top of page

קורונה – Highs & Lows

נגיף הקורונה הגיע אל חיינו ושינה אותם מן הקצה אל הקצה, שכן כתוצאה מהקורונה העברנו את שגרת היומיום שלנו לבית – למדנו ועבדנו מהבית, במקום ללכת לחדר הכושר נשארנו בבית להתאמן ואפילו סתם נהנינו מה"חופש" הזה. הקורונה השפיעה על מגוון תחומים, ביניהם, על תחום הרפואה והתרבות. - שלי שכטר והילה מעברי.


תחום הרפואה

משבר הקורונה הינו משבר שמקורו בבריאות. לכן, קיימות השפעות חיוביות ושליליות על התחום הבריאותי.

למשבר הקורונה היו השפעות חיוביות התחום זה, שהרי היא הביאה את צוותי הרפואה להתמודדות עם מצב קיצון – התפרצות מגפה, מה שהראה לנו כי אנו יכולים להיערך בהתאם ולהפחית הידבקות בעזרת איסורים והגבלות. בנוסף, לשמור על שגרה ואורח חיים בריא, אנשים התמידו בשגרת הספורט שלהם ויצאו לרוץ, או אפילו להתאמן בבית. אף אלו ש"לא היה להם זמן לספורט" החלו להתאמן בזכות הקורונה ולתרגל שגרת חיים בריאה יותר.

מהצד השני, ישנם אנשים שהזניחו את שגרת הבריאות שלהם, מה שגרם להם נטייה לאכילה לא בריאה, הפסקת פעילות ספורטיבית ואף להשמנה. דוגמה נוספת להשפעה שלילית של הקורונה בתחום זה הינה מוות עקב ביטול ניתוח, שהרי כחלק מההיערכות של מדינת ישראל למגפת הקורונה, הקדישה המדינה את בתי החולים בראש ובראשונה לחולי קורונה, ואף בהמשך נתנה לכל חולי הקורונה לשהות במלון דן פנורמה שבתל אביב. דבר זה פגע באנשים רבים ואף הביא למותם, כך, אותם האנשים אשר היו צריכים לעבור ניתוח מסוים, לא עברו אותו, מפני שבית החולים היה מוקדש קודם כל לחולי הקורונה, מה שהביא למותם של אותם האנשים הללו.

אף התקיימו ניסויים לפיתוח חיסון ניסיוני לקורונה מצד חברת הביוטכנולוגיה האמריקאית Moderna, אשר הודיעה על ניסוי החיסון בקרב קבוצת מתנדבים – הם קיבלו את החיסון, פיתחו נוגדנים לקורונה ולא סבלו מתופעות לוואי.

הניסוי נערך על קבוצה קטנה של מתנדבים בריאים, ומטרתו היא לבדוק אם ניתן להשתמש בחיסון. על פי הודעת החברה, אצל 45 מתנדבים שקיבלו את החיסון, הופיעו נוגדנים בדם תוך 15 יום, ולא זוהו אצלם תופעות לוואי מיוחדות.

35 מהמשתתפים בניסוי כבר קיבלו שתי מנות חיסון, בכמה מינונים, ורק אצל שמונה מהם נבדקה גם יעילות הנוגדנים, והתברר כי הם הצליחו למנוע מהנגיף להדביק עוד תאים בגופם. רמות הנוגדנים בדמם של כל המתנדבים שחוסנו בשתי מנות היו זהות לאלו של אנשים שהחלימו מהמחלה, או גבוהות יותר. תוצאות הניסוי משמונת המשתתפים הללו אכן משמחים, אך עדיין לא התקבלו ממצאים דומים מ-37 המטופלים הנותרים, וחשוב לזכור כי אלו תוצאות ביניים, והחיסון ניסיוני!

