי י"ב שיגיעו לבגרות. בנינו מערכת מדורגת של הקלות בעקבות המצב, מיקוד, שינוי לוח הזמנים ושינוי הבחינות הקטנות במתכונת של ציונים פנימיים. אנחנו מקווים שההתפשטות תפחת בצורה דרסטית לאחר הפסח ונוכל לחזור לשגרה, אמנם שגרה שונה, שתחזיר את התלמידים למסלול".

השפעת הקורונה על תלמידי י״ב מבחינת מועדי הגיוס

בעקבות המצב, מיונים רבים נדחו, ובגלל השינוי במועדי הבגרויות, שהתנגשו עם מועדי הגיוס המוקדמים- גיוסים רבים, בעיקר המוקדמים- יידחו. תהליך הגיוס ישתנה בהתאם למצב.

לדוגמה, כך ייראו גיוסי הקיץ: הלוחמים והלוחמות יקבלו את השיבוץ רק שלושה שבועות לפני ההתייצבות בבקו"ם - ישר אחרי בחינות הבגרות שנדחו. בכל יום יתגייסו רק 500-400 חיילים, ושרשרת החיול תקוצר ותתנהל תוך מיגון מקסימלי. גם ההכשרות יקוצרו - אך צה"ל לא ייפגע.

גיוס אוגוסט יהיה ארוך מהרגיל, מכיוון שיש צורך לפזר את המתגייסים על פני מספר ימים רב יותר, כדי למנוע צפיפות.

השפעת הקורונה על תלמידי י״ב מבחינה חברתית

כידוע, סיום כיתה י״ב הוא אירוע משמעותי ומרגש, שמסמל תקופה ארוכה ומשמעותית בחייו של כל בוגר, מעבר למסגרות חדשות ותחנה משמעותית בתהליך ההתבגרות. בשנים רגילות, בסוף השנה מתקיים טקס הסיום של תלמידי י״ב, וברוב בתי הספר התלמידים אף מארגנים באופן עצמאי נשף סיום- ״פרום״.

אך השנה, שני האירועים המשמעותיים הללו עומדים בסימן שאלה. נכון להיום, מותרת התקהלות של עד חמישים איש, ובעקבות ההחמרה במצב וההדבקה הרבה והמהירה בתיכונים ובחטיבות הביניים- כנראה שהמצב לא ישתנה, ואירועים אלו לא יתקיימו.

חשוב לציין שמרבית התשלומים לאירוע הפרום כבר בוצעו, וספק אם הכסף יוחזר לתלמידים אם האירוע יבוטל. בנוסף לכך, חלק מהתלמידים השקיעו ממיטב כספם בקניית שמלות וחליפות לאירוע, שספק אם יתקיים

לסיכום, הקורונה השפיעה על החיים של כולנו, ותלמידי י״ב מצויים באי-ודאות רבה לגבי התקופה הקרובה. ההשלכות על המצב על העתיד לא ידועות, ולנו נשאר רק לקוות לטוב, לנסות כמיטב יכולתנו להתמודד עם המצב בצורה הטובה ביותר, והכי חשוב - לשמור על הבריאות כמה שניתן.



bottom of page