top of page

מסכות בתחום האמנות

בשנה האחרונה בעקבות התפרצות מגפת הקורונה נאלצנו להישאר בבתים ולעטות מסכות כאשר יוצאים החוצה וכאשר נפגשים עם אנשים אחרים. השימוש במסכה בתקופת הקורונה הוא לצורך מניעת הידבקות בנגיף, אולם לא תמיד שימשה המסכה כאביזר רפואי. שורשי השימוש במסכה נטועים עמוק בתרבות בני האדם והולכים אחורה שנים רבות. - עדי רוזנשטיין י'4



המסכה היא פריט לבוש בעל מגוון תפקידים בתחום האמנות: המסכה משמשת כאביזר בתיאטרון, באמנות פלסטית, בפיסול, בספרות ובקולנוע. בעבר השימוש במסכה בתחום התיאטרון היה לצורך הבעת רגש, גילום דמויות נשיות (נשים לא הורשו לקחת חלק בהצגות התיאטרון), המסכות הבליטו פגם בפני הדמויות ובזכות המבנה המיוחד שלהן שימשו גם לצורך הגברת קול השחקן. בתחום האמנות הפלסטית המסכה לקחה חלק החל מהמאה ה-19, הופעתן של המסכות האפריקאיות באירופה השפיע על האמנים האירופאיים אשר השתמשו במסכה ביצירות שלהם כדי להעביר באמצעותה רעיון או מסר מסויים. בספרות ניתנת משמעות רבה למסכה, המסכה יכולה להעיד על יושרו של אדם שכן אדם בעל מסכה על פניו הוא אדם צבוע שמסתיר את האמת מאחוריה. כמו כן גם בתחום הקולנוע נעשה שימוש במסכה, המסכה מאפשרת לדמויות להסתיר את זהותן, להגביר את הפחד אצל הצופים בעזרת עטית מסכה מפחידה ולעורר אצל הצופים תחושת סקרנות.


אחת מהדוגמאות המפורסמות לשימוש במסכות הוא קרנבל המסכות בוונציה. הקרנבל הוא אירוע ייחודי המסמל את המעבר מהחורף לאביב והוא נמשך כשבועיים ובו מתבצע שימוש במסכות המאפשרות לבני העיר לשמוח כשווים ו"להתערבב" עם בני המעמדות השונים. כיום אירוע הפתיחה של הקרנבל מתקיים בכיכר סאן מרקו והוא כולל תהלוכת תחפושות ומופע זיקוקים, נשפי פאר רבים מתקיימים באולמות בעיר במהלך הפסטיבל והם כוללים ארוחות וריקודים. יש מספר הסברים למקור המסכות, אחד מהם אומר שבימי הביניים כשבוונציה היו נשפים ומסיבות הגיעו אליהם האצילים עם תלבושות מהודרות ומסכות על מנת לשמור על האנונימיות שלהם, בעזרת המסכות יכלו האצילים להשתלב בנשפים ובמסיבות ביחד עם פשוטי העם ולהסוות את זהותם. המסכות הן יצירות אמנות הנעשות בעבודת יד ועוברות בידיהם של 12 או 13 אנשי מקצוע במהלך תהליך הייצור. המסכות עשויות מחימר המעובד עם בוץ שמניחים על עיסת ניייר, על המסכה מדביקים שלוש או ארבע שכבות של נייר מסורתי וכשהדבק מתייבש מרססים של המסכה צבע לבן על מנת להתחיל בתהליך הקישוט והצביעה. מבין המסכות המפורסמות ישנן מסכות המבוססות על דמויות של הקומדיה דל'ארטה, מסכת רופאי המגפות המבוססת על מסכה הדומה לה שעטו הרופאים שטיפלו בחולי המגפות (אבעבועות שחורות) ועוד.





בקולנוע ישנם תפקידים רבים למסכה, לדוגמה בסרט "המסכה" בכיכובו של ג'ים קארי, גיבור הסרט מוצא מסכה עתיקה שכאשר עוטה אותה דמותו משתנה לגמרי. זהו אחד מתפקידי המסכות האפריקאיות אשר חושפות זהות חדשה עם מסר חדש ולאו דווקא מסתירות את זהותו של האדם העומד מאחורי המסכה. דוגמה נוספת ליצירה קולנועית המשלבת שימוש במסכה הוא הסרט "פלא". בסרט זה הדמות הראשית- אוגוסט, הוא ילד בעל מום בפנים. במשך מספר שנים למד מהבית ולא הלך לבית הספר בגלל חששותיו לגבי התגובות שעלול לקבל על המראה שלו. כשעלה אוגוסט לכיתה ה' הוא והוריו החליטו שילך לבית הספר, בהתחלה הלך אוגוסט עם קסדה שהסתירה את פניו. כמו הקסדה שחבש אוגוסט גם מסכות רבות משמשות להסתרת פני הדמויות בקולנוע ובתיאטרון, בתקופת הרנסאנס שימשו המסכות כמסתור לדמויות בתיאטרון- בתיאטרון השייקספירי תפקיד המסכה הוא לגרום לכך שדמות לא תזוהה על ידי הדמויות האחרות ולעומת זאת ישנן יצירות כמו הקומדיה דלארטה שבה המסכה נועדה כדי להדגיש ולהקצין את הפגם בפני הדמות.

לסיכום, בימים אלא ישנה חשיבות רבה למסכות מבחינה בריאותית אולם המסכות מלוות אותנו גם בהקשרים תרבותיים ואמנותיים למרות שלא תמיד הבחנו בהן ולא תמיד נתנו להן חשיבות רבה.

Comentarios


bottom of page