כמו כן, משתתפי הניסוי אמורים להישאר במעקב במשך כשנה, כדי לבחון אם חלים שינויים ברמת הנוגדנים בדמם ולוודא שלא צצות תופעות לוואי מאוחרות, על מנת לבדוק אם החיסון אכן יעיל ומסגול למנוע הידבקות בנגיף. בנוסף לכך, שלב 2 בניסוי זה, אשר יבדוק את יעילות החיסון במאות אנשים, צפוי להתחיל בשבועות הקרובים, ומכיוון שמדובר בהליך מזורז למציאת החיסון כמעט במקביל יתחיל גם שלב 3, ומכיוון שנאסר לחשוף את זהות המתנדבים המשתתפים בניסוי, סביר להניח שכבר בשלבים הבאים לפחות חלק מהניסויים ייעשו באזורים שבהם היו רמות תחלואה גבוהות, במטרה להגדיל את הסיכוי שהמתנדבים אכן ייחשפו לנגיף, ויהיה אפשר לראות עד כמה החיסון יעיל נגדו.

לפיכך, ניתן לראות כי הקורונה תרמה לרפואה וקידמה אותה – חקירת הנגיף ומציאת חיסון מתאים נגדו, פעולות התמגנות ומניעת הידבקות, מתן טיפול מתאים לחולים. אך גם פגעה בה – אנשים מתו כתוצאה מביטול ניתוח שהיה אמור להציל את חייהם, כמו החוסר במכונות הנשמה ואמצעי מיגון לצוותי הרפואה.

תחום התחבורה

מאז תחילת 2020, יותר ויותר מדינות ברחבי העולם סוגרות את הגבולות ומגבילות את הנסיעות המקומיות כתגובה להתפרצות הנגיף (COVID-19). לפיכך, הביטול של כמעט כל הטיסות כדי לשלוט על התפשטות הנגיף השפיע על כל ענף חברות התעופה ברחבי העולם.

במהלך השבוע של ה-1 ביוני 2020, מספר הטיסות המתוזמנות ברחבי העולם ירד בכ-65.1 אחוזים בהשוואה לשבוע של 3 ביוני, 2019, עם וריאציות חוצות-מדינה גבוהות. במדינות מסוימות הירידה משנה שעברה במספר טיסות הנוסעים הגיעה ליותר מ-90 אחוז - למשל, 98 אחוז ירידה באיטליה. ב-22 במרץ 2020, קיבולת התעופה באירופה ירדה בכמעט 88 אחוזים בהשוואה לאותו יום בשנת 2019. במחצית הראשונה של 2020 צפוי מספר הנוסעים הסינים לרדת בכ-87 מיליון נוסעים. לפיכך, מעריכים כי ענף התעופה הבינלאומי יחווה ירידה קשה בהמשך 2020 ויגרום לנזקים באזורים נרחבים בהתאם לחומרת הירידה. ההערכה היא כי ירידת קיבולת הנוסעים פגעה באירופה בצורה הגרועה ביותר. ברבעון השלישי של 2020 מעריכים ירידה של 90 אחוז בתנועת הנוסעים האירופית, אם אותן מגבלות נסיעה ימשיכו לשרור.

בהתחשב בירידות קשות בצד הביקוש, החל מה-2 במרץ 2020, היו שני תרחישי הפסד שפותחו על ידי איגוד התובלות הבינלאומי (IATA) - מוגבלים ונרחבים. על פי תרחיש ההשפעה הנרחב, מעריכים כי אמצעי הבלימה הראשוניים שננקטו על ידי הממשלות השפיעו על תעשיית התעופה העולמית בכ-130 מיליארד דולר בהכנסות הנסיעות השנתיות. עם זאת, כאשר ההתפרצות עלתה על 6.4 מיליון אנשים נגועים ברחבי העולם, IATA עדכנה את הערכותיה. אומדני הפסדי הכנסות הנוסעים של חברות התעופה מגיעים כיום ל-314 מיליארד דולר ברחבי העולם. בשנת 2020 צפוי הפסד הכנסות של כ-16.4 וכ-37.1 מיליארד דולר אמריקאי בצפון אמריקה ובאירופה בהתאמה.

