top of page

מפלגת כחול לבן - הצלחה מסחררת או תחושה שעוברת

זה התחיל ב-17 בינואר, 2019. הועלה לעמוד הטוויטר @hosen2israel (עמוד הטוויטר של חוסן לישראל) הציוץ הראשון: ״התחלנו #BG19״. הציוץ זכה ל-150 סימוני ״אהבתי״ בדיוק. זהו, קמה לה מפלגה חדשה - ״חוסן לישראל״ - מפלגה בראשות הרמטכ״ל לשעבר ואיש הצבא בדימוס, מר בני גנץ.

מפלגת ״חוסן לישראל״ הייתה מיזוג של מפלגתו החדשה של גנץ עם מפלגתו החדשה גם כן של מר משה יעלון, מפלגת ״תל״ם״, שגם הוא - רמטכ״ל לשעבר ואיש צבא בדימוס. המפלגה דגלה בצבעי ירוק זית כסגנון צבאי, כתובות עבות בגופן חזק - כל אלו על מנץ להעצים את הצבאיות והפטריוטיות שבמפלגה - הלא מטרותיה הרשמיות היו ״המשך ביסוס וחיזוק מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית לאור החזון הציוני כפי שבא לידי ביטוי במגילת העצמאות תוך קביעת ושינוי סדר העדיפויות הלאומי בנושאים הבאים: חינוך, פיתוח תשתיות לאומיות, חקלאות, חוק משפט וביטחון פנים, מדיניות רווחה, שלום וביטחון.״


מעט מחודש עבר, התאריך הוא ה-29 לפברואר, 2019, ומפלגת ״חוסן לישראל״ התאחדה עם מפלגת ״יש עתיד״, בראשות מר יאיר לפיד, עיתונאי לשעבר. הרמטכ״ל לשעבר ואיש הצבא בדימוס, מר גבריאל אשכנזי הצטרף. נוצרה מפלגה חדשה, מפלגת ״כחול לבן״; ירוק הזית השתנה לכחול ולבן, הכתובות התרחבו והתעבו מעט, הגופן השתנה לגופן רגוע ומעוגל יותר. נראה שקמה מפלגה חדשה אשר נגישה ליותר ויותר אנשים.

״כחול לבן״ חרטה על דגלה את ערכי האחדות, החופש והדמוקרטיה, ואת המאבק בשחיתות ואת חיזוק מוסדות המדינה, החוק והמשפט. היא תומכת בערכים חילוניים מובהקים כמו תחבורה ציבורית בשבת וביטול חוק המרכולים. למפלגה רעיונות חברתיים וכלכליים במצעה אשר נועדו לקדם מדינה מפותחת ועצמאית. גם בצד הבטחוני למפלגה רעיונות אשר יחזקו לכאורה את מדינת ישראל כמו יזימת ועידה אזורית יחד עם מדינות ערב שואפות היציבות וחופש הפעולה של צה"ל בכל מקום. ״כחול לבן״ נמצאת במרכז המפה הפוליטית.



המפלגה החזקה ביותר בימין המפה הפוליטית, ״הליכוד״ בראשות מר בנימין נתניהו, הייתה המתחרה האדירה ביותר של ״כחול לבן״. במהלך תקופת טרום-הבחירות מפלגת ״הליכוד״ קיימה מסע פרסום נוקשה ועקבי בו לרוב המעיטה מערכי יריבה במקום להעצים את עצמה באופן ישיר. רוב הכרזות כללו פרסומים כגון ״גנץ. ימין. חלש.״, תעמולת הבחירות בשעות הלילה המאוחרות כללה פרסומות שכללו כמעט דבר מלבד אמרות בסגנון הנ״ל. זו הייתה תקופת בחירות מדורדרת למדי. זאת אף זאת, הקרבות ברשתות החברתיות בין ראשי המפלגות הובילו אמרות קשות מאוד. במקום להתרכז בנושאים מרכזיים כמו מערכת הבריאות הכושלת שמשאירה חולים ופגועים במסדרוני בתי החולים או מחסור בהשכלת חובה שיש לתלמידים הממלכתיים אל מול התלמידים בחינוך החרדי.

נראה כאילו דבר לא עניין את ראש הממשלה המכהן בתקופה, מר בנימין נתניהו, שגם באותה העת כיהן כראש מפלגת ״הליכוד״, מלבד בחירת מפלגתו וכהונתו כראש ממשלת הממשלה הבאה.


יש לציין כי בתקופת טרום-הבחירות התנהלה הסלמה קשה מאוד בדרום (רצועת עזה) וביהודה ובשומרון. מחבלים הרגו ופצעו, חלקם נהרגו, חלקם ברחו וחלקם נשלחו לכלא. אמנם, באותה העת קרבות הציוצים הפוליטיים גברו ומצב התושבים הפלסטינים ירד, שכן גם מצב התושבים הישראלים בדרום ירד. תושבים רבים זעקו לעזרה ולפתרון מהותי לבעיה מהותית, כי שיגרה שבה מבוגרים וטף גרים בממ״ד הינה אבסורדית לחלוטין.


חלק מתושבי המדינה ראו במפלגת ״כחול לבן״ כמוצא היחיד לבעיה. הלא מה מושך עוד יותר לפתרון בעיה צבאית ממנהיגים צבאיים לשעבר? שכן גם במפלגת ״כחול לבן״ ניצלו את המצב על מנת שעם ישראל יאפשר להם לנסות לפתור את העגימות.