השנה יתכן כי מספר הנוסעים העולמי ירד לרמות שלא נראו מאז שנות השבעים (כאשר לא התבצעו טיסות לעיתים קרובות) והשנה כמעט בוודאות נראה כמה חברות תעופה נעלמות לגמרי. אלה שכן שורדים יצטרכו להסתגל למצב חדש, שאינו וודאי. רוב חברות התעופה יתעקשו על בדיקות טמפרטורת חום לפני הכניסה למטוס, מסכות פנים וללא תורים לשירותים. אולם, הוויכוחים נמשכים על הפרדה בין נוסעים על ידי המושב האמצעי והאם יש לספק משקאות ומזון בטיסה. זה כיוון שאמון הציבור בענף הנסיעות צנח לשפל שלא נראה בכל הזמנים ועל פי מחקר חדש מקבוצת הצרכנים בבריטניה, חברות תעופה וחברות נופש ממשיכות לאכזב לקוחות בגין ביטולים בכל יום.

לעומת זאת, נראה שעונת החגים הקיצית שידועה בתכנון טיולים מסביב לעולם כן תתאפשר. איטליה ויוון עושות מאמצים משותפים לפתיחה מחודשת של ענפי התיירות שלהם. אתונה הודיעה כי תיפתח מחדש לתיירים ב-15 ביוני, כאשר טיסות בינלאומיות יתחילו החל מה-1 ביולי. חברת התעופה איזי ג'ט מתכננת להפעיל מחדש מספר קטן של טיסות ב-15 ביוני. Ryanair, חברת התעופה הגדולה באירופה, הודיעה שרוב השירותים יתחדשו ביולי. אבל סביר להניח שמטיילים רבים פשוט לא ייקחו את הסיכון. הסיכון לא רק לבריאותם שלהם, אלא גם חשש כי גל שני של הנגיף עלול להוביל לניתוק נוסף ולתיירים לכודים בחו"ל.

מרבית חברות התעופה לא מצפות שמספר הנוסעים יחזור לרמות 2019 עוד שנים רבות - אולי לא עד 2025. זה זמן מדאיג לתעשייה כולה ויהיו הפסדים כואבים יותר בעבודה. אבל כמו ברוב המשבר הזה, הוא יצור מנצחים כמו גם מפסידים.


הירידה בתנועה האווירית היומית ברחבי העולם בחודשי ההתפרצות הראשונים של נגיף הקורונה

הירידה בתנועה האווירית היומית ברחבי העולם בחודשי ההתפרצות הראשונים של נגיף הקורונה


בדומה להגבלות במעבר בין מדינות שונות בעולם, גם ברחבי ישראל הוטלה הגבלת מעבר פנימית בעקבות החג השני של פסח והייתה בתוקף עד ב-5:00 בבוקר. בהסגר זה הממשלה אישרה מגבלות תנועה חדשות, שלפיהן לא ניתן לעבור בין ערים, והתנועה בתוך הערים מוגבלת עד 100 מטרים מהבתים. תוקף התקנות היו רלוונטיות ליישובים עם רוב יהודי. בנוסף, במוצאי החג לא הייתה אפשרות לפתוח מקומות לרכישת מזון חוץ ממרכולים על מנת למנוע התקהלות כתוצאה של התנפלות הציבור על הסופרים והמאפיות.

גם עניין האכיפה הובהר כאשר המשטרה הודיעה שתציב עשרות מחסומים בכבישים הבין-עירוניים כדי לדאוג שכל תקנות ומגבלות התנועה נאכפים. ליד המחסומים הוצבו אלפי שוטרים וניידות שביצעו סריקות ואיתרו אזרחים שלא פעלו לפי ההוראות. כמו כן, אין ספק שענף התחבורה נפגע קשות בעקבות התפשטות נגיף הקורונה, שילווה את אותן חברות תעופה ומטיילים במשבר לאורך שנים. אך עם בוא הקיץ ענף התחבורה האווירית עתיד לחזור לפעילות, ובעוד מספר שנים אפילו להשתקם לחלוטין.

bottom of page