תקופת הבחירות התקרבה אט אט, והקרבות התעצמו עוד יותר. מצעים ורעוינות שוחררו אשר מביאים עמם פתרונות לכאורה לבעיות רבות מצד ״כחול לבן״, ומן ״הליכוד״ - פחות.

הקמפיין של ״כחול לבן״ היווה מעין הבזק אור בקצה מנהרת ההשמצות והלגלוגים, על אף שגם לכאן וגם לכאן היו נפילות, לטוב ולרע. עם קירבת מועד יום הבחירות, ההבזק הקטן נהפך בעיני רבים מסויימים לפרוז׳קטור, ובעיני רבים אחרים הנורה נשרפה.


יום הבחירות המיוחל הגיע. התאריך הוא ה-9 באפריל, 2019; הקלפיות נפתחו, התומכים הנסערים כבר שם. דגלי וכרזות המפלגות מתנופפים ברקע ושיריהן מדלגים מפה לאוזן. חלק אומרים ״זהו! אנחנו נעשה את השינוי!״ וחלק אחר אומרים ״השינוי כבר נעשה - אנחנו עושים את השינוי.״


הקולות נאספו (מלבד קולות החיילים). תוצאות המדגמים התפרסמו גם כן ונראה באפיק 12 כי מפלגת הרמטכ״לים לשעבר מובילה וכי מספר ההצבעות בגוש הימין נמצא במצב שיוויון עם גוש השמאל. אצל מפלגת ״כחול לבן״ אומרים כי ״ניצחנו!״ אך בכל זאת מתריעים מפני הפסד וכי אסור לשמוח לעיד מוקדם מידי, ואילו ראש ״הליכוד״ נתניהו אומר כי דווקא הם ניצחו וכי ״ארכיב ממשלה כבר הלילה.״

הלילה ממשיך ומתקדם ויותר ויותר תוצאות נאספות. התוצאות הכמעט לגמרי סופיות מגיעות ביום למחרת - מפלגת ״הליכוד״ מובילה במעט יחסית אל מול מפלגת ״כחול לבן״.


הבחירות נגמרו לעת עתה, לאחר מספר טעויות וכשלים ועדת הבחירות פרסמה את התוצאות הסופיות שהן 35 מנדטים למפלגת ״הליכוד״ ו-35 מנדטים למלגת ״כחול לבן״. מספרית - מפלגת ״הליכוד״ זכתה ל-1,140,370 קולות ומפלגת ״כחול לבן״ זכתה ל-1,125,881 קולות, משמע הבדל של 14,489 קולות. בבחירות לכנסת ה-20 שנערכו בשנת 2019 היו 6,339,729 בעלי זכות הצבעה. מכאן נובע שההבדל בבוחרים היה הבדל של 0.22% מבעלי זכות ההצבעה - "היה השינוי שאתה רוצה לראות בעולם" כמו שמהטמה גנדי אמר.


אז כן, לאחר מהומות ומשחקים פוליטיים אנו כבר יודעים כי מפלגת ״כחול לבן״ (על פי אמרותיה) גאה לשבת באופוזיציה בארבעת השנים הבאות לכאורה וכי אינה תהיה בממשלת ישראל בקרוב, אך תשתדל לעשות את מירב מאמציה למען הפצת החזון שלה בקרב העם גם מן האופוזיציה, כמו שאומרת - ״אנחנו משרתים את כל העם״.


מפלגת ״כחול לבן״ ניסתה לעשות רבות למען יצירת שינוי שלדעתה יהיה חיובי, למען איחוד וקיבוץ של העם לאחר תקופת פילוג ארוכה ונוראה ולמען חיזוק הדמוקרטיה.

בתור אזרח במדינת ישראל, על אף שחסר זכות הצבעה, האמנתי ועדיין מאמין כי מפלגת ״כחול לבן״ יכולה לגרום לשינוי של ממש - שינוי שנצרך במדינת ישראל כבר עשורים רבים ולגרום לשגשוג בנושאים רבים שלא ספגו חיזוק כבר זמן רב.

אני חושב ומקווה כי מפלגת ״כחול לבן״ באמת תגרום לשינוי בזמן הקרוב, אפילו אם אצטרך לחכות ארבע שנים לכך. אולם, זאת נדע רק לאחר קבלת תוצאות מבחן הזמן והפוליטיקה.


ובכן, לאחר כל דבריי אני רוצה לסכם זאת כך: אמנם מפלגת ״כחול לבן״ לא זכתה להרכיב את ממשלת ישראל ה-35 במספר, ואמנם מפלגת ״כחול לבן״ לא הצליחה להוביל שינוי מהותי בנושאים מהותיים במדינה, אבל המפלגה הפעוטה בעלת הגיל הרך של כמעט שלושה חודשים בקרוב זכתה להוביל שינוי שלא נראה כמותו - היא הצליחה לזכות ב-35 מנדטים אחרי הכל בדיוק כמו מפלגת ״הליכוד״, כך שנראה כי מתג מסויים שינה מצבו אצל כמות אנשים אדירה, וזו בהחלט תוביל שינוי בזמן הקרוב והרחוק.

פוסטים אחרונים

הצג הכול

נקודות אור במשבר

משבר הקורונה הוא משבר עולמי שפגע בתחומים רבים בעולם. למרות שהמצב הנוכחי בו כמעט כל העולם נמצא הוא כלל לא פשוט, בכל זאת צריך להסתכל גם על הדברים החיוביים כדי לשמור על אופטימיות - למרות שהיינו בסגר בבת

bottom